Bukefalos 28 år!

Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

:eek: Jag flyttar bums!

Här är det i och för sig en strålande vacker dag, men det var minus 15 grader i morse, och efter de senaste dagarnas snöfall är mitt trädgårdsland och gräsmatta täckta av 70 cm snö.

Jag får nog inse att vintern kommer att vara ett bra tag till, och passa på att njuta av en strålande vacker snödag i stället.

Tur att man kan pyssla med lite plantor inomhus i alla fall :D .
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ungefär när Aukland gick i mål i Mora, pillade jag ner mina små söta tomatfrön i krukorna. Dessa, plus fura auberginefrön, står nu i tvättstugefönstret dit jag ränner en gång i timmen för att se om det hunnit hända något ännu (tips på diagnos, nån..? :angel:).
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

*kl*

Jag tog traktorn häromdagen och åkte för att hämta några större stenar till min rabatt.
Sen tog jag med mig skottkärran ut i hästhagen och samlade ihop lite mindre stenar som skulle ligga brevid rabatten.

Knäckte nästan ryggen med de stora stenarna men bra blev det ;)

Ska se om jag kan ta några bildbevis:idea:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag tittad etill mina rabatter häromdagen o tro det eller ej,men den citronmeliss jag köpte på Ica,som höll på att dö o som jag plnaterad eut i väntan p attd en skule dö,har överlevt vintern o mår fin-fint!

Ur led är trädgården-dessutom i zon 5!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Idag har jag inlett kriget - revsmörblommorna hade nästan tagit över vår stora rabatt och idag så DÖDADE jag dom jäklarna. Luckrade m spade, fick tag på rotrosetten och drog upp eländena. Några fina nässelrevor som myglar sig in varje år åkte också med.
Vi har slarvat enormt med att rensa denna perennrabatt några år och i somras var det inte kul längre men omöjligt att se allt ogräset och komma åt det.
Det är perfekt nu - bara ogräset är egentligen framme ordentligt.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

men vänta lite här, ÄR det okej att börja med tomaterna inomhus nu redan?! Det kliar i mina odlarfingrar.

Dessutom har jag en urviktig fråga till er alla.
Perenn, är det både ett substantiv och ett adjektiv?
Om det är ett adjektiv, betyder det fler blommor på samma stam? Typ buske med blommor, no?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

men vänta lite här, ÄR det okej att börja med tomaterna inomhus nu redan?! Det kliar i mina odlarfingrar.

Dessutom har jag en urviktig fråga till er alla.
Perenn, är det både ett substantiv och ett adjektiv?
Om det är ett adjektiv, betyder det fler blommor på samma stam? Typ buske med blommor, no?

Mina tomatfrön sås alltid första helgen i mars - jag bor i en mild del av landet (Halland).

Övriga frågor vet jag inte riktigt hur man skall besvara, så jag smiter undan med en länk till Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Perenner
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag satte mina 1:a tomatfrön för ca 3 veckor sedan.
Har hunnit plantera om dem 1 gång.

Sedan satte jag 3 tomatsorter till för ca 2 veckor sedan, de har börjat krypa upp, får se om de vill överleva.

Har även börjat förodla stockrosor, de är snart 1 dm höga & hälften har börjat få sitt andra bladpar :banana:

Basilikan sådde jag för någon timme sedan i små torvbriketter.

Får se vad som händer med dem.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Tack för länken! Här sitter jag med hakan vid knäna och försöker förstå att gräslök är en perenn. Och kärleksört, jag hade förväntat mig något mycket mer glamoröst :)

Och tack för svaren, nu ser jag det som ett klartecken att börja sätta frön fast jag bor i zon 2 (titta jag har lärt mig :bump:)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

*kl*

Jag tog traktorn häromdagen och åkte för att hämta några större stenar till min rabatt.
Sen tog jag med mig skottkärran ut i hästhagen och samlade ihop lite mindre stenar som skulle ligga brevid rabatten.

Knäckte nästan ryggen med de stora stenarna men bra blev det ;)

Ska se om jag kan ta några bildbevis:idea:

här är mina stenar :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Vi har två stora buntar gräslök som kommer år efter år. Underhållsfritt och gott :D :d Kärleksörten är jättefin att ha som snittblomma, o står sig precis hur länge som helst i vas. :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Idag gör mina fingrar ont, av nässelbett - men det är det värt när man drar upp en halvmeter nässelrot som ej längre komer att smyga upp ur pionerna.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ja ucsha, nedrans nässlor... När jag köpte huset hade nässlor+hallon invaderat HELA rabatten :eek: det är ju verkligen inte kul alls att slåss mot de monstren, men det blir ju mindre å mindre ju mer man bråkar, men så himla svåra att utrota! Har iaf hittat ett knep i kriget mot nässlorna: Diskhandskar! Hittills det enda som de inte går igenom!!!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

*kl*

Var på en tråkig bomässa i helgen. Åkte i alla fall därifrån med den grensax på teleskopskaft. Så nu ska här kapas grenar på hög höjd! :)

I övrigt har det snöat igen. :(
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag tittad etill mina rabatter häromdagen o tro det eller ej,men den citronmeliss jag köpte på Ica,som höll på att dö o som jag plnaterad eut i väntan p attd en skule dö,har överlevt vintern o mår fin-fint!

Ur led är trädgården-dessutom i zon 5!

Och har var det -4 inatt och snöade hela gårkvällen och det ligger fortfarande vitt på marken. :mad:

Kul att plantorna klarat sig! :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jodå, nässelsoppa är jättegott! Har en avskild del i trädgårn där de gärna får växa och bli god soppa... Men bland blommorna i rabatten är det INTE kul;)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Här är en till som ska slåss mot nässlorna i år. :devil: De ska få ha sin egen lilla plats (men var??) någonstans i trädgården, för fjärilarnas skull, men de måste tuktas för övrigt. :crazy:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag missar Hem o Trädgårdsmässan i Malmö idag och med det även träffen med Mimsan. Sonen vaknade med feber idag, så vi får stanna hemma. :( Den ena infektionen har avlöst den andra hela vintern, men han har varit bra ca en vecka nu. Har t.o.m. varit på barnakuten för snart två veckor sedan och ska på uppföljning, för hans tillväxt har stannat upp helt de senaste månaderna. Förmodligen p.g.a. de ständiga infektionerna, som även lett till upprepade omgångar av falsk krupp och förkylningsastma. :( Jaja, lite OT, men jag tycker så synd om lille plutten.

Mimsan, om du läser det här, jag sms:ade i morse och hoppas du fick meddelandet.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

ÅÅÅ va trist! Det är så typiskt, vi fick oxå ställa in sportlovs aktiviteterna pga feber... å när det bara är 1 gång /år det är mässa... men självklart värst för sonen som är dålig, hoppas han blir bra snart!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp