Ariègeoisponnyn?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 388
S

Spider84

Är det någon som vet något om denna ras?

Har alltid kommit ihåg den sedan jag såg den i en rasbok...tja, hrm inte namnet, men bilden.

Det är en vacker (enligt mig) svart ponny som tydligen mestadels lever i de franska bergen. Tydligen ska mankhöjden ligga mellan 135-150cm, men det står också att de ponnyer som blir av den större variant är de som går i de djupa dalgångarna = bra mat. Så de som blir uppfödda ordentligt antar jag har större chans att bli stora.

Jag undrar mest över hur de är att rida och hantera och då främst hurpass bäriga de är. De ser ut att ha en bra exteriör och de ser ut att vara bäriga, men vem vet? :angel:

All info om denna ras tar jag tacksamt emot. ;)
Då jag förhoppningsvis ska köpa mig en till häst under året så letar jag runt bäst jag kan mellan olika raser. Användningen blir AR (Akademisk Ridkonst/barockridning).

Har du fått jobb? *avis* ;)
Jag vill också handla häst.. men söker jobb fortfarande! :cry:

Nirak

Troligtvis. Ske ned till Helsingborg på arbetsintervju och med tanke på att de betalar flygbiljetten och övernattning på ett hotell så känns det ganska säkert. ;)
I så fall blir det jobb som säljare med en hyfsad lön.
Fast första prioriteten är att betäcka Aminette, men frågan är om man hinner att spara ihop såpass på så kort tid. :crazy:

oj, ska du ha tre hästar sen då? :D
Jag söker jobb lite smått nu...

Nä, ska inte sno tråden nåt mer! ;) Lycka till på intervjun!

Nirak

Tydligen är det en hundras också ;)
http://www.thebreedsofdogs.com/ARIEGEOIS.htm

Vad jag får fram så är Mérens-hästen samma som Arègeois. A är platsen Mérens härstammar ifrån. Några sidor, säg till om det är något du vill ha översatt så ska jag göra mitt bästa ;)

http://www.chevaldemerens.com/ (rasföreningens sida)
http://membres.lycos.fr/bonnetjc1/accueil.htm
http://www.chevalmerens.com/
http://www.ariege.com/haras-picard-du-sant/
http://www.sie-merens.com/merens-france/acheter-merens.htm

Av dessa finns det tydligen en del uppfödning i Alsace, så då kanske inte transporten blir så stor kostnad...

http://www.chevaldemerens.com/francais/vendre/che-vente.htm
genomsnittspriser på hästarna.
Poulain = unghingst
Pouliche = ungsto
Entier = hingst
Hongre = valack
Etalon = godkänd hingst
Juments = avelssto eller "äldre" sto

Sök på google under 'bilder' på Mérens så får du fram massor med fina bilder!

Hur hästen är har jag inte så mycket att säga om, mer än att den var riktigt läcker! :D

Tackar. Nu har jag lite att göra.

Hittade en massa andra intressanta raser i en bok jag har, men självklart är alla mer eller mindre ovnaliga häromkring. Typiskt mig, men vi får väl se vad jag kan få reda på om dem. ;)

Med tanke på att vi bara får lov att ha ston i stallet och jag vill ha en runt 3-4år som helst är oriden så är de inte så dyra. Ca 20000kr får jag det till i alla fall. Och de är onekligen mycket vackra. Tack igen för sidorna får försöka med den länken jag fick av dig och översätta det som står.

Min ena granne har en ariègoisponny! Den enda jag sett i levande livet... :)
Den verkar lugn och trevlig, rejält byggd, bra steg och är absolut urläcker! Ser ut som en kraftig minifrieser! :d

Det var mer än vad jag visste. Fast även om vi bodde rätt nära varandra så var vi ju inte grannar. :D

Har du kunnat se hurpass bärig den är? Allt annat lätt ju bra. Börjar nog falla lite för den lilla rasen. :love:
Vet du hur hon fick tag i den, vad hon fick ge m.m.
Allt som kan hjälpa mig. ;)

Känner tyvärr inte ägarna, så jag vet inte hur de fått tag på ponnyn.
Dottern som rider den rider bara i skogen, men den bär sig rätt fint "av sig själv". Den ser ut att röra sig rätt trevligt, ganska lätt steg trots att den är grov i modellen.

Har aldrig hört nån annan som har en ariègoisponny, så jag blev lite förvånad när jag hörde att det var en sån de hade. Träffar jag på dem så ska jag fråga hur de hittat den och vad de betalt.
En del udda ponnyer dyker ju upp här i trakten genom en av hästhandlarna (i Bullaren, du vet säkert vem det är) men jag har ingen aning om det är genom honom de hittat den här ponnyn.

Jo jag vet vem det är, men en ponnyn kan ju inte varit det enklaste att få tag på tycker man, men, men...

Ska försöka maila lite uppfödare och se vad de säger. Vill ha pengar så att jag kan köpa en nu ju... :D

Nu kan du få hjälpa mig lite! Inne på:

http://www.chevaldemerens.com/form.html

Så kan man fylla i om man vill få hem en katalog(?) som visar de hästar som ska säljas, men man ska kryssa i vad man är intresserad av och jag använde babelfish, men vissa översättningar blev lite kosntiga och då vet jag ju inte vad jag ska välja. Kan du hjälpa mig med att översätta det?

Förstår att du vill ha...de är läckra! :d
Jag har också ha-begär...men nu har jag sålt kallblodet så nu får det räcka med tokiga Gul...
Fast jag har köpt en ny liten...titta på hemsidan, hon är såå söt! :love:
(Hmm, ursäkta, det hade inget med tråden att göra...)

Poulain mâle au sevrage = Unghingst vid/efter avvänjning
Entier de 1 à 3 ans non dressé = hingst 1-3 år, ej "dresserad" (arbetad, riden antar jag)
Hongre dressé de 3 à 5 ans = valack, "dresserad" 3-5 år
Étalon dressé agréé à la monte = godkänd hingst
Pouliche au sevrage = ungsto vid/efter avvänjning
Pouliche de 1 à 2 ans = sto 1-2 år
Pouliche de 2 à 3 ans = sto 2-3 år
Juments de plus de trois ans = ston äldre än 3 år

UTILISATION PRÉVUE

Balade / Randonnées = turridning typ, distansritt tror jag även att det innefattar
Attelage = jadu...
Dressage = dressyr
Voltige = behövs väl ingen översättning antar jag ;)
TREC = kanske det här är distansritt? eller hästorientering?
Compétition = tävling, hoppning kanske de syftar på?
Élevage = uppfödning
Autre = annat
Vos coordonnées (merci de préciser vos coordonnées complètes : Nom, prénom, adresse, code postal et ville) Vos coordonnées = kontakt med er
Votre E-mail = er email

Ja, en del av de där orden vet jag inte heller som du förstod.. :smirk: Man lär sig ju de orden man använder och en del av de orden har jag och uppfödarna inte använt :D

Det med nome m.m. fattade jag i alla fall. Så mycket sitter kvar sen franskan. :D

Vet dock inte om det funkade för det stod att den inte kunde hitta sidan när jag tryckte på bekräfta. Ska ta och maila dem och se om de förstår min fina svengelska. :angel:

Nu verkade det som att det funkade. Tror att de höll på att greja på sidan för nästa gång jag gick in såg den lite annorlunda ut.
Vänta du bara tills jag får hem katalogen då kommer jag att plåga dig med pm efterpm. :devil:

knyttet
Riktigt söt liten pålla!! :love:

Jo, det är ju sånt som brukar sitta. Jag läste en nybörjarkurs på medborgarskolan eller något och då var det ju att presentera sig som vi lärde oss... väldigt bra eftersom man bara kunde presentera sig och sedan inte säga något mer :smirk: bättre då att lära sig grammatiken lite halvdant och istället iaf kunna göra sig förstådd och förstå.

Börja mailet med ett försök på franska, de blir mycket vänligare inställda då ;)

du är så välkommen med pm om översättning sedan, men då får du fixa så jag får se bilder på pållarna om du får med det! :D :p

Självklart ska jag försöka scanna upp bilder på de i katalogen. :D

Usch. Det enda jag kan är Je m'apelle Renée, vilket säkert är felstavat. :p
Dags att gräva fram lite franska böcker tror jag. Jag har ju inte hur bråttom som helst så lite ska jag väl hinna lära mig. Du har inget tips på en bok? :angel:

njea, den vi fick köpa vid nybörjarkursen var FRANSKA1 av Gunilla Eriksson och Agneta Westerdahl. Om den är bra vet jag inte, bara läst de första kapitlen ;)

Det mesta jag lärt mig är faktiskt genom att vara nere i Frankrike och sen också att skriva/få fax/mail till/från uppfödare, genom översättning på babelfish.

Att titta på UR-program och så är ju itne så jättebra för min del, de pratar alldeles för fort. Då är det bättre att ha en livs levande människa framför sig som pratar ganska långsamt och sen hoppas man att man förstått så man kan svara rätt :D

Sitt och läs mycket på franska hemsidor och översätt ord för ord, till slut förstår du vad som står där (även om man kanske inte vet betydelsen på alla ord).

Förut ångrade jag att jag valde tyska istället för franska i högstadiet, men nu känns det ganska bra ändå. Franska kommer jag lära mig ändå, tyska hade jag aldrig haft någon motivation till att lära mig på egen hand.

En av mina drömmar är ju att åka ner till Camargue ett år eller så, tillsammans med Mourven, och bo på en gård och arbeta där, men då ska jag ju kunna franska ganska bra också ;)

Du råkar inte veta någon annons sida som "tillhör" frankrike, alltså ungefär som buke.

Väntar fortfarande på katalogen. Hoppas bara att beställningen av den gick fram.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
10 053
Senast: Immer
·
S
Avel Satt och tittade i en rasbok jag har (Bonniers) och hittade en del raser som verkar intressanta av det lilla jag sett av dem...
Svar
10
· Visningar
2 823
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka