Arrendera/hyra helt stall

prinsessfeminist

Trådstartare
Hur skulle ni ställa er till det?

Stallet har fem boxar, det finns ridhus och vinter- respektive sommarhagar.

Hyran för stallet är dyr om man skall stå där själv (med två hästar), prisvärd om tre boxar hyrs ut till andra.

All skötsel får man stå för själv.

Berätta om era erfarenheter!
 
Beror nog heeelt på var stallet ligger, här där jag bor är det svårt att få stall platser uthyrda till och med i dom cetralare stallen med ridhus :/
 
Jag har inte erfarenhet själv, men jag känner till andras.

Viktigaste är vem man hyr av, hyrestid och detaljer i kontraktet. Får man fria händer eller lägger sig personen i? Får man göra några förändringar? Vem betalar för vad?
 
Hur skulle ni ställa er till det?

Stallet har fem boxar, det finns ridhus och vinter- respektive sommarhagar.

Hyran för stallet är dyr om man skall stå där själv (med två hästar), prisvärd om tre boxar hyrs ut till andra.

All skötsel får man stå för själv.

Berätta om era erfarenheter!
Jag har endast positiv erfarenhet då jag hyrde stall. Hade väldigt bra och sjyst hyresvärd med lite samma tänk som mig. De som hyrde innan mig flyttade till egen gård och var också nöjda med upplägget :)
 
Tack alla för reflektioner. Givetvis måste det skrivas ett kontrakt som beskriver rättigheter och skyldigheter.

Jag funderar också över ansvaret och vila eventuella risker som finns. Rent juridiskt är det ägaren till stallet som har tillståndet att ha häst på gården, samt har en ansvarsförsäkring.

Samtidigt kittlar det att kunna få ha hästar på sitt eget vis och organisera upplägget så att det blir praktiskt och lättskött för alla.

Och, inte minst, vara noggrann med vilka hyresgäster man tar in.

@karamelldrottningen - vad var det bästa ms är hyra ditt stall? Hur länge gjorde du det? Hur löste du fodringar etc? Hur långt hade du till stallet?

@Lovisaleonora - vilka ansvarsområden anser du vara viktigast att fundera över?

@Görel - vad är dina bekantas erfarenheter? Vad tycker du verkar ha vållat mest bekymmer?
 
Vi har hyrt ett helt stall plus tillhörde betesmark och lösdrift.
Vi skötte allt själva utan inblandning av ägaren. Vi hyrde i flera år innan vårt egna stora stall blev klart.
Hästarna trivdes och vi trivdes väl med men samtidigt så är man ju fortfarande hemma hos någon annan...
 
@prinsessfeminist några som hyrde där ägaren bodde på gården hade ägaren runt sig hela tiden, la sig i allt och skrämde bort inackorderingar.
En gjorde förbättringar i stallet som hon bekostade själv och blev sen uppsagd inte så långt efter, praktiskt för ägaren att få det ombyggt själv helt gratis.
 
En vän till mig åkte på att byta ut alla rör i hela stallet då dom frös sönder.. var ju inget hen tänkte på att kolla upp på sommaren då hon hyrde stället. Sen tog ägaren friheten att beställa div åtgärder som tex nya staket mm som vännen fick betala för att dom gamla var ruttna och vittrade sönder.
Sådant där är nog viktigt att skriva papper på dvs vem som ska betala för vad när det går sönder. Inte kul att få renovera upp en hel gård om det vill sig illa.
 
För många år sedan hyrde jag ett stall som stått tomt länge på ett ställe med ridbana, ridhus osvosv. Allt fanns men detta stallet hade som sagt stått tomt länge. Städade ur och tvättade hela jäkla stallet, målade och fixade. Hästarna flyttade in, byggde sadelkammare efter ok från stallägaren för att strax efter bli uppsagd för dom ville själva ha detta stallet nu när det blivit fint och själva inte hade orkat fixa till det. Väldigt irriterande och surt.
Tydliga regler med bra kontrakt och likasinnade människor kan vara svårt att hitta.
 
Det kan bli bra men också en hemsk erfarenhet. Ett tips bland de andra är att va inte beroende av att du måste ha inackorderingar. Utan det kan ses som "grädden på moset" annars kan det bli så att du måste ta in "vemsomhelst" för att ha råd och det finns många skumma stallägare där ute och minst lika många skumma inackorderingar.
 
Det kan bli bra men också en hemsk erfarenhet. Ett tips bland de andra är att va inte beroende av att du måste ha inackorderingar. Utan det kan ses som "grädden på moset" annars kan det bli så att du måste ta in "vemsomhelst" för att ha råd och det finns många skumma stallägare där ute och minst lika många skumma inackorderingar.
Tänkvärt!

Jag har en budget så att jag i värsta fall har det själv, men då jag jobbar heltid blir det tufft att få till tiden. På så sätt är jag beroende av inackorderingar.

Om jag inte skall (vilket kan vara en eventuell möjlighet) förhandla med min chef om anpassade arbetstider, och då sköta fodringar själv.

Drömmen är att ha vettiga och glada inhysningar som gillar att samarbeta, och jag kommer vara väldigt noggrann med referenser osv.
 
För många år sedan hyrde jag ett stall som stått tomt länge på ett ställe med ridbana, ridhus osvosv. Allt fanns men detta stallet hade som sagt stått tomt länge. Städade ur och tvättade hela jäkla stallet, målade och fixade. Hästarna flyttade in, byggde sadelkammare efter ok från stallägaren för att strax efter bli uppsagd för dom ville själva ha detta stallet nu när det blivit fint och själva inte hade orkat fixa till det. Väldigt irriterande och surt.
Tydliga regler med bra kontrakt och likasinnade människor kan vara svårt att hitta.

Så fruktansvärt demoraliserande.... stackare!
 
En vän till mig åkte på att byta ut alla rör i hela stallet då dom frös sönder.. var ju inget hen tänkte på att kolla upp på sommaren då hon hyrde stället. Sen tog ägaren friheten att beställa div åtgärder som tex nya staket mm som vännen fick betala för att dom gamla var ruttna och vittrade sönder.
Sådant där är nog viktigt att skriva papper på dvs vem som ska betala för vad när det går sönder. Inte kul att få renovera upp en hel gård om det vill sig illa.

Jag hoppas det inte skulle hända mig! Men man vet aldrig. Det skall skrivas skrivandet tydligt kontrakt, det är vi båda måna om.

Jag känner ägaren väl och har tidigare hyrt box i stallet. Det är en fördel, för jag vet både vilka styrkor och svagheter personen OCH anläggningen har.

Nu blir ju situationen lite annorlunda eftersom jag, om det blir så, får en annan roll i stallet.

Som inhyst har det varit lätt att samarbeta även om vissa saker tagit tid att få åtgärdade etc. (Och andra har lösts med blixtens hastighet)

Personkännedomen för oss båda är hög efter flera års relation. Jag har ju också mina styrkor och svagheter. 🥴
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: tanten
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 519
Senast: super
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 292
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp