Argumentera mot oseriös avel

Jem

Trådstartare
Hej jag är ny här och behöver lite råd . Det är nämligen så att min. Vän har 2 unghundar 10 månader gammal en hane och 1 tik för ca 1 månad sedan löpte tiken. För första gången och hon separerade inte hundarna utan hade dom ihop. Även när hon inte var hemma , jag blev väldigt arg och sa det till henne att. Hon gjorde fel dels är dom helsyskon och bara 10 månader .
Hon blev jättesur på mig men jag vägrar att ändra mig ..
Tycker hon ska ge tiken en abortapruta men hon vägrar och ser fram emot att få gosiga inavlade valpar .
Hur får jag henne att ändra sig ?
Jag har reda. Påtalat att det är olagligt i Sverige att para syskon då bara skrattade hon !!!
Hjälp mig mvh jem

Men para syskon är väl inte olagligt? (inte för att jag tycker det är bra, särskilt inte så här).

Men som sagt, att avla på en tik under 18 mån/tidigast andra löpet är olagligt.
Valpkull kan även innebära väldigt höga kostnader för veterinär vid komplikationer etc.

Kan inte ringa länstyrelsen hon skulle fatta direkt att det var jag .
Vad kan hända med tiken?
Det enda sättet att övertyga henne är nog skrämsel taktiken så länka gärna till någon studie el liknande som bekräftar farorna med för ung tik.

Men para syskon är väl inte olagligt? (inte för att jag tycker det är bra, särskilt inte så här).

Men som sagt, att avla på en tik under 18 mån/tidigast andra löpet är olagligt.
Valpkull kan även innebära väldigt höga kostnader för veterinär vid komplikationer etc.
Enligt SKK rekommendationer är det det .

Kan inte ringa länstyrelsen hon skulle fatta direkt att det var jag .
Vad kan hända med tiken?
Det enda sättet att övertyga henne är nog skrämsel taktiken så länka gärna till någon studie el liknande som bekräftar farorna med för ung tik.
Inte för att vara den som är den, men det är väl din skyldighet att anmäla lagbrott som mycket möjligen bara du känner till? Speciellt när det är oskyldiga djur inblandade.

Om din vän rånade en butik, skulle du inte anmäla bara för att du isåfall riskerar att förlora vännen?

Jag skulle inte tvekat, även om det varit min bästa vän så hade jag anmält händelsen.

Inte för att vara den som är den, men det är väl din skyldighet att anmäla lagbrott som mycket möjligen bara du känner till? Speciellt när det är oskyldiga djur inblandade.

Om din vän rånade en butik, skulle du inte anmäla bara för att du isåfall riskerar att förlora vännen?

Jag skulle inte tvekat, även om det varit min bästa vän så hade jag anmält händelsen.
Nu råkar det ju vara min bästa vän vill inte förlora. Hen mitt liv skulle bli mycket tomt nej jag kommer inte att anmäla men däremot tänker jag ta ett snack med hen när jag har mer kött på benen ... Såg denna film ang inavel som pågår i Storbritannien deras kennelklubb har ej gett rekommendationer om att para helsyskon + mor+far och detta är resultaten av årtionde av sk linje avel

Det finns massor med risker både med att para två så nära besläktade hundar och med att låta en så ung tik få valpar.

Inaveln kan leda till missbildade och sjuka valpar om det ens blir några. Troligtvis blir det väldigt få valpar eftersom de flesta kommer vara så defekta att de inte kan utvecklas i livmodern. Det kan födas valpar så missbildade att de måste avlivas direkt efter valpningen, har hon insett det? En liten kull kan innebära större risker för tiken eftersom valparna bli större i livmodern och risken för komplikationer vid valpningen blir större.

Själva valpningen kan leda till flera olika mycket dyra komplikationer. Kejsarsnitt, livmoderinflammation är två av dem som ofta kostar många 10 000-tals kronor. Jag förutsätter även att en veterinär anmäler till länsstyrelsen om det kommer in en inte ens ett år gammal tik som är dräktig/har fått valpar.

Tiken är troligtvis inte mogen nog att uppfostra sina eventuella valpar som då kan/kommer få mentala problem som vuxna.

Sen måste man ta ledigt från eventuellt jobb och vara hemma och passa tik och valpar tills valparna är gamla nog att flytta hemifrån = dyrt med bortfall av inkomst.

Det är verkligen att rekommendera att spruta tiken även om det med lite tur inte hände något mellan två så unga hundar. Sen bör vännen nog kastrera en av dem snarast så behöver hon inte tänka på det vid nästa löp (låter inte som en person som klarar av ansvaret att ha både fertil tik och en hane öht.)

Det finns massor med risker både med att para två så nära besläktade hundar och med att låta en så ung tik få valpar.

Inaveln kan leda till missbildade och sjuka valpar om det ens blir några. Troligtvis blir det väldigt få valpar eftersom de flesta kommer vara så defekta att de inte kan utvecklas i livmodern. Det kan födas valpar så missbildade att de måste avlivas direkt efter valpningen, har hon insett det? En liten kull kan innebära större risker för tiken eftersom valparna bli större i livmodern och risken för komplikationer vid valpningen blir större.

Själva valpningen kan leda till flera olika mycket dyra komplikationer. Kejsarsnitt, livmoderinflammation är två av dem som ofta kostar många 10 000-tals kronor. Jag förutsätter även att en veterinär anmäler till länsstyrelsen om det kommer in en inte ens ett år gammal tik som är dräktig/har fått valpar.

Tiken är troligtvis inte mogen nog att uppfostra sina eventuella valpar som då kan/kommer få mentala problem som vuxna.

Sen måste man ta ledigt från eventuellt jobb och vara hemma och passa tik och valpar tills valparna är gamla nog att flytta hemifrån = dyrt med bortfall av inkomst.

Det är verkligen att rekommendera att spruta tiken även om det med lite tur inte hände något mellan två så unga hundar. Sen bör vännen nog kastrera en av dem snarast så behöver hon inte tänka på det vid nästa löp (låter inte som en person som klarar av ansvaret att ha både fertil tik och en hane öht.)
Tack ..nu gäller detta en ganska ny ras i Sverige och jag vet att ras klubben är helt emot närbesläktad parning .
Jag sa det till hen med att det finns ett ingrepp där man både tar bort fostren och samtidigt sterilesrar tiken.. Då hen inte har orken att hålla dom isär

Jag tänker så här. Kanske svårt att hitta en studie. Lättaste måste ju ändå vara att leta på lagen o bevisa läget för henne på så sätt. O sedan berätta att det är olagligt o något som hon kan bli anmäld för o straffad för. O sedan börja prata om etik o moral.

Du kan ju upplysa din vän om att valparna kommer inte att kunna reggas eftersom tiken är för ung och hon bryter också mot djurskyddslagen och gör sig därmed skyldig till lagbrott vilket vem som helst av hennes potentiella valpköpare kommer att kunna anmäla. Likaså vem som helst som sen läser de annonser som hon kommer behöva lägga ut för att få valparna sålda.
Hennes rasklubb kommer INTE att vilja ha med henne och kullen att göra likaså övriga aktörer i hennes ras och är rasen liten sprider sig sånna här upplysningar mycket fort.

Det kan födas valpar så missbildade att de måste avlivas direkt efter valpningen, har hon insett det?

Det här kan vara ett argument som är lättast att nå fram med, är hon verkligen beredd på att ta ansvar för att avliva lidande valpar när de föds? De flesta tycker sådant är väldigt jobbigt...
(Det finns viktigare anledningar, men hon verkar ju en smula ego så det är väl "stackars henne" man får spela på då. :meh:)

Kopierat från jordbruksverkets sida
Använd inte hundar och katter i avel om de mår dåligt av det
Det är inte tillåtet att använda en hund eller katt i avel om den mår dåligt av det och om det finns risk för att avkomman ärver sjukdomar eller funktionsnedsättningar. Djur som är överdrivet rädda eller aggressiva och djur som saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt får heller inte användas i avel.

Tiken måste vara minst 18 månader
En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull.

Förbud mot avel med sjuka djur
Hundar och katter får inte användas i avel om

• de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman

Senast ändrad:
Om länsstyrelsen får en anmälan kommer de att följa upp den. Finns det fog för anmälan som i detta fallet får man betala handläggningsavgiften. Vad den är på nu vet jag inte men för nått år sen var den på 1500:-.
Ärendet kan då också drivas vidare om anmälaren vill.
Alla länsstyrelsens "fall" som fått förelägganden är offentlig handling, dvs öppet för alla att läsa, för alltid. Synas hon synas hela hennes hundhållning och alla avvikelser kommer med (om det finns några)
Detta kan sätta käppar i hjulet om hon någon gång vill bli seriös uppfödare då valpintressenter kan kolla upp henne. Likaså om hon vill köpa hund och uppfödaren vill kolla upp.

Är det verkligen värt risken för att man inte vill ge ett ynka piller för några hundralappar?

Hundar räknas också som vara och hon kan tvingas bli ersättningsskyldig motsvarande köpepenningen vid dolt fel om hon inte tecknar en försäkring för detta på kullen.
Något att tänka på vid extrem inavel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka