Bukefalos 28 år!

Årets trädgårdssäsong 2008!

Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Åh, så söta! Har du odlat dem innan och vet hur de smakar? Som morötter antar jag, men det finns ju smaknyanser. :D Förresten, är de tidiga eller sena?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag har ett par lediga akvarier med belysning som jag ska ha att driva upp frö och sticklingar i nu under våren. Tidur på belysningen och så har man helt lagom med ljustimmar!

Förresten har jag undrat länge varför vi inte kan få ett trädgårdsforum här på buke? Det finns ju för minst sagt allt annat!

/KT

Du, det har jag också undrat och t.o.m. drivit i (förra året) och fick bara en massa glåpord och skämtsamheter kastat efter mig. :o :cry: Och inte bidde det nåt Trädgårdsforum heller. Men jag fortsätter önska mig ett i hemlighet! :idea: :p

Tack för tipset med akvarie-drivbänk! :bow:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

1.Vad kan man odla i pallkragar som står i mestadels skugga? Har jordgubbar nu, de växte som 17! Men vill variera med ngt mer. Morötterna och gräslölen kom inte upp alls. Pga solen eller annat fel? Ville gärna ha minimorötter....

De flesta grönsaker (om det är det du vill odla) vill ju ha sol, så jag kommer inte på något tyvärr. Kan du inte flytta pallkragarna till ett bättre läge?

Men det finns kanske någon annan här (Låtta kanske?) som kan tipsa om nåt att odla i skuggiga pallkragar. :idea:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Får jag sticka in lite?

Här är det långt till vår ännu, men på tal om det här med gräsmattor, så jobbar jag enligt devisen att jag vill ha så få som möjligt. Sten och marktäckare är däremot trevligt.

Problemet jag har är däremot att få till tillräckligt mycket marktäckare till de stora ytor frilagd jord/sand/grus som nu finns i halvskugga i min trädgård.

Det är både dyrt och ganska tråkiga utbud på plantskolorna.

Kan ni hjälpa mig lite?
Jag vill ha tips på snabbväxande (men inte okontrollerbara) marktäckare som får gå i färgerna grönt (förstås), lila, rosa och eventuellt blått och vitt. Dock inte nävor, som fungerar väldigt allergiframkallande på mig.
Och JÄTTEGÄRNA sådana som man kan så själv så kostnaden går ner lite.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

1. mestadels skugga - tja, det är inte så många grönsaker som gillar för mycket skugga, däremot så kallad vandrande skugga är en höjdare :D
Skuggrabbatter: http://www.odla.nu/artiklar/skuggra.shtml http://www.bakker.se/Garden/Article.aspx?article=521
http://www.vaxtkraftgruppen.se/index.php?page=tips&tipid=6

2. lampor - det är inte så svårt att skaffa och inte så dyrt heller :D Vill du ha pelagoner som blommar i sommar är det hög tid att så nu. Här är lite mer om förodling http://www.odlablommor.com/forodling.php Själv tycker jag att själva odlandet i början är det mest spännande av allt, att det blir blommor eller grönsaker sedan är bara en bonus :D
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Får jag sticka in lite?

Klart du får! :banana:

Här är det långt till vår ännu, men på tal om det här med gräsmattor, så jobbar jag enligt devisen att jag vill ha så få som möjligt. Sten och marktäckare är däremot trevligt.

Ja visst ja, det minns jag att du skrivit i nån annan tråd förra året.

Problemet jag har är däremot att få till tillräckligt mycket marktäckare till de stora ytor frilagd jord/sand/grus som nu finns i halvskugga i min trädgård.

Det är både dyrt och ganska tråkiga utbud på plantskolorna.

Kan ni hjälpa mig lite?
Jag vill ha tips på snabbväxande (men inte okontrollerbara) marktäckare som får gå i färgerna grönt (förstås), lila, rosa och eventuellt blått och vitt. Dock inte nävor, som fungerar väldigt allergiframkallande på mig.
Och JÄTTEGÄRNA sådana som man kan så själv så kostnaden går ner lite.

Det enda jag kommer på så här på rak arm är murgröna! Funkar lika bra som marktäckare som väggförstörare, jag menar väggtäckare. :angel:

1010101010
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

De liknar 'mormors glasögon', men är det samma? Veronica någonting...

Glömde säga att jag vill ha perenna växter. Är dessa det?
Något bra tips på var jag får tag i frön?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Murgröna är okej, men lite småtrist.
Jag ska ta något foto på området som ska täckas när jag kommer hem, så kanske det väcker några idéer.
Vi har tjäle, men inte fasen någon snö.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Det finns ju en hel del fina, låga, marktäckande barrväxter. De är ju dessutom fina året om. Men jag kommer inte ihåg några namn. Det bästa är väl kanske att blanda lite olika sorter? Några i alla fall, så det blir lite omväxling. Men inte för många, så det inte bli för bluddrigt.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Nää, inte barr. Inte just DÄR i trädgården. Det här är platsen där 'alla rosorna ska sitta'.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Det kan jag förstå i så fall. Lavendel är ju klassiskt under rosor.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

*KL*

Det var säkert alldeles tokigt, men jag beskar vinrankan imorse. :eek: Har aldrig skett så här sent förut. Det är en Blå Burgunder, som står i stooor kruka. Fick den som skott av pappa hösten 2001 och den började bära frukt redan efter ett par år. Har haft den i kruka hela tiden pga olika omständigheter och jag har alltid beskurit den hårt. Tanken är att den ska komma i jorden i år! Men jag skulle vilja ha någon annan vinranka med, den här smakar inte så gott, ganska små och beska druvor med massor av kärnor i. Men de har väldigt vacker färg! Och den bär förhållandevis mycket frukt varje år. Tog ett skott förra sommaren och peppar, peppar ser den ut att klara sig! :)

Har hört att Zilga ska vara en god och "snäll" druva?
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Det kan jag förstå i så fall. Lavendel är ju klassiskt under rosor.

Lavendel är jättefint.
Det försöker jag fylla ett helt litet land med på ett annat ställe.
Tyvärr går det inte alls bra för mig att så dem. Det lilla jag fick upp förra året av lavendel från frön var INTE värt besväret.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Åh, så söta! Har du odlat dem innan och vet hur de smakar? Som morötter antar jag, men det finns ju smaknyanser. :D Förresten, är de tidiga eller sena?

Jag har inte odlat någonting på flera år, så hur de här små smakar har jag ingen aning om!
Mitt odlande har bokstavligt talat legat i träda i mer än sex år. Lade igen köksträdgården när vi byggde om och har bara odlat tomater och gurka i växthuset.
Nu skall jag odla i pallkrage vilket ska bli jättespännande!!! :bump:
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Ja, vintergröna är fint. Jag funderar på att skaffa några av de där lila. Blå har jag redan.
Mitt kamerabatteri är på laddning nu, men snart ska ni få se några ocharmiga bilder från min januarifula trädgård.
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

He he, jag satt å läste i boken Förökning igår å drömde om vår när min man kommer in å tittar på mej med ett stort flin: sitter du här å läser trädgårdsporr :o:D han gick å småflinade åt sin lustighet hela kvällen, lättroade stackare...

Själv sitter ja verkligen i startgroparna för våren, fröer är beställda både från Odla och Impecta och skisserna på trädgården börjar bilda hög på bordet....
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Jag glömde ju svara på en av morotsfrågorna! Enligt Weibulls är det
såtid i april-juni, och skördetid: Juli-September.

Har också en påse mixade morötter: vita, gula, orange och lila!
 
Sv: Årets trädgårdssäsong 2008!

Nu har jag bestämt mig för rosorna för i år!

Angel face
Oranges & lemons
Silver jubilee

Så fort jag såg oranges & lemon var jag helt fast :love: dessutom gillar jag strimmiga rosor, har redan en claude monet

orangesnlemons.jpg


Min claude monet


Nu ska jag börja leta roliga tomater. Tips någon? vill gärna ha en körsbärstomat tror jag :bump:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp