BuenoBull

Trådstartare
Hej! Jag börjar bli så förbannad.
En bekant till mig skaffade en häst i höstas. En vbl vallack på 5 år. Innan ägdes han av en ung tjej som är hästvan osv. "Min bekanta" som köpte hästen har nu inte ridit hästen avsevärt mycket alls. Han sköter inte sin häst ordentligt och jag börjar bli så arg! För det första har han inte räknat ut sin foderstat själv utan räknar med att andra ska sköta det åt han. Det kan jag delvis förstå eftersom han inte är så hästvan. Vi försökte också övertala honom att åka och åtminstone titta på en annan häst innan han köpte en, men inte, så det blev ett "impulsköp", tyvärr. Eftersom vi bara har ston och vallacken fortfarande har sin könsdrift kvar vill han bestiga dem. Han kan pga av det inte gå i samma hage som de andra hästarna utan får gå själv! :mad: Alltså: Han går själv, blir nästan aldrig riden eller ompysslad! HAr försökt säga att han kan skaffa en medryttare soom är lite mer erfaren men han reagerar inte. Har ingen aning om varför han ens skaffade häst överhuvudtaget. Han går jättefint när han verkligen blir riden och alla hans egenskaper kommer att gå till spillo om ingen tar tag i honom snart!! Min bekanta är så negativ till allt. Om han inte tänker mer än skritta honom kan han åtminstone longera honom. -Nej det är tråkigt, svarar han då. Han har ju inte ens provat!! Jag måste få svar, vad kan JAG göra för att hjälpa hästen! :confused:

Sv: Arg!

Har själv inte tid, tyvärr, pga av skolan. Sen rider jag en annan häst. Skulle gärna prova annars för han e jättego.

Anledningen till att jag skriver är att jag tycker det är väldigt oövertänkt att först köpa en häst som går hur bra som helst och sedan skita i att rida och ta hand om den. Han rids kanske ett par gånger i månaden för att sedan få stå själv i en hage 7-20 varje dag. När han väl kommer in får han sin mat för att ägaren sen ska åka hem. Ryktad blir han endast de få gånger han blir riden. Ägaren har inget körkort och kan därför inte ta sig ut till stallet på egen hand utan måste förlita sig på att andra ska fungera som taxi åt honom. Det är väldigt ansvarslöst att skaffa häst på impulsköp som han nu har gjort. På det här sätte tycker jag att det är synd om hästen eftersom alla hans kunskaper nu går till spillo på en oerfaren ryttare. Ryttaren själv vågar inte annat än att skritta hästen. Det jag ville komma fram till i texten kanske inte framgick tydligt och om det är på det sättet så ursäktar jag!

Vaddå går i skolan och inte har tid? Det tycker jag är en väldigt dålig ursäkt. Jag har 2 egna ponnyer, ett sto som snart ska ha föl, en skadad valack + att jag håller på att leta reda på en ny tävlingsponny. Innan min valack blev skadad red jag stoet och tränade och tävlade min valack. Uatn hjälp från mina föräldrar annat än med utsläpp och fodring vissa dagar på morgonen. Och jag går oxå i skolan. Och jag har inga problem med att hinna med.

Jag tycker inte att du på nåt sätt behöver vara arg på mig för det är inte mitt ansvar att ta hand om en annans häst. Anledningen till att jag skriver är att jag vill ha råd om vad man kan göra eller säga för att den här ägaren ska förstå att hästen behöver vård.

Jag är inte arg på dig, varför skulle jag vara det? :confused: Tycker bara att det är ett otroligt dåligt argument att inte ta hand om en häst som inte får den stimulans den behöver p g a att man har EN häst och dessutom går i skolan. Nu vet jag iof inte hur långt du har till stall osv, men att gå ut och gå en kort promenad tar ju inte spec lång tid, eller likadant att borsta 10 min tycker jag inte gör ngn större skillnad.

Ja jag håller med på punkten att det är orealistiskt att skaffa sig ett djur för att sen inte ha tid, men den viktiga frågan är lider hästen av detta på något sätt? Annars är det bara vårat förmänskligande tänkande som kommer med i bilden, utifrån det kan man inte döma pga våra värderingar i det fallet är så olika.

VAD behöver hästen hjälp med?

Det verkar ju som det enda hästen saknar är ridning
och det tror jag knappast hästen mår dåligt av. :smirk:

Det verkar som du retar dig på att ägaren inte rider så mycket,
men det är väl upp till ägaren att bestämma det?

Jag tycker du retar upp dig i onödan.
Låt du ägaren ha sin häst på SITT sätt, så länge hästen
inte vanvårdas.
Brist på ridning är INTE vanvård. :angel:

Brist på rykt är heller inte vanvård. En lerig häst är en lycklig häst... ;) Däremot tycker jag att det är synd att den måste gå ensam. Med en flock, rätt utfodring och utevistelse 7-20, så skulle jag nog säga att det vore en idealisk hästhållning. Vem har sagt att hästen behöver oss människor? Utom för att tillgodose basbehoven? Ridning och pyssel är vårt privilegium, inte hästens.

Carina på Silver Arabians

Luuuugn!
Du gör ingen lycklig genom att reta upp dig på detta vis!
Genom din attityd förstärker du den här hästägarens negativa beteende eftersom du låter honom tro att han är hopplös och inte kan något. Det är ungefär det sista han behöver!
Försök istället uppmuntra och be om att få hänga med på skrittpromenaderna!
Det är inte alls farligt eller skadligt att skritta ut, tvärtom! I sin motsats är flängridning ungefär det värsta som den här hästen skulle kunna råka ut för!
Sedan kan du uppmuntra honom att lära sig mer genom att tipsa om kurser, böcker etc
Men sluta se bara det negativa!

Håller faktiskt med dig.
Har en liknande i mitt stall. Hon är näst intill aldrig ute hos hästen. Vi har helpension, men det betyder ju inte att vi ryktar och visiterar hästen också. Hästen ifråga är ett fullblod som börjar magra av. Jag är inte ansvarig för dennes foderstat och tänker inte underlätta för henne genom att öka på själv.
Jag tycker definitivt att man ska se till sin häst nästan varje dag. Kan man itne komma på över en vecka tycker jag att man ska höra av sig till stallägaren och meddela varför man itne kan se till hästen samt vart man befinner sig om man skulle åka bort och hur man kan få tag på dem. Dessutom borde de skaffa någon som åker ut några dagar i veckan för att se till hästen.
Att skaffa häst är ju att skaffa sig ansvar. Och det ansvaret ska man ju ta, även om man inte behöver sköta stallsysslor!

Jag förstår hur du menar... OCH jag håller med i mycket.. har man inte tid, råd eller ork/lust att sköta om sin häst då ska man inte ha en!! Bra att du reagerar... jag blir oxå frustrerad av sån inställning.

Sedan tror jag inte att den far illa av att inte blir riden.. men hästar mår bra av att aktiveras. Får den inte stimulans i hagen så måste den få det på något annat sätt... Detta är ju inte ditt ansvar egentligen men du verkar ju vara mån om hästen. Varför inte göra som någon föreslog... fråga om personen i fråga vill följa med ut o rida någon gång. Det är ju lättare att prata då och du kanske kan klura ut om det är något problem som ligger bakom hans ointresse... Hästen kanske är för svår för honom?!

Vet du varför han skaffade den?

Nej, jag förstår vart du vill komma men jag rider redan en häst och tar dessutom hand om fem andra plu skolan, läxor. Men du har helt rätt. Det tar inte lång tid att borsta och pyssla om en häst och promenera lite. Men det tycker jag personligen inte räcker när han är så ung. Han är ju så förbaskat rastlös nu när han inte har något umgänge och han förstör hela boxinredningen eftersom han tuggar sönder den.

Du har nog rätt. Det är svårt att se det positiva när man redan har "bestämt" sig för att vara arg på den här personen. Men det är inte så positivt när han själv är så negativt inställd till allting som har med hästen att göra! Tex en så enkel sak som att ta ut hästen utanför hagen och låta honom käka lite gräs (för att vänja in sig till sommaren) är jobbigt för honom. Det är så svårt att se det positiva.

Hästen ifråga är ABSOLUT för svår för honom. HAn är ju bara fem år och inte en "trög" häst. Eftersom han nu inte har blivit riden på ett tag har han MASSOR av energi och det syns när han är ute och rider. Ryttaren vill helst rida på långa tyglar för att det känns bäst för honom, men då vill hästen bara rusa iväg. Har sagt att han kan prova att korta tyglarna men då får jag till svar: -Där han blev riden förut gick han bäst på långa tyglar. Kanske men då blev han också riden varje dag av en erfaren ryttare som KÄNDE hästen. Alltså nuvarande ägare till hästen har alltså inte "haft tid" att lära känna hästen under hela hösten, vintern och våren. Sen kom en kompis till mig (erfaren ryttare) och provred hästen. Hon fick rekommendationen att rida på långa tyglar, och det gjorde hon. Gick inte så bra. Provade att korta av och han gick hur fint som helst.

Ägaren till hästen nu skaffade häst för att ha häst. Han har tidigare pratat om att skaffa egen häst och då blev det en del tjat från andras håll och det påverkade nog en del också. Sen köpte han första bästa häst han tittade på.

Har en liknande i mitt stall tyvärr...

Borstar och rider MYCKET SÄLLAN, högst en gång varannan månad.
Hon har inte haft ute hovslagaren sen i somras = ett år sen snart.
Hon skor hästen, sen får han gå med skorna tills han tappar dom, likadant varje gång.
Hon har oftast inget foder till hästen = han får bara det skitdåliga höt med ett proteinvärde under 20, ibland köper hon en säck krafft eller betfor, men som sagt oftast står han utan.
Han har en förskräcklig hosta som gör att han inte kan trava i hagen eller äta hö utan att hosta ungefär 10-20 gånger, som hon inte gör nåt åt.

Jag har pratat med henne, kontaktat både Svenska Hästars Värn och djurskyddsinspektören i vår kommun, men inget hjälper.

Det är nog många hästar som inte mår så väl, men tyvärr så verkar det som att bara dom får mat och vatten så går det inte att anmäla...

Det borde införas "körkort" på att få skaffa häst o regelbundna kontroller att de sköts om på ett bra sätt... en Utopi så klart men det skulle vara skönt. :banana:

Som första häst ska man inte skaffa en så ung häst... En "läromästare" kanske vore bättre. Dessutom är inte ett vbl den mest lämpliga första hästen heller. Om den är välriden... visst... men ofta så kommer de från travet och behöver hjälp att utvecklas av någon duktig ryttare och det tar tid. Nu kanske inte den här hästen har gått på travet men likväl kanske den skulle behöva ridas några år till av en duktig ryttare.

Jag hoppas faktiskt att den här killen inser sitt misstag och säljer hästen till ett nytt BRA hem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 070
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 650
Senast: alazzi
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett... 2
Svar
32
· Visningar
4 686
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 798
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka