Argumentera mot oseriös avel

Oavsett så åker du på det både ekonomiskt och det kommer finnas i länsstyrelsens register.
Googlade "djurskyddslag" och hittade en massa filer att ladda ner. Suck. Men i den tredje jag läste står dock detta om att en tik skall vara minst 18 mån.
Så det verkar ingå under djurskyddslag.
Nu ska jag sova så jag överlåter åt någon annan nyfiken att forska vidare i om så är fallet.
Godnatt :)

• Gilla
Reactions: Jem
Googlade "djurskyddslag" och hittade en massa filer att ladda ner. Suck. Men i den tredje jag läste står dock detta om att en tik skall vara minst 18 mån.
Så det verkar ingå under djurskyddslag.
Nu ska jag sova så jag överlåter åt någon annan nyfiken att forska vidare i om så är fallet.
Godnatt :)
Du såg inte vad jag kopierade sjvs sida innan?

Oavsett så åker du på det både ekonomiskt och det kommer finnas i länsstyrelsens register.
Fast jag tänkte att ska ts köra upp något i nyllet på sin kompis så är det bättre om hon kör upp rätt bestämmelser. Och då är djurskyddslagen inte rätt, däremot Jordbruksverkets föreskrifter.

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

(Dvs det som @dobbis citerade text bygger på). Djurskyddslagen pekar inte ens specifikt ut hund, den handlar om "djur".

Fast jag tänkte att ska ts köra upp något i nyllet på sin kompis så är det bättre om hon kör upp rätt bestämmelser. Och då är djurskyddslagen inte rätt, däremot Jordbruksverkets föreskrifter.

https://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

(Dvs det som @dobbis citerade text bygger på). Djurskyddslagen pekar inte ens specifikt ut hund, den handlar om "djur".
De så kallade föreskrifterna på jordbruksverkets sida är det som gäller - de är liksom inte bara rekommendationer

Det stod exakt samma text i djurskyddslagen som den jordbruksverket har på sin sida :up:

Jag undrar om det kan bli problem att få en dolda fel-försäkring på kullen, kollar försäkringsbolagen ålder på tiken? Vid försäljning av valpar gäller ju i princip konsumentköplagen så det räcker inte att få valparna levererade för att slippa ansvar för i alla fall en del problem hos valparna som visar sig senare .

Det känns i alla fall rimligt om försäkringen inte ersätter ev komplikationer vid valpningen.

@dobbis,, @Voff och @mandalaki "djurskyddslagen" är ett samlingsnamn för Djurskyddslag 1988:536 (kan ha vänt siffrorna) och dess föreskrifter.
Föreskrifterna detaljreglerar mer för varje djurslag och kan ändras lättare vid behov. Man måste följa båda "grundlagen" (där det står mer allmänt som att djur ska skyddas från lidande, får mat och vatten och sånt) samt föreskrifterna (en hästbox ska vara minst xx stor för xx häst).

Tänkte bara förtydliga lite :)

Det stod exakt samma text i djurskyddslagen som den jordbruksverket har på sin sida :up:
Var då? Jag har inte hittat det men vill gärna göra det isåfall. Här är djurskyddslagen:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534

Som du ser så nämns inte hund överhuvudtaget, lagen talar om djur.

Googlar man djurskyddslagen så får man också träffar på Jordbruksverkets föreskrifter, du tror inte att det är det du läst?

Jag har anmält en djurägare en gång som parat sin 9 månaders tik. Länsstyrelsen tog mycket allvarligt på detta och jag hade även förhör med polisen.
Djurägarens försäkring täckte inte kostnaderna för kejsarsnittet som tiken behövde genomgå, då tiken blivit parad för tidigt. Jag vet inte om alla försäkringsbolag har samma villkor gällande detta, men Sveland ersatte inte och jag har för mig att det även står i Agrias villkor att inget ersätts om tiken är för ung.

@mandalaki "djurskyddslagen" är ett samlingsman för den lagstiftning som reglerar djur. Föreskrifterna ingår i djurskyddslagen.
Jag tänker bara att ska man visa kompisen paragrafen så hittar man den inte i Djurskyddslagen. Man hittar den hos Jordbruksverket. (Det är därför jag tjatar, TS skulle ju ha nytta av att visa henne den. Säger hon "Det står i Djurskyddslagen" och kompisen går hem och googlar den så hittar hon inte svaret där.)

Var då? Jag har inte hittat det men vill gärna göra det isåfall. Här är djurskyddslagen:

http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ngssamling/djurskyddslag-1988534_sfs-1988-534

Som du ser så nämns inte hund överhuvudtaget, lagen talar om djur.

Googlar man djurskyddslagen så får man också träffar på Jordbruksverkets föreskrifter, du tror inte att det är det du läst?

Det regleras i en föreskrift som meddelats med stöd av djurskyddslagen. Följer man inte föreskriften bryter man mot djurskyddslagen. Se paragraf 36 punkt 2 i djurskyddslagen.

Det regleras i en föreskrift som meddelats med stöd av djurskyddslagen. Följer man inte föreskriften bryter man mot djurskyddslagen. Se paragraf 36 punkt 2 i djurskyddslagen.
Ja, jag har inte sagt något annat? Min poäng är att TS bör kunna hitta rätt paragraf för att visa kompisen. Alltså den paragraf som handlar om att man inte får avla på tikar under 18 mån. Och den hittar man hos Jordbruksverket.

Jag har anmält en djurägare en gång som parat sin 9 månaders tik. Länsstyrelsen tog mycket allvarligt på detta och jag hade även förhör med polisen.
Djurägarens försäkring täckte inte kostnaderna för kejsarsnittet som tiken behövde genomgå, då tiken blivit parad för tidigt. Jag vet inte om alla försäkringsbolag har samma villkor gällande detta, men Sveland ersatte inte och jag har för mig att det även står i Agrias villkor att inget ersätts om tiken är för ung.

Hurra för dig (och andra veterinärer som dig)! :)

Stackars hundar...

Ja, jag har inte sagt något annat? Min poäng är att TS bör kunna hitta rätt paragraf för att visa kompisen. Alltså den paragraf som handlar om att man inte får avla på tikar under 18 mån. Och den hittar man hos Jordbruksverket.

Jag tolkade ditt inlägg som att du var tveksam till om det fanns lagstöd för föreskriften om att ej para tik under 18 månaders ålder, därför mitt svar :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka