Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Vill bara slå ett slag för Eden Rose - otroligt vacker och frisk!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Sådär ja.
Här är området som skriker efter marktäckare:

sidan.jpg



Det gröna på bilderna är Fingeborgsblommor (självuppdragna) och i de små områdena med pinnar runtom är det planterat vårlökar.
Någonstans ska det gå en gång med trampplattor.
Området kring brunnen (det är där det nu är en betongplatta och det står en massa plastkrukor) ska belgäggas med stenplattor så att det utgör en liten sittplats.

Jag har funderat på lite backtimjan, men jag har inte lyckats så det något bra heller. Bör jag försöka igen?

Notera även den underbara fasaden på min kåk och den sönderrostade väggstegen. Mums.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Oj, ja du verkar inte behöva oroa dej för va du ska hitta på under semestern iaf;) närå, där kan nog bli superfint!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Men varför bara marktäckare? blir inte det lite platt tror du? några buskar å högre perenner skulle va fint!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ja, och för att inte tala om the Pilgrim och Crown Princess Margareta, om man nu gillar Austenrosor. Och det gör man ju! I år väntar jag spänt på att se hur min Graham Thomas och min Blanc double de Coubert ska ta sig.

Men det ska jag bara säga, att om inte min moschataros Felicia tar sig i år, ja då åker den ut!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Oj, ja du verkar inte behöva oroa dej för va du ska hitta på under semestern iaf;) närå, där kan nog bli superfint!

Om du såg resten av "trädgården", huset och allt så skulle du vara ännu mindre förvånad.
Men allt får ta sin tid...

Men jag ska tillägga att all den jord/sand som ligger där nu låg på annat ställe i våras/somras. Det var lutande backe där det nu är upphöjt. Vet inte om det framgår av bilden däremot.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Men varför bara marktäckare? blir inte det lite platt tror du? några buskar å högre perenner skulle va fint!

Jo, buskar och perenner ska dit förstås, men något måste ju täcka jorden däremellan. Jag vill inte ha någon fri jord och absolut inget gräs.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Då kan ja tipsa om min favorit marktäckare: Bellis!!! inte det man tänker sej i första taget men de täcker upp super fort! på två år har en planta fröat av sej å täckt upp alla hål i rabatten, blommar ju dessutom hela sommaren, april-okt hos mej, mums!:love:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Var bara tvungen att lägga in en så mysig bild...!
DSC00079.jpg
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Snutt!

Ja, bellis har jag faktist tänkt på - men glömt. Hur är de att förså?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Både bellis finns som frö hos de vanliga fröjättarna.
Ang lavendel, akleja och timjan - går det utmärkt att så nu och sätta sådden ute - blir mycket enklare så och brukar fungera bra, det går juh att köpra en påse och fungerar det så fungerar det :D Timjan är fantastiskt och luktar fint, tål även att man går över den, de låga sorterna.

Ormöga (Omphalodes) är perenn, har inte sett frön, men de sprider sig bra utan att var invassiva.

Vilken spännande yta du har att jobba med!:banana:

Det finns juh även en del lökväxter som blommar under olika tider sommaren igenom, de kan vara fina uppstickare i en marktäckning.

Astrar?
Låga krypande rosor - finfint!
En av mina favoriter är aklejruta http://hem.passagen.se/kryssets.garden/sv/aklejruta.html
runt träd och buskar kan klematis klättra - kan vara fint.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Lavendel är jättefint.
Det försöker jag fylla ett helt litet land med på ett annat ställe.
Tyvärr går det inte alls bra för mig att så dem. Det lilla jag fick upp förra året av lavendel från frön var INTE värt besväret.

Har för mig att det är svårt att dra upp lavendel från frön, men desto lättare att ta sticklingar av årets skott och sätta i sand. :idea:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

He he, jag satt å läste i boken Förökning igår å drömde om vår när min man kommer in å tittar på mej med ett stort flin: sitter du här å läser trädgårdsporr :o:D han gick å småflinade åt sin lustighet hela kvällen, lättroade stackare...

Män är ett lättroat släkte, speciellt när det är sex inblandat. :D
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Frön av lavendel behöver kylperiod, men om man sår nu och ställer sådden ute - brukar det gå bra. Men visst sticklingar är kanske lättare, större plata direkt.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Har för mig att det är svårt att dra upp lavendel från frön, men desto lättare att ta sticklingar av årets skott och sätta i sand. :idea:

Ta sticklingar försökte jag också - och lyckades med EN! :eek::mad:

Men jag hade dem inte i sand heller.
Hur gör du dina, exakt? När, vilken slags sand, vattning, ljus, påse...?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag har inte odlat någonting på flera år, så hur de här små smakar har jag ingen aning om!
Mitt odlande har bokstavligt talat legat i träda i mer än sex år. Lade igen köksträdgården när vi byggde om och har bara odlat tomater och gurka i växthuset.
Nu skall jag odla i pallkrage vilket ska bli jättespännande!!! :bump:

Spännande med nya sådder! Mina jordgubbar i pallkragarna är långt över förväntan (en pall på höjden och bara sand + gräsklipp i kragen) och blåbären (2 amerikanska jätte och 2 putte) verkar trivas de med (2 pallar på höjden och rhododendronjord i kragarna). :d

Har bestämt mig för att vänta något år till med växthus, tills pojkarna är lite större.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp