Arme loksele

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare freddan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 5 784
F

freddan

Hej
Kan någon svara mig vad en sele från floby överskott kostar. Jag förstår att det är olika priser men på ett ungefär. Sedan är det något att ha.

Sv: Arme loksele

Jag har en som jag köpt begagnad. Arme selarna är bra, men är så ställbara att det kan vara svårt att få dom att passa. Jag tror att dom ligger på ca 10000 och min beg gav jag 5000 för.

Min är svintung, men väl tilltagen. Jag har en sån och en Tärnsjösele, modell äldre. Jag har haft svårt att få tag i selar som passar mina ardenner.

För exakta prisuppgifter så slå Börje en signal, eller maila om du hellre vill det! Jag minns inte vad han tar, men det är olika för renoverade och nytillverkade.

Jag har en gammal armesele till min nsv, 160cm och modell grövre och hon har väl mellaninställningar på den. Tung som tusan är den, 17kg exkl. baksele, men det är en regäl och bra sele.
25631364.jpg

Mul: jag förstår inte varför den skulle vara svårare att få att passa för att den är så ställbar? Det borde väl vara tvärt om?

För ett par år sen låg en sele passande fjording på runt 6000 och vad jag minns låg en ardennersele på runt 8000, då jag frågade för en kompis räkning. Men ring honom, jag är ju tämligen inaktuell. sen har han klart en egen stil;)

Hej!
Tycker dom har varit dyra i floby, och det jag har sett som han har renoverat är inte sytt men naglat.. Leta hällre på blocket.se och se till att få bra bilder så att du ser att lädret är helt och fint. Det går fint att renovera lokor, däckel och byta skruvar själv och det kan bli "som nytt" :-)

Egen stil? :D Kan man ju säja!

Han kände folk som hade bott i mitt hus innan mig, det tog mig 45 min att beställa baksele:angel: Men han är trevlig och bra att ha att göra med!

Jag tackar för alla svar. Ska kolla lite på olika lokselar. Jag har blivit intreserad av att skaffa mig en. Förr var det bara bröst sele som var aktuelt. Men det skulle vara kul att ha något regält att dra med.

För exakta prisuppgifter så slå Börje en signal, eller maila om du hellre vill det! Jag minns inte vad han tar, men det är olika för renoverade och nytillverkade.

Jag har en gammal armesele till min nsv, 160cm och modell grövre och hon har väl mellaninställningar på den. Tung som tusan är den, 17kg exkl. baksele, men det är en regäl och bra sele.
25631364.jpg

Mul: jag förstår inte varför den skulle vara svårare att få att passa för att den är så ställbar? Det borde väl vara tvärt om?

En sele kan se ut att passa så många hästar, men det gör dom inte. Det blir tokiga vinklar. Det går ju inte att ställa allt på en sele.. Ju mer man höjer nackputan, ju mer sitter selen på "hornen" på selen. Jag har upptäckt att min gärna vrider sig om man är uppe och klättrar på hornen för att få en bra dragpunkt.

Medelinställningar är ju det bästa.

Här är den bild jag har som går att se lite av selen. Jag har inte tid att köra så mycket i skogen som jag skulle vilja, men det blir en liten finsväng med Bestorpsvagnen ibland.

Här är en vanlig liten sväng inför KBI i somras. Selen passar på denna häst, men min andra är lite för grov. Denna dam gjorde 50 av 50p på KBI:t sen. :)
DSC00882.jpg

Ju mer man höjer nackputan, ju mer sitter selen på "hornen" på selen. Jag har upptäckt att min gärna vrider sig om man är uppe och klättrar på hornen för att få en bra dragpunkt.

:confused: Jag är nog trött nu, för jag förstår inte ett dyft! :D

Det jag vet är att samma sele inte alls satt bra på kompisens lilla nsv, där allt fick vara på innersta. Klumpigt och dant blev det, fastän måtten egentligen borde varit ganska rätt. Och hornen stack upp en halvmeter (ok, lite överdrift) över hästen vilket såg tämligen mystiskt ut. Kanske blir det kompicerat på nytt på yttersta hålen. Har bara yttersta på längden på draglädren jag...

Senast ändrad:

Precis, du ser lite på bilden som jag lade in hur jag menar.

Denna häst är lite tunn efter föl och klinik i 8v. Men måste ha nackputan så pass högt upp för att få den rätta dragpunkten. Bredden behövs för att musklerna halkat ner ett par pinnhål.;) Vilket gör att det liksom blir tomt längst upp. Det ordnar till sig när hon fick jobba endel. Men det kan vara svårt att få en häst att passa alt få selen att passa hästen om den inte är helt jämt musklad.

Selen hade en tendens att vrida sig, alltså lokorna vrida sig. Men min häst kanske är speciell.. Jag tänker iaf inte låta henne gå ner sig så pass igen, men det tog hårt att vara diande och stå på klinik i 8v..

Ja jag tyckte fölungen såg lite... smalbent ut. ;)

Vad hände med din lille...? :( Berodde det på benen eller annat? Hur blev det, betäckte du bägge dina ston 8och fick du ordning på allt annat i livet, minns att det var en det... strul, för ett par år sedan eller liknande...)

Men måste ha nackputan så pass högt upp för att få den rätta dragpunkten. Bredden behövs för att musklerna halkat ner ett par pinnhål.;) Vilket gör att det liksom blir tomt längst upp. Det ordnar till sig när hon fick jobba endel. Men det kan vara svårt att få en häst att passa alt få selen att passa hästen om den inte är helt jämt musklad.

Selen hade en tendens att vrida sig, alltså lokorna vrida sig. Men min häst kanske är speciell..

NU förstår jag hur du menar. Jag har sett fenomenet förr, även på mindre ställbara selar av annan typ (inte arme), det är med att lokorna vill vrida sig.Vet inte varför. Det jag har sett har inte varit så alarmerande om man kört lite lätt sådär, men det är ju inte precis så att man kan ge sig ut i skogen och köra timmer i ett sådant läge...

Ja jag tyckte fölungen såg lite... smalbent ut. ;)

Vad hände med din lille...? :( Berodde det på benen eller annat? Hur blev det, betäckte du bägge dina ston 8och fick du ordning på allt annat i livet, minns att det var en det... strul, för ett par år sedan eller liknande...)

Tycho, min fölunge föddes med senkontrakur båda fram. Vi gipsade, skenade, opererade osv, men på hans 8v dag så gick det inte längre. Han hade gett upp. han hade ont, trots smärtstillande.

Taget minuter innan avlivningen, han var inte pigg.

DSC00859.jpg

Dom betäcktes båda, båda blev dräktiga, men den andra blev sjuk och resorberade. Så det blev en krokig en..

Ja det är fixat, till det bättre;)

NU förstår jag hur du menar. Jag har sett fenomenet förr, även på mindre ställbara selar av annan typ (inte arme), det är med att lokorna vill vrida sig.Vet inte varför. Det jag har sett har inte varit så alarmerande om man kört lite lätt sådär, men det är ju inte precis så att man kan ge sig ut i skogen och köra timmer i ett sådant läge...

Bara hästen får bättre muskler så stannar den bättre. Men Tärnsjön jag har har inte någon tendens alls att göra så. Men den har kortare läder med. Både bukgjordar och allt. Fast lokorna är längre. *hjärnsläpp* kommer inte ihåg vad det är för storlekar på dom. Tärnsjön är mera anpassad till just en sådan häst,medan armen är så anpassningsbar att den blir svår att få att passa. Men den är bra om man har hästar som ändrar form ofta. Vilket ett dräktigt sto gärna gör..;) Men det gäller att vara med och justera.

Armeselen går mest med vagnen och tärnsjön mest i skogen. Vilket inte säger så mycket eftersom dom inte körs så mycket.. Jag behöver någon som sparkar på mig..;)

Jag får kanske tänka om: Jag trodde att armen var bra P.g.a att den gick att ställa in. Men min häst skulle nog ha en nättare sele (morgans) Sedan vill jag inte lägga en förmögenhet på en lok sele : jag ska ju ha en bröstsele med. Sedan ska det inte vara skit selar heller. Vete fanken hur jag ska få ihop det

Jag trodde att armen var bra P.g.a att den gick att ställa in. Men min häst skulle nog ha en nättare sele (morgans)

Armeselarna är bra, men till regälare hästar (dock inte för grova) utan kanske till större nsv/mindre ard... Till en morganhäst bör man välja ngt mindre och nättare, helt klart! Finns en del mindre lokselar till salu allt som oftast till bra priser. Leta runt lite och kolla skicket noga innan köp bara.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 544
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 775
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
2 304
Senast: MissFideli
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken färg?
  • Svensk Politik 4
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.