Arg, ledsen, bekymrad och förvirrad....

Sv: Arg, ledsen, bekymrad och förvirrad....

Har du provat Wintec med utbytbara koppjärn?

Han ser ut att vara så pass "svängd" i ryggen att den skulle passa med ett vitt järn....

sadelutprovaren la en winyec close contact hoppsadel på han md vitt järn och den låg ganska bra, men glappade bak...
men hennes råd ger jag inte mycke för.
Har mätt bomvinklen nu och den är 115 grader.....:o
e inte det ganska mycke?

Mer än vad det vita järnet är...

Wintec Wide med lila järn är bredare...

Men är inte dom för långa?
Wintec wide i storlek 16" är 46 cm lång.... och hans rygg är bara 36:cry:
kan man ha en sadel som är 10cm för lång?
Det blir väl inte bättre av att det är allround modell?
Dressyrsadlar ger väl mer plats år bogbladen?

aaaah! vad ska man göra med en häst som inte är gjord för sadel?:cry:
med en ryttare som håller på att flyga åt fanders utan??:cry:
och måste ridas för att hållas frisk och fräsh i sin rygg och ben?:cry:

Är du helt säker på att Widen är så lång....

500an 17" är 44 cm.

Ja absolut...wintec är för lång.Provade precis en isabell på min häst som har ett sadelläge på 47 cm och det var på håret att den blev lång...Men i och för sig...det var en 17,5 "
Men finns det sadlar som är så här korta..? finns det kanske någon special till ponny? Har du kollat det...

Har tittat på deras hemsida och där finns ingen för korta hästar/ponnier...
Har däremot hittat Jensen sadlar som man måttbeställer för bara 6700:-:bump:
Några kommentarer om den?
Blir lite fundersam över deras måttagning... dom vill inte ha reda på hur pass svängd ryggen är?:confused:
Det måste väl va olika från häst till häst?

Man kan inte ha en sadel som är för lång, men du kan ju prova sadlarna ändå. Det är alltid bra att prova sadlar så du lär dig urskilja vad som är fel och vad som är bra.

Prova: Jaguar, Dominus, Prestige, Cobra

Man åker till Jensen så kollar de hästen. De kortar av bossor om det är nödvändigt. Men jag var själv inne på att anlita honom förr, men pga hur många som avrådde mig från att göra det (pga av att de väntat länge på sadlar som inte passade, fått fel sadel, hemmagjorda lösningar osv) så avstod jag från det...

Min ena häst var också helt omöjlig att hitta en bra sadel till. Så jag klickade in på http://www.torsion.se/ och bestämde mig på engång att skaffa en bomlös sadel med kvalité. Har haft den i ca 1 år nu och den sitter lika bra varje ridtur:)

Låter som en otroligt oseriös å ej särskilt kunnig sadelutprovare det där. Sälja en 17,5" sadel till en ponny inte så många som har det.
Har själv c-ponny fast din ser ut att vara kortare i ryggen än min. Jag får ha max 16,5" sits på min å det ska helst inte vara längre än 16".
Skulle rekomendera dig att använda en annan sadelutprovare som är kunnig på sin sak. Alernativt en sadeltillverkare får tillverka en sadel åt dig.
Sedan har vi ju bättre bomlösa som är bättre än vissa andra bomlösa (fråga diabolicKitten om det hon har provat en hel del å har nu hittat en bra bomlös som jag inte minns märket på). Å så har vi ju även ponnyputor om du får plats i en sådan med mindre sits å reglerbara i storleken. Finns även någar sadlar där bomviden går att skruva om å ställa in själv på efter hur hästen ändrar sig, men dom kan inte jag särskilt mycket om.
Måste även fråga hur många stubbensadlar provade utprovaren? Alla deras olika sadlar ser olika ut i bommen nämligen.

hade en connemara korsning för några år sen, som vi hade svårt att passa ut sadel till dels för att han var bred, kort i ryggen och lite dålig manke. red in honom i en gamal skolsadel, det va det enda vi hittade som passade . tjejen som köpte honom bytte till en sadel som hade ställbar bom, hon är supernöjd med den .

Jag vet hur det känns..
Har haft jätteproblem med att hitta rätt sadel, på slutet har han blivit halt oavsett vilken sadel jag lagt på honom. Han är också kort i ryggen, har inte mätt i cm men kort är han iaf, han är oxå överbyggd. T ex Prestige som ligger bra i övrigt - blir för lång.
Nu har jag till slut hittat en sadel som han är helnöjd med, inte ett haltande steg än så länge. Det är en KenTaur Athén II (dressyr), den har lite mjukare linjer på bossorna än vad KenTaur brukar ha. Och den är kort.
Enda sättet är att prova, prova, prova - när man hittar rätt märks det förhoppningsvis på hästen. Det gjorde det iallafall på min :)

Men om jag åker dit och dom mäter å kollar å har sig och jag sen får minsadel och den inte passar. vad gör man då?
dom måste väl ha nån garanti på att dom mäter och gör rätt?:crazy:
Tror ändå jag ska ringa å prata med dom....:cool:

Har haft liknande från bare foot och saknar riktiga knästög och ett säte att "sitta till"i. Dessutom så passar inte deras framvalv hans rygg,och utan så glider den som en kurling-sten på is...:crazy:
Men va kul att ni hittat en sadel som ni trivs med!!:)

17,5 tum har ju inget att göra me sadeln, de e ryttaren, ju grövre ryttare de e ju större tum.....:)

Min häst e en arab å har du en relativt kort rygg, ja har en hubertus, dom e bra å billiga.... men de får du avgöra själv.... de e inte roligt de där me kotledsinflammationer, min häst har haft de e i bägge framdelen....

Vad är den för ponnyputa du syftar på?:idea:
Blir det inte väldigt dyrt att specialgöra en sadel efter oss?:crazy:
Tittade på jensen exmoor och dom verkade rimliga och finns i 16":)

Diin Häst ser ut ungefär som min förra ponny (en C) gjorde.
men hon var 20 & började bli svankig.
Meen, Jag red med en för liten sadel. Haha.
Neej ... Men det var så... Att den ända sadeln som låg bra var den som ryttaren innan haft.
Efter 2 år började jag växa ur den... Men den låg så himla bra på henne :love:
så jag red i den ändå, lite halvt stor sådär.
Gick dock inte så bra att hoppa.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 283
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 514
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har precis köpt ett sto som ska ridas in men det finns ingen vettig sadelutprovare så långt ögat kan nå, och de som finns får...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: Stellas
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka