Arg, ledsen, bekymrad och förvirrad....

Sv: Arg, ledsen, bekymrad och förvirrad....

Marlan skrev:
sadelutprovaren la en winyec close contact hoppsadel på han md vitt järn och den låg ganska bra, men glappade bak...
men hennes råd ger jag inte mycke för.
Har mätt bomvinklen nu och den är 115 grader.....:o
e inte det ganska mycke?

Köpte mig en WWide 16" till min som också har ca 115 i bomvinkel och KORT sadelläge. Trots sina 46 cm i sin fulla längd så är sadeln inte för lång utan den fungerar utmärkt längdmässigt trots att sadelläget är bra mycket kortare.
Tyvärr så är min häst inte alls lika svängd som din utan visade sig bra mycket rakare i ryggen än jag ansåg tidigare, så det blir till att sälja.

När du köper en Stubben hoppsadel till en häst med kort rygg så måste du kolla om det är en klassisk modell med djup säte ( kortare anläggningsyta ), ett halvdjuptsäte ( som t ex stubben Artos ) med en längre anläggningsyta eller en ren flatback. Även den med längre anläggnisyta. Detta tillsammans med storleken på sätet ( 16" 17" osv ) avgör hur lång anläggningsyta sadeln får.
Jag har en Stubben Siegfried 17" klassisk modell på en kortryggad c-ponny vilket går alldeles utmärkt. En 17" Stubben Artos blev dock på tok för lång!
Stubbensadlar tycks passa sämre på hästar med bogblad som ligger långt bak, inunder manken. På dessa häster är enligt min erfarenhet Passier hoppsadlar mycket bättre eftersom de är insvängda nedanför framvalet och ovanför vulstret.
Ett tips vore att pröva en Stubben Rex 16" på din ponny - dessa sadlar har en förmåga att pass de flesta ponnyhästar!

Ponny puta är en lite plast sadel, finns på h**ks om du vill kolla närmare. För mig att den heter ponny puta där oxå kostar cirka 800 kr om jag inte minns helt fel.
Tror det kostade mindre än 20 000 kr för en som gjorde det till sin storhäst i ett av stallen med ridhus här i närheten, men då var det ju en riktig klass sadel om man säger så som skulle tävlas i. SEdan finns det ju billigare som folk på buke nog kan rekomendera fast då är det färgat läder men en blå eller röd skulle ju din ponny vara läcker i för att inte glöma lila det är snyggt å så rosa :D :angel:

Jensen exmoore är inget märke jag har koll på, min har passat i stubbens ponny rex sadel sedan jag köpte henne bara bomviden som har blivit större :D "fetto".

Om sadeln inte passar lämnar du tillbaka den. Men försäkra dig bara om att du ahr öppet köp och att du ska få provrida.

Ingridl skrev:
När du köper en Stubben hoppsadel till en häst med kort rygg så måste du kolla om det är en klassisk modell med djup säte ( kortare anläggningsyta ), ett halvdjuptsäte ( som t ex stubben Artos ) med en längre anläggningsyta eller en ren flatback. Även den med längre anläggnisyta. Detta tillsammans med storleken på sätet ( 16" 17" osv ) avgör hur lång anläggningsyta sadeln får.
Jag har en Stubben Siegfried 17" klassisk modell på en kortryggad c-ponny vilket går alldeles utmärkt. En 17" Stubben Artos blev dock på tok för lång!
Stubbensadlar tycks passa sämre på hästar med bogblad som ligger långt bak, inunder manken. På dessa häster är enligt min erfarenhet Passier hoppsadlar mycket bättre eftersom de är insvängda nedanför framvalet och ovanför vulstret.
Ett tips vore att pröva en Stubben Rex 16" på din ponny - dessa sadlar har en förmåga att pass de flesta ponnyhästar!

Detta är rent skitsnack. En sadel blir inte kortare bara för att den har ett djupt säte, snarare att den släpper tidigare från din hästs rygg om sadeln är för böjd, men sätets urskålning ahr inget med passformen att göra!
Stubben Siegfried modellerna (utom Siegfried II) har samma bom som Artusen.

Hur bra en Stubben passar beror inte bara på bogbladen, det är mer som spelar in.

riskerar inga långa sadlar på han då han fått låsningar i ryggen och blivit halt av det...:cry:

att jag ville ha en hoppsade då va pga att han kunde hoppas och höll för det. vilket han inte gör idag...:(
Men även för ett i "stora" dressyrsadlar når jag knappt nedanför kåpan med hälen:angel:
men en ponnysadel i dressyrmodell hade vatt det ultimata:idea:

Nu har ja tagit hem en sadel på prov.
finns på h**ks.. sigma ponny allround. 15" och vid bom.
anläggningsytan är 40 cm... ligger bra när han står i stallgången och ska se hur den ligger när jag rider idag.
Måste köpa ny sadelgjord bara. sadelgjorden kommer sitta nästan mitt på magen..?:crazy:
men men.... en gjord på 130cm till en 15" sadel på en c-ponny och en ryttare på 20 år:D
fin kombination..:rofl:
håll tummarna för mig:bump:

Senast ändrad:

Å hoppas den ligger bra nu då :)

Hehe jag behöver en en meters gjord till min c-poony med en ryttare på 22 år :p

Ska lägga den på han och ta fotto så frler ögon kan se ev. fel som ja missat...
mend en ligger an lika mycke hela vägen från framvalv till bakvalv och är fri och bra från manken och ser ut att ligga "i lod" med ryggen, fast detta är utan sadelgord. Måste spänna och se vad som händer...
Konstigt nog va där bred och fin kanal även på en så pass liten sadel.:)
Bilder kommer ikväll eller i morgon:smirk:
tack såmycke för alla svar och tips...
ska till granngården nu och köpa sadelgjord och sån glibbig antiglid gelépad:p så kan det lilla :devil: inte glida iaf:d :angel:

inte roligt med sadlar, har själv en ponny som inget passade på, men vi åkte till Sharpman(det ligger i Hogstad, nära mjölby) där fick en sadelutprovare kolla på min häst och sedan ta fram lite olika sadlar som kunde passa. Nu har min häst tacka vare dem musklat sig fint på ryggen och är mycket mer avslappnad :banana: så om du inte har allt för långt dit, skulle jag rekomendera det starkt. Lycka till:)

Kolla sadlarna på www.kaupreridsport.se. De har islandshästar själva och jag har köpt en Star Trekk Comfort Shorty från dem till min häst som ligger runt 37 cm i sadelläge.

T.ex. så hade han kortat av bossan genom att sy in den längst bak, det var enligt (den blivande) ägaren till sadeln inte snyggt gjort. Hon avstod från att köpa sadeln, för det såg enligt henne väldigt konstigt ut och hon var orolig om det skulle påverka hästen.
Han har också stoppat om sadlar för att passa hästen, och stoppningen har ibland varit ojämn och känts klumpig från början.

Om du vill veta mer så kan du lägga ut en tråd där du ber folk om deras åsikter, det gjorde jag och fick en del svar med negativa kommentarer. Har även frågat runt i min bekantskapskrets, och har träffat på en del som ahr varit missnöjda. Men jag ahr ju även träffat på folk som är nöjda med deras Jensen sadlar. Jag vågade dock inte chansa.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: Stellas
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka