Bukefalos 28 år!

Årets fröer

Mischmasch

Trådstartare
Någon annan som tänkt förodla lite fröer i år? :) Vissa år har jag varit alldeles för överambitiös och det har liksom blivit för mycket och havererat.
Så i år har jag hittills nöjt mig med en påse;

p62128l.jpg

Atlasblommor från Bröderna Nelsons.

Till sommarn tänkte jag att dom skulle bli perfekta att ta in som snittblommor och att använda i håret kanske :bump:

Nu väntar jag bara på att slutet av april ska närma sig så jag får pula ner dom i jorden :D

Någon som har tips på andra fina blommor? Bara en fröpåse känns liite torftigt trots allt ;)
 
Sv: Årets fröer

jag kan INGET om blommor och snart har jag eget hus, kanske man skulle ta och lära sig lite :angel: :rofl: jag vill ju ha några stora "krukor" i alla fall med häftiga blommor.... billigare så egna än köpa färdiga antar jag... eller kostar fröerna massor också?
 
Sv: Årets fröer

Det är väl lite olika, dom där atlasblommorna kostade 14,50. Och sen behöver man ju jord till.
Först brukar man ju bara så i nån glasslåda eller nåt och sen när dom blivit nog stora att hantera planterar man om dom en och en i små "plastbyttor".
Det är ju en del arbete men om man tycker det är roligt så :)
 
Sv: Årets fröer

Den här funderar jag på

p63080l.jpg


Både vacker och luktar gott :love:

Men då måste jag bara komma på vad jag ska låta dom klättra efter sen när jag sätter ut dom :cool:
 
Sv: Årets fröer

luktärtor är underbara! tipps till klätter är att ta en stor kruka å sätta i endera bambupinnar eller sly runt om med ca 10 cm mellanrum å binda ihop dem i toppen med natursnöre, blir toppenfint! pinnarna behöver va ca 2 meter då de ska ner till botten av krukan för att bli stadigt å att det ska räcka att växa på!
 
Sv: Årets fröer

Tack för tipset :)
Man borde behöva en rätt stor kruka då så den står stadigt med dom långa bambupinnarna i?
Måste man knyta nå snören mellan bambupinnarna eller räcker det med bara pinnarna att klättra på?
 
Sv: Årets fröer

Nu har jag visserligen inte hafft just luktärt på detta sätt utan blomman för dagen, men till dom behövde jag inte binda emellan för att de skulle klättra. Hade tänkt mej att plantera luktärderna så i år, jag har köpt "frolic". Jo en rejäl kruka behövs allt! Både för stadgan å för att det inte ska se så konstigt ut;)
 
Sv: Årets fröer

en icke så vanlig med ack så trevlig blomma, balsamin!
det tar en stund, men sen blir det jättevackert och luktar mycket och gott.
 
Sv: Årets fröer

Sånna?

p62151l.jpg


Dom var ju jättefina, såg ut att vara lite lik atlasblomman. Men det står inget om att den doftar?
Jag älskar doftande blommor :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Akvarietråden IV
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp