R
Raderad medlem 94602
Oavsett så åker du på det både ekonomiskt och det kommer finnas i länsstyrelsens register.Är det verkligen djurskyddslagen, inte Jordbruksverkets föreskrifter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oavsett så åker du på det både ekonomiskt och det kommer finnas i länsstyrelsens register.Är det verkligen djurskyddslagen, inte Jordbruksverkets föreskrifter?
Jag tror inte det i detta fall.Va? Hänger det på anmälaren om det går vidare?
Googlade "djurskyddslag" och hittade en massa filer att ladda ner. Suck. Men i den tredje jag läste står dock detta om att en tik skall vara minst 18 mån.Oavsett så åker du på det både ekonomiskt och det kommer finnas i länsstyrelsens register.
Du såg inte vad jag kopierade sjvs sida innan?Googlade "djurskyddslag" och hittade en massa filer att ladda ner. Suck. Men i den tredje jag läste står dock detta om att en tik skall vara minst 18 mån.
Så det verkar ingå under djurskyddslag.
Nu ska jag sova så jag överlåter åt någon annan nyfiken att forska vidare i om så är fallet.
Godnatt![]()
Fast jag tänkte att ska ts köra upp något i nyllet på sin kompis så är det bättre om hon kör upp rätt bestämmelser. Och då är djurskyddslagen inte rätt, däremot Jordbruksverkets föreskrifter.Oavsett så åker du på det både ekonomiskt och det kommer finnas i länsstyrelsens register.
De så kallade föreskrifterna på jordbruksverkets sida är det som gäller - de är liksom inte bara rekommendationerFast jag tänkte att ska ts köra upp något i nyllet på sin kompis så är det bättre om hon kör upp rätt bestämmelser. Och då är djurskyddslagen inte rätt, däremot Jordbruksverkets föreskrifter.
https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
(Dvs det som @dobbis citerade text bygger på). Djurskyddslagen pekar inte ens specifikt ut hund, den handlar om "djur".
Ja, det vet jag.De så kallade föreskrifterna på jordbruksverkets sida är det som gäller - de är liksom inte bara rekommendationer
Det stod exakt samma text i djurskyddslagen som den jordbruksverket har på sin sidaFast jag tänkte att ska ts köra upp något i nyllet på sin kompis så är det bättre om hon kör upp rätt bestämmelser. Och då är djurskyddslagen inte rätt, däremot Jordbruksverkets föreskrifter.
https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf
(Dvs det som @dobbis citerade text bygger på). Djurskyddslagen pekar inte ens specifikt ut hund, den handlar om "djur".
Nej...då läste jag i filerna.Du såg inte vad jag kopierade sjvs sida innan?
Var då? Jag har inte hittat det men vill gärna göra det isåfall. Här är djurskyddslagen:Det stod exakt samma text i djurskyddslagen som den jordbruksverket har på sin sida![]()
Kanske det var. Jag fick iaf upp nån pdf-fil. Var snortröttVar då? Jag har inte hittat det men vill gärna göra det isåfall. Här är djurskyddslagen:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534
Som du ser så nämns inte hund överhuvudtaget, lagen talar om djur.
Googlar man djurskyddslagen så får man också träffar på Jordbruksverkets föreskrifter, du tror inte att det är det du läst?
Jag tänker bara att ska man visa kompisen paragrafen så hittar man den inte i Djurskyddslagen. Man hittar den hos Jordbruksverket. (Det är därför jag tjatar, TS skulle ju ha nytta av att visa henne den. Säger hon "Det står i Djurskyddslagen" och kompisen går hem och googlar den så hittar hon inte svaret där.)@mandalaki "djurskyddslagen" är ett samlingsman för den lagstiftning som reglerar djur. Föreskrifterna ingår i djurskyddslagen.
Var då? Jag har inte hittat det men vill gärna göra det isåfall. Här är djurskyddslagen:
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534
Som du ser så nämns inte hund överhuvudtaget, lagen talar om djur.
Googlar man djurskyddslagen så får man också träffar på Jordbruksverkets föreskrifter, du tror inte att det är det du läst?
Ja, jag har inte sagt något annat? Min poäng är att TS bör kunna hitta rätt paragraf för att visa kompisen. Alltså den paragraf som handlar om att man inte får avla på tikar under 18 mån. Och den hittar man hos Jordbruksverket.Det regleras i en föreskrift som meddelats med stöd av djurskyddslagen. Följer man inte föreskriften bryter man mot djurskyddslagen. Se paragraf 36 punkt 2 i djurskyddslagen.
Jag har anmält en djurägare en gång som parat sin 9 månaders tik. Länsstyrelsen tog mycket allvarligt på detta och jag hade även förhör med polisen.
Djurägarens försäkring täckte inte kostnaderna för kejsarsnittet som tiken behövde genomgå, då tiken blivit parad för tidigt. Jag vet inte om alla försäkringsbolag har samma villkor gällande detta, men Sveland ersatte inte och jag har för mig att det även står i Agrias villkor att inget ersätts om tiken är för ung.
Ja, jag har inte sagt något annat? Min poäng är att TS bör kunna hitta rätt paragraf för att visa kompisen. Alltså den paragraf som handlar om att man inte får avla på tikar under 18 mån. Och den hittar man hos Jordbruksverket.