Arg get...

P

pott

Vi har nyligen fått hem 2 getter, vilket vi aldrig haft förrut! :crazy: Vet inte åldern på dem, men några år på nacken har de... Ena har haft killingar förrut och den andre har inte fått nån än. Hon som inte haft killingar än, vill bara stångas hela tiden! :( Hon tillåter bara att man killar henne under hakan en LITEN stund, sen börjar hon stångas direkt! Hon reser sig tom på bakbenen och anfaller! Äv om man ska hälsa på hennes snälla syster, så kommer hon fram med hornen i högsta beredskap! HJÄLP! Hur ska vi göra?! :confused: Kan man "tillrättavisa" henne på något vis? Kan hon bli lugnare om hon får killingar? Tacksam för alla råd vi kan få!!! :bump: :bow:
 
hm... vet inte om jag kan hjälpa dej så mkt... men...
Vi har två stycken getter... fast dom är inte så gammla, snarare "bäbisar"... dom är väl ca 4-5 månader bara...
Ibland får dom också för sej att börja stångas, men jag tror att det är så att dom vill leka... dom gör ju så med varandra också...

Men i början när vi hade fått dom så stångades den ena nästan hela tiden.. Men jag började säga till henne, hårt "NEJ!", och "puffade" bort henne ifrån mej...

sen har det blivit mycket bättre... :)

Nu händer det itne så ofta att dom stångas, bara ibland... och då säger jag till dom direkt.

Lycka till med getterna! :)
 
Hej!
jag har ägt getter de senast fyra åren och fött upp ett tiotal killingar, så jag vet precis vad du pratar om...

Jag brukar knuffa bort mina, på kroppen, inte huvudet. Det är viktigt att du inte backar, för då har geten "vunnit".
Var noga med att inte klappa dem på huvudet, det utlöser stångningsreflexen. Stå/sitt på huk, gärna på sidan av geten, du utmanar mer rakt framifrån, och klappa/klia den på halsen, kinden och INTE i pannan!
Passa på och vält omkull henne när hon står på bakbene, då tycker hon att det är obehagligt att göra så.

Jag tror inte att det blir bättre för att hon får killingar.

Lycka Till!! :bump: :bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund *LÅÅNGT* OHH:mad: :mad: :mad: :mad: vart ska jag börja!? jag e sååå j*vla less på min hund att för tillfället skulle det vara SÅÅÅÅ...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 742
Senast: Nikkis
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp