Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Åh vilka fina bilder på lillkillen!!

Precis som du beskriver det var det med min förra häst. Fick hem honom som 10 månaders och vi kände varandra så väl när det var dags för inridning så det var aldrig någon big deal. Han hade fullt förtroende för mig så jag upplevde det mesta med honom som väldigt okomplicerat.

Med Walle däremot lär det bli en mycket större utmaning. Det som är positivt är att jag inte har bråttom. Funderar på att vänta med uppsittning till i sommar då han går på bete. De brukar vara precis lagom loja av bete och värme då :p.
Nu däremot verkar alla känslor sitta utanpå...;)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Vad kul att du gillar dem :)

Det är lite blandat vem som tar bilderna. När jag jobbar och inte rider fotar jag mkt. Annars är det ofta tränaren eller någon delägare som tar bilder.

Vi har ju en hemsida där vi försöker uppdatera med foton minst två ggr/vecka.

Tycker dina bilder är fina också, ser busig ut din häst :)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

KL.
Hur går det för Fia_lisas Abbe?

Idag blir det uppsittning på min kompis 11:a igen, han ser ut att bli väldigt stor så vi tar det lugnt och siktar inte på treårs, snarare på kvaliten som 4åring.

En bild tagen av mig.
1911828_10152346743744453_95915698_n.jpg


Kul att läsa om era framsteg!
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Har inte hört nått nu på ett tag från henne, har för mig att de skulle åka in en gång till eftersom han va ohalt hemma men sen vet ja inte hur det gick :(
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag har också undrat...

Fin den är den där! Tycker den har sett så tanig och valpig ut på andra bilder du visat men den verkar ha kommit ikapp sig lite? :)

Quimero: Kul att det gick bra! Både med lastning och hoppning! :)

Happyrider: Hihi vad söt! :D

Görel: Vad fina flickor! Har saknat dina uppdateringar. Mysigt med tre ur samma familj i hagen!

Vimsan: Vet inte om jag hann kommentera i förra tråden, men jättekul att det blivit uppsittning nu! Han är så fin!


Kl
Jag är fortfarande lite klen, hästarna får vila vidare så jag blir helt frisk. Dumt att ge sig ut i snöstormen bara för att jag vill, då är jag väl däckad imorron igen. ;) Längtar lite så jag får klättra upp igen. :p
 
Sv: Årgång 2011 del 5

ja det stämmer bra, han har varit tunn och outvecklad, beräknas bli ca 175cm ;)

Det har hänt massor nu, väldigt fin häst med trevliga gångarter.

här är han sommaren -13, med min Zolero... dom var riktigt tajta.

http://www.youtube.com/watch?v=e-m8_Nx_J88

Bellagio-Briar-Don Schufro
1512540_10151912606751344_1091896443_n.jpg


ps. jag skrittade honom idag för första gången :D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Vad roligt att du kikar hit. (Även fast jag sörjer att det inte är tillsammans med din fine Z. :() Men din kompis häst ser väldigt fin ut!

Jag undrar jag med hur det har gått med vackre Abbe. Tycker att vi har haft alldeles för mycket otur med våra 11: or..
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Skrev hon inte sist att Abbe gick på sista versen? :/ att hon skulle ta bort honom? men det kanske ni vet. Tråkigt som det är och jag undrar självklart också hur allt är med dem, kanske har han blivit bättre? :(
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Maja_kandi: här härjar influensan ;) börjar med dunderförkylning, fortsätter i feber och hosta och så blir man liggande. Min syster fick det i lördags och det var först idag hon orkade pallra sig upp till stallet. Gick själv jätteförkyld i måndags och fick vara hemma två dagar när febern kom, men jag var tack och lov nästan frisk idag. Vilket är tur för nu är mamma dålig så nån måste ju sköta hästarna :meh: tror jag ska vara glad om syster orkar rida igen morgon. Jag hostar ju "bara" bort rösten för tillfället ;)

Charlottee: Åh, du är tillbaka :D jättekul! Fin han är, vad heter han?

supercassie: Den där krampen lät ju inte kul, men skönt att du inte skadade dig från fallet :)

Vimsan: Var liten han är på första bilden, så söt :p

Görel:
Supersöta Celia, bilder önskas oftare ;)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Då har vi spenderat kvällen på kliniken med Dino, 2.5 timme tog det. Nu är jag Sveriges lyckligaste tjej tror jag, för åh vad bra det gick och tvärtemot vad jag trodde. Han visade en liten liten markering VF forfarande vid longering i vänster varv samt vid lågt böjprov (2grader sist och inte ens 0.5grad nu) men ingen mer behandling blev det då det endå var en så stor förbättring på tre veckor. Vi valde trots det att röntga alla kotor som visade sig vara helt rena, så skönt att veta att allt är bra. När vi ändå var inne passade vi faktiskt på att göra en hingströntgen (knä och has BB) och de gick kanon, han såg superfin ut och plåtarna är nu inskickade till Asvh från kliniken.

Om två veckor flyttar vi till nytt stall med Dino och min 08.a där vi kmr få ridhus, större hagar och helinackordering så då får Dino börja sättas igång igen, lite uppsutten skritt lugnt ett tag innan vi rider igång ordentligt. Nu ligger stora målet på bruksprov nästa år men med delmål på först treårstest, försöka kvala honom där till 3-års championatet och sen rådgivande i november.

Nu känner jag mig oerhört motiverad och lycklig, nu ska här sättas en bra planering och plan för att ge honom bästa förutsättningarna. Ska verkligen bli roligt att komma igång, jag som hade målat upp bilden av att han skulle ha massa lösa benbitar i kotan och inte bli bra. Känns ju super att han nu är röntgad hela han som ettåring (massor av bilder på alla ben samt rygg) och även att alla kotor samt has + knä BB röntgades om nu som treåring. Nu vet jag verkligen att inget är fel på min fina fina hingst så nu kör vi så det ryker!! :D:D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

jag kikar in ofta och håller koll på er :D

Exotizc taaack :p Jag kommer uppdatera lite om honom under tiden jag rider in bara, eftersom det är min kompis häst. Jag värmer upp inför min 12:a som ska ridas in i höst hehe...

Mattiz Hon skrev väl att prognosen var dålig, och ev. får han somna, men då var inte beslutet helt klart som jag uppfattade det.

Håller alla tummar för att det finns hopp ändå.. :(
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Grattis till de goda beskeden!!
Är så skönt när de är kollade så väl för då vet man att det inte finns några större fel...

Charlottee: himla snygg den där hästen! Men stoor...:)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Tramp: Va kul att han är ren på plåtarna och böjprov!
Charlottee: Jättefin! Du ska vara glad att han inte är så tung i kroppen när han växer så mycket =)

Mina då, Igår red jag Magnus i paddocken skritt och trav, Han går att reglera med lättridningen och går stadigt på tygeln. Det som ska befästas nu är galoppfattningar, men det får bli när våren kommer och paddocken är framtinad =)

Tummen och Roxi red jag ut på i skogen, en väg som tar ca 20 min. Båda var riktigt pigga och Roxi fick galoppera på vägen hem och länga ut sig vilket var väldigt uppskattat!
Tummen är lite av en livsnjutare går man in med henne i skogen vill hon stanna kvar och utforska totalt orädd. Blev lite paff när hon stannade och började tugga på en gran.. Trodde hon stannade för en älg eller liknande.. Men hon var bara hungrig :P
 
Sv: Årgång 2011 del 5

KL
Hej alla, jag har läst mycket i tråden men inte skrivit innan så jag tänkte passa på att presentera min 11.
Det är så kul att läsa om allas fina hästar :) (Och jättetråkigt med de som har fått vandra vidare)
Jag har inte lagt upp någon bild förut så vi får se om det fungerar. Robin heter han, lusitanokorsning och jag har haft honom i snart en månad. Han hade inte gjort så mycket när jag köpte honom och sen blev jag långförkyld, men vi har hunnit med sadelvänjning och lite annat i alla fall.
rob3_zps7fbf55f6.jpg
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Åh vad roligt! Grattis till så bra plåtar och bra besked! :)

Oanki: Du är så duktig med dina pållar, jättekul att höra om era framsteg! :)

Skywalker: Välkommen till tråden! Fin pålle!

Exoticz: Blä för flunsan! Jag vaknade utan röst idag men kan iaf väsa lite fint nu. :p I övrigt snorig och hängig. Mitt på dan blev jag jätteyr och gatt sätta mig ner en stund. Lite jobbigt, nu är jag ju laddad med massor av motivation och vill bara ut med hästarna! Men jag blir väl inne i helgen också... :arghh:
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Jättekul att läsa om vad ni gör! Blir inspiration för mig.. Jag måste väl också testa galoppen ngn dag.. hehehe.. (undrar om det blir tårta då?)

Calle har fått gå 10-15 minuter med ryttare i paddan idag. Lånade en av de yngre förmågorna i stallet, för då kunde hon rida och jag sköta framåtdrivningen lite med. (Hade henne på lina) Det gick jättebra. Det är så roligt att man kan se skillnad från gång till gång!

Planen är att rida ut en sväng på söndag.. Och då blir det nog jag som är i sadeln igen.. :D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Kul med en ny 11.a kommer möjligtvis Robin från Örebro trakten? Endast nyfiken om jag faktiskt känner igen honom ;D

Charlottee: Hm ja så kanske det var, inte helt bestämt. Man får hoppas att han blir bättre helt enkelt! Så får vi vänta och hålla tummarna så länge.

Tramp Kul med rena plåtar och att han blivit bättre! :D
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Ja det gör han från början! Jag köpte honom inte där, men uppfödaren bor där. Kul om du känner igen honom :)
Maja_Kandi: Tack! :)
 
Sv: Årgång 2011 del 5

Charlottee: Jättefin! Du ska vara glad att han inte är så tung i kroppen när han växer så mycket =)

ja, han är väldigt lätt i typen så blir nog alldeles lagom rund som klar. Ägaren är längre än mig och vill ha en stor häst,

... jag befarar dock att min 12:a blir minst lika stor och kanske även mer massa, men ridbarheten är så mkt mer värdefull än storleken på hästen.

Vi jobbade honom idag också, allt kändes bra så prövade på några travsteg med önskat resultat :) wiihooo! Nu får han vara några dagar och smälta.

1661835_10152353334159453_888952965_n.jpg
 
Sv: Årgång 2011 del 5

*kl*

Idag flodhäst och jag övat på av och uppsittningar. Tänkte visa kompisen en skogsrunda men den var halvt livsfarlig med ner fallna träd och massa blöta löv över lerig stig. Så vid varje backe hoppade jag av och ledde Ai-chan då hon hade fullt upp med att hitta balansen där utan mig. Så en runda på runt 4 km tog över en timme och hoppade av minst 8 gånger + att jag alltid skrittar fram och av henne från marken. Men hon skötte sig så himla bra. Först var hon väldigt spänd då det var nytt ställe för henne, men inte att hon ville att häst kompisen skulle gå förbi. Sedan stod hon som ett ljus alla gånger jag hoppade upp även om det var på smala stigar och vatten överallt typ. Så tror att jag gick lika mycket bredvid henne som jag satt på. På söndag blir det lång promenad igen men då endast bredvid då vi ska visa stallkompisarna en lite längre runda och Ai-chan behöver röra på sig.

wpid-DSC_00292.jpg.jpeg


wpid-DSC_00232.jpg.jpeg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
4 658
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Liten
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: movi
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp