Arg när man spänner gjorden.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fjäril
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 735
F

Fjäril

vet inte riktigt vad den här tråden ska ligga så jag provar här.

Min nya pålle blir jättesur så fort man ska spänna sadelgjorden innan man sitter upp. jag blev jätteorolig ibörjan och trodde att sadeln kanske låg fel, hon sparkar och biter nämligen. Men hon reagerar inte under ridning och/eller om man spänner gjorden lite till efter ett tag.

Ngn som vet vad detta kan bero på? :bow:

Sv: Arg när man spänner gjorden.

Sadeln kanske inte passar och gör ont...

SAdeln kanske inte passar henne ändå?
Min häst gick med fel sadlar nästan ett år innan han kom till mig. Sadeln som jag fick med var bommen av på. När vi började leta sadel upptäckte vi det ryggonda när han en dag reste sig rakt upp med mig. Hade inte gett minsta antydan tidigare... :(

Hästar vill inte visa svaghet och kan dom så drar de sig för att visa det så länge det går. Klart det finns undantag då ;) :(

En del hästar råkar ut för att människor, när de sadlar, spänner åt gjorden ganska hårt med en gång. Ganska vanligt på t ex ridskolor, där starka pappor skall hjälpa ungen och drar åt för kung och fosterland.

Var noga med att bara dra åt mycket försiktigt, bara precis så sadeln håller sig på plats, när du spänner första gången. Sen efter en stund, t ex när du har tränsat, kan du sänna LITE till. Före uppsittning kanske lite till. Och så ev när du har ridit en stund. Så har jag alltid gjort med alla hästar, och har aldrig haft någon som så mycket som lagt ett öra bakåt när jag har spänt.

Lycka till!

Min häst tycker inte heller om när man spänner gjorden. Det beror INTE på sadeln, den tycker han väldigt mkt om, men han är väldigt känslig och tycker det är lite otäckt att ha nåt som strammar kring bröstkorgen. Är just momentet då han känner att gjorden "tar" som han reagerar på, inte så mkt att man drar åt den. Ogillar att bli borstad där också.

Ta det lugnt, dra bara lite i taget och bli Inte arg.

Tycker det är rätt vanligt att hästar reagerar när man spänner sadelgjorden, min häst var nog den fösta jag träffat på som hela tiden står med öronen frammåt när man sadlar och spänner :p

Det är bara att låta det ta lite tid och spänna var eftersom

Invant beteende, mitt sto hatar saker som sitter åt, som täcken, gjordar etc. Det räcker med att lägga en vojlock på ryggen för att hon ska börja bita i uppbindningsrepen, det är verkligen inte sadeln eller så.

Endera tar man beteendet ur dem när de är unga eller så får man stå ut med att de ser lite sura ut.

Men spänn lite i taget då så slipper du problemet, du har redan svarat på din egen fråga :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 217
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 564
Senast: liiinnea
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 957
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 860
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025