Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

*kl*

När fröna grott och blivit någon centimeter, ska jag ställa dem kallare då?
Jag har ingen lampa någonstans, så de enda alternativen är mörkt och kallt (kan jag inte tänka mig funkar bra) eller att dra av elementen helt enkelt. När solen ligger på blir det ju inte direkt kallt då, men vad kan man göra?

Tror ni de klarar sig ändå?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Funkar för mig! Fast lillplutten får följa med i såfall, är det ok för dig? Han brukar gå att ha i möblerade rum. :angel: :)

Självklart! Blir det tråkigt kan vi alltid löpa amok ihop!!! :bump: Fler som vill haka på, kanske?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Det bästa är om de kan stå lite svalare och få rejält med ljus.
Risken när man börjar förså tidigt är att det vanliga dagsljuset inte räcker till och man får svaga, rangliga plantor som har svårt att anpassa sig till utelivet senare.

Dra hellre av elementen än att ställa dem mörkt. Kanske du kan ordna någon enkel tillskottsbelysning om de börjar ränna iväg på längden?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Å, ibland blir man bra sugen på att flytta söderut igen :angel: !

Ha så trevligt, och rapportera helst med lite bilder till snötäckta norrlandsträdgårdsbukare!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag tror vilken dag som kan passa mig. Får jag inte med sambon kanske mamma hänger på :D
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Torsdag passar mig bäst!

Torsdagen (6/3) är finemang för mig med. :)

Vilken tid? Det tar dryga timmen för mig att köra tror jag. För min del skulle det passa jättebra med ca 1200, då hinner sonen sova en stund i bilen på vägen ner (förhoppningsvis). Men både före och efter 12 går också bra. Eller på em? Jag är rätt så flexibel, det är ju bara jag och sonen. :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Torsdagen (6/3) är finemang för mig med. :)

Vilken tid? Det tar dryga timmen för mig att köra tror jag. För min del skulle det passa jättebra med ca 1200, då hinner sonen sova en stund i bilen på vägen ner (förhoppningsvis). Men både före och efter 12 går också bra. Eller på em? Jag är rätt så flexibel, det är ju bara jag och sonen. :)

Jag åker ner tidigt så jag kan vara där när det öppnar - vill kunna ta bilder och kolla runt när det inte är så tjockt med folk. Vi kan väl höras på telefon när du och C kommer!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

De öppnar 11.00 och det fungerar för oss med, C's tider är inte huggna i sten tack och lov. :) Upptäckte igår kväll att min nya kurs har andra tillfället den dagen, fast 18.00, så jag ses gärna när de öppnar, eller strax därefter. Vi kan ju höras på mobilen där nere?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

De öppnar 11.00 och det fungerar för oss med, C's tider är inte huggna i sten tack och lov. :) Upptäckte igår kväll att min nya kurs har andra tillfället den dagen, fast 18.00, så jag ses gärna när de öppnar, eller strax därefter. Vi kan ju höras på mobilen där nere?

a040.gif
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ser fram emot att träffas igen och att gå på Trädgårdsmässa. Tror C kommer att gilla det med, han är verkligen en blivande blomfantast. :banana:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

KL:himla kul för er med trädgårdsmässa!
säyter in en bil dpå min hundträdgårdshörna för lite input om vad man kan göra.
Den ligger alltså i hundträdgården,dvs den delen som liger på baksidan o utmed långsidan av vårt hus.
Där växer jättestora lönnar som tak,och syrenbuskar så det blir lummigt.
förra året så grävde vi ut där o det blev skuggigt o bra.
Problemet är attdet växer inget uner träden,hårdstampad jord o det är kju inet så charmigt.
funderar på om mankan bygga upp ngn slags rabatt eller snygg "mur"som döljer dte utgrävda delen o sedan gör attdet är lättare att samla på jord där uppe o odla ormbunkar tex.

Några idéer?
myshrnanhundtrdgrden.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Den kan nog behöva något för att få fart på det hela, men tex några torvblock som man skär i lämplig längd/höjd och sen plantera några tåliga växter, timjan tex finns ju i sorter som växter i klippskrevor så det borde ju fungera, något som jag gillar men tar lite tid är klätterhotensia, den klättrar längs träden upp, den kräver inte så mycket sol heller.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Något sånt här föreslår jag. Sen tex murgröna som marktäckare längre bak, och fyll jord bakom muren och sätt tex funkia där. Som kronan på verket några vackra fuchsior som hänger ned över muren.

(Jag är ingen bildbearbetningsexpert :o )

neu-3.jpg
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

kl

Jag har läst igenom tråden och som rookie försökt bli lite klokare. Har fått en hel del bra tips men undrar ändå: Vilka växter kan man sätta inomhus och sätta ut senare i vår? örter? mynta? morötter? solros?
Är som sagt ganska grön (haha) på området så jag uppskattar tips.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Morötter brukar man inte förgro, men solrosor är helt ok. Jag kommer att förgro mina solrosor (ska göra en solroshäck i år), för om jag sår dem på plats, så äter de feta duvorna upp groddarna direkt de tittar upp. Unnar verkligen inte de feta duvorna att bli ännu fetare på mina solrosors bekostnad. :mad:

Om du är helt grön, så är mitt tips att du sår "lätta" fröer (både ute och inne, om du vill förgro) typ solros, tagetes eller vad du nu vill ha. Och köper småplantor/sticklingar hos någon odlare som du kan plantera ut och se växa upp, tex kryddor (exv lavendel kan vara jättesvårt att så).

Flummigt svar, hoppas det var lite hjälp i alla fall. :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

... och apropå att förgro, så slår jag nu mina lovar kring påsarna med tomatfrön. Just nu är bänken framför tvättstugan belamrad med stryktvätt (ärligt talat ser hela tvättstugan ut som ett katastrofområde :eek:) som jag skall ta hand om under dagen.

I morgon skall de små rackarna ner i sina krukor. :)

Gårdagen ägnades åt utomhusarbete. jag eldade ris, snyggade till i rabatterna och kopplade bort frostvakten i växthuset. Citronträdet och olivträdet står kvar i sitt lilla bubbelplasttält en månad till, men någon stödvärme tycker jag inte känns nödvändig längre. Båda fick lite vatten i går, så nu kan de få pigga på sig lite sakteliga.
Rosorna som jag har i pilkorgar står också i växthuset. De har fått fina gröna skott! Vilken härlig tid detta är!!! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp