Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Både bellis finns som frö hos de vanliga fröjättarna.
Ang lavendel, akleja och timjan - går det utmärkt att så nu och sätta sådden ute - blir mycket enklare så och brukar fungera bra, det går juh att köpra en påse och fungerar det så fungerar det :D Timjan är fantastiskt och luktar fint, tål även att man går över den, de låga sorterna.


Menar du att jag ska gå ut och så dem på backen nu - på tjälen med lite jord över?!?

Klematis är en favorit, men jag har bara tre sorter än så länge. Det blir nog fler med tiden...
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Om det är soligt läge och ni inte ska gå på ytorna så tipsar jag om timjan! Finns många olika sorter, täcker bra och frösår sig själv med lyckat resultat och milda vintrar är de vintergröna. Plus att man kan ha nytta av dem och de luktar så gott när man rör vid dem. :love:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ibland är jag glad att jag inte är inkontinent, för då hade det läckt utav helsicke nu... :rofl:

:D Faaaaast....urin (utspädd med vatten 1 + 9) är ju oöverträffligt som gödningsmedel i trädgården. :angel:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

...och apropå det här med sex... här är rosen i mina våta drömmar - Ghislaine de Feligonde. Planterade den utanför vårt sovrumsfönster, men ymprosen tog kommandot. Den skall jag nu gräva upp och så fyller jag på med ny jord och gör ett nytt försök!

 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Var bara tvungen att lägga in en så mysig bild...!
DSC00079.jpg

Åh en sån underbar liten kotte! :love:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Den skall jag nu gräva upp och så fyller jag på med ny jord och gör ett nytt försök!

Underbar ros! Litet tips: så gärna tagetes under/runt rosen, finns speciell sort som ska vara bra just för rosor. En sort som dessutom är lite diskretare i uttrycket.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Underbar ros! Litet tips: så gärna tagetes under/runt rosen, finns speciell sort som ska vara bra just för rosor. En sort som dessutom är lite diskretare i uttrycket.

Nämen! Det har jag aldrig hört förr!!! Luskar vidare om sort! Tack för tipset!:)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Åh! Den har jag - den står bredvid ovannämnda Pilgrim. Och än har ymprosen inte tagit över.

Däremot har (hade) vi en förskräcklig, karamellskär ros som min man valt (han har ingen smak, den mannen). Och tänk så dystert - där har ymprosen tagit över helt. Så nu har vi istället en liten enkelblommig vitros. Som det kan gå! Den karamellskära har gått hädan, sörjd och saknad av ingen.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ja, antingen så - men bättre blir det nog om du tar vanlig jord och sår dem inne, vattnar lite och låter sådden vara inne och torka upp lite innan de ställs ut, gärna skyddat på norrsida. Det är definitivt värt ett försök :banana:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Låter som det är grundstammen som tagit över och inte ympen *vissel*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Nämen! Det har jag aldrig hört förr!!! Luskar vidare om sort! Tack för tipset!:)

Sprang (nåja) ner i källaren och kollade bland mina fröpåsar. Hittade faktiskt en oöppnad från 2001. Den heter "Ehrencreutz" (weibulls, grön påse, kallad Tagetes för jorden). Men jag får backa ang diskret utseende. :angel: Det enda diskreta är väl att det är enkla blommor, annars är den eldigt tvåfärgad i gult och mörkrött. :D
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Låter som det är grundstammen som tagit över och inte ympen *vissel*

Låter som om jag skall rodna lite nu... samma sak har drabbat en gammal Flammentanz som förre husägaren planterade utmed en ladugårdsväggen. Plötsligt ploppade det upp en marsipanrosa liten ros ur allt det flammande rödrosa - fast den är så gullig så den får vara kvar!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Eldigt tvåfärgat låter som något vackert. Passar bra till fina Ghislaine också, tror du inte!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ärsch, jag är bara så besserwissrig - sorry. Jag fattade vad du menade i alla fall - problemet ligger hos mig :o

Kan dock vara bra att knipsa bort stänglar som inte är ympade - de har ofta en stark växtkraft och kan ta över och vips är all ympning borta :-(
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Snutt!

Ja, bellis har jag faktist tänkt på - men glömt. Hur är de att förså?

De är nog de lättaste som finns att ha i rabatten, har dock aldrid frösått dem inne, köpte en planta våren -06 för 10 spänn å satte i rabatten, nu har jag dem överallt å har gett bort massor me småplantor som grott där ja inte vill ha dem...
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

En liten söt blomma som är billig och lätt att själv dra upp i stora mängder är Doroteablomma.
Den trivs med torka och sol, och har fina kraftiga köttiga blad samt massor av ljuvliga färgglada blommor som slår ut i solsken.

Den är ettårig, och kan användas till att täcka upp tråkiga ytor innan de perenna hunnit bredda sig ordentligt. :)
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ärsch, jag är bara så besserwissrig - sorry. Jag fattade vad du menade i alla fall - problemet ligger hos mig :o(

Nämen hallåååå! Jag är verkligen inte så haj på de här termerna - jag sörplar i mig av alla kunskaper jag kan. Sluta bli generad nu - så så!!!:) :love:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

En liten söt blomma som är billig och lätt att själv dra upp i stora mängder är Doroteablomma.
Den trivs med torka och sol, och har fina kraftiga köttiga blad samt massor av ljuvliga färgglada blommor som slår ut i solsken.

Den är ettårig, och kan användas till att täcka upp tråkiga ytor innan de perenna hunnit bredda sig ordentligt. :)

Vilken månad blommar de?
*nyfiken*
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

De blommar hela sommaren :) .

De år jag odlade flest bodde jag i Uppsalatrakten, och jag försådde inne i slutet av februari då. De blommade åt mig från mitten av Juni fram tills att de frös. De slår bara ut sina blommor i solsken men även bladen är väldigt dekorativa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Bra torrfoder
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp