Ardenner som bockar

Narcissa

Trådstartare
Jag ska antagligen ta över en ardenner för ridning och ha kul tillsammans med. Det har dock framkommit att denna häst kan bocka lite. Jag som absolut inte får trilla av pga skador blir ju aningens nervös.
Jag tänker mig ju mina smäckra halvblod när de bockar så jag undrar, hur hemskt bockar en ardenner? :D
 
Jag ska antagligen ta över en ardenner för ridning och ha kul tillsammans med. Det har dock framkommit att denna häst kan bocka lite. Jag som absolut inte får trilla av pga skador blir ju aningens nervös.
Jag tänker mig ju mina smäckra halvblod när de bockar så jag undrar, hur hemskt bockar en ardenner? :D
Jag kan tänka mig att det är mycket kraft men inte lika kvicka rörelser eller lika gymnastiska skolor ovan mark. :D
 
Jag ska antagligen ta över en ardenner för ridning och ha kul tillsammans med. Det har dock framkommit att denna häst kan bocka lite. Jag som absolut inte får trilla av pga skador blir ju aningens nervös.
Jag tänker mig ju mina smäckra halvblod när de bockar så jag undrar, hur hemskt bockar en ardenner? :D

Fråga?

Min fördom är att en ardennerbock rimligen inte blir så dramatiskt som ett halvblod eller nättare häst som ju kan fara rätt upp i luften nästan. ;)

Den kan även vara så att din nya häst bara drar ned huvudet lite eller nåt sådant, ibland beskrivs hästars beteende väldigt dramatiskt om den som rider inte är så van.
 
Fråga?

Min fördom är att en ardennerbock rimligen inte blir så dramatiskt som ett halvblod eller nättare häst som ju kan fara rätt upp i luften nästan. ;)

Den kan även vara så att din nya häst bara drar ned huvudet lite eller nåt sådant, ibland beskrivs hästars beteende väldigt dramatiskt om den som rider inte är så van.
Jag har frågat men de säger att det inte är så farligt men det finns någon som flugit av. :o
 
Jag tycker också att du bör fråga och kanske se ägaren "provocera fram" en bock? 😅
jag håller med om att en tyngre häst oftast inte alls har samma "snärt" i en bock som en smidigare pålle har, men samtidigt är det rätt mycket häst att försöka "sitta tillbaka" och räta upp.
En av mina nordsvenskar bockade om hindren var för höga - inte så mycket av ondo utan för att han landade rätt hårt vinklat på framdelen och liksom rullade in en bock ganska naturligt för att hålla balansen. Det var inte våldsamt, men det var som att sitta på en tippad tunna och jag åkte av Varenda jäkla gång tills vi lärde oss var gränsen gick. Det var ju inte särskilt nyttigt för honom att landa så oavsett och vi höll oss mest till westernridning.
En annan kunde busbocka och det var inga problem alls. Lite rulltan tulltan bara. :)
 
Jag åkte av ett PRE-sto för ett par år sen. Hon bockade nog inte jättestort, men en liten bock och huvudet mellan benen så flög klumpen på ryggen som en vante. Kan tänka mig att en ardennerbock kan ske ungefär så och att man åker av över huvudet snarare än åt sidan.
 
Jag har haft en väldigt fin ardenner, ett diplomsto med några år på nacken. Jag har också fullblod och halvblodsföl så jag har lite att jämföra med.
Min ardenner var tvärtom mot vad skulle tro väldigt reaktiv och kraftfull när hon någon gång gjorde bocksprång. Definitivt svårare att sitta kvar på än de andra. Dessutom starkare och svårare att stoppa.
 
Jag red ponny i många år. Första gången jag red brukshäst så galopperade vi över ett fält, jag började fundera på va hästkraken gjorde eftersom galoppen blev så i otakt. Ridsällskapet upplyste mig om att hästen bockade rätt rejält. :angel:
 
Jag har haft en väldigt fin ardenner, ett diplomsto med några år på nacken. Jag har också fullblod och halvblodsföl så jag har lite att jämföra med.
Min ardenner var tvärtom mot vad skulle tro väldigt reaktiv och kraftfull när hon någon gång gjorde bocksprång. Definitivt svårare att sitta kvar på än de andra. Dessutom starkare och svårare att stoppa.
Åh nej. Var hon så smidig alltså?
 
Jag har haft en väldigt fin ardenner, ett diplomsto med några år på nacken. Jag har också fullblod och halvblodsföl så jag har lite att jämföra med.
Min ardenner var tvärtom mot vad skulle tro väldigt reaktiv och kraftfull när hon någon gång gjorde bocksprång. Definitivt svårare att sitta kvar på än de andra. Dessutom starkare och svårare att stoppa.
Har själv ingen erfarenhet, men dock en tidigare stallkamrat som red ardenner och halvblod. Ardennern skickade av henne ett par gånger men hoppträning på medelnivå med halvblod var aldrig problem.

tydligen var det styrkan och kraften i hästen som gjorde det okontrollerbart.
 
Har inte ridit ardenner men har både flugit av och suttit kvar på bockande nordsvensk. Har dock inte varit med om bockningsserier utan det är en här, en där - gärna kopplat till galoppfattning. Om det blir tungt för dem kan det komma en bockning istället för det man ber dem göra (generalisering).

Vill också varna för barbackaridning på en tunna. Luta dig inte för långt åt sidan för det finns ingen manke att ta spjärn emot. ;) Hälsningar en som glidit av i sidled flera gånger på tunnor (exempelvis för att undvika utskjutande grenar över stigen) :p

Vet inte vad du har för skada men tänk på att det blir väldigt brett att sitta på dem. En sadel med smalare midja är att föredra, för höfternas skull. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Påsk pepp
  • Fake-identiteter på Facebook
  • Förpackningsbanta

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp