Bukefalos 28 år!

Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Bellafjella

Trådstartare
Okej. Nu har jag bestämt mig för en bomlös Knight-sadel på EKO men de har inga sådana där Equilizer-paddar.

Tycker att TN Equilizer och Skito-padden är hutlöst dyra men inser att jag måste ha en bra pad under eftersom pållen för tillfället är ganska omusklad.

Nåväl, i en hästsportbutik där de också säljer Knightsadeln (fast dyrare än på EKO) så säger de att de rekomenderar en gel-pad som de säljer för ca 800 kr. Den heter "Aero Gel" och är 18 mm tjock och har en rejäl ryggkanal med lufthål. Tycker själv att det verkar OK men litar ändå inte blint på "försäljarsläktet" :confused:

Har inte läst om någon här på Buke som har en sådan och då undrar jag förståss varför? Så kan man få höra lite synpunkter på detta?
Både negativa och positiva.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Allå, Allå! Ingen som har provat med ovanstående pad?
Eller som har några åsikter? :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Har ingen aning om vad som är bra, men heter det verkligen Skito padd?

:rofl:
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Ofte finner man ut at man må padde litt ekstra her og der, derfor ville jeg kjøpt en padd med fickor til innlegg, som f.eks. grandeur-padden. ;)
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Håller med!

Hellre grandeur än torsions equalizor(fast utan ludd på undersdan).
Equalizorpaden (materialet) är bra men fodralet desto sämre.
Ocker med 1500 kr för deras pad+vojlock.

Jag planerar att köpa ett Equiline-schabrak och sy på egna fickor att lägga padar i. Kommer troligen undan med 5-600kr på det viset.

Det man märker är att det är väldigt smidigt att man kan trixa själv med padarna till bomlöst. (tänker närmst på Torsion och liknande)
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Hej bellafjella! Jag sydde en egen.....Det finns en tråd om det här ngn stans :)
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

:D :D :D Jag förstår varför du frågar ha ha ha.....

Ja, egenligen heter den väl: SKITO EQUILIZER pad men det ser förståss lika fånigt ut det :D
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Tack för tipset! :) Jag hittade tråden.

Jag har funderat på att sy eget av ett vanligt schabrak men är så jäkla korkad när det gäller att sy. Men med risk för att göra bort mig totalt så måste jag då fråga: -Spelar det någon roll om man sätter fickorna på insidan eller utsidan? :o

Min tanke är att eftersom jag är så jäkla dålig på att sy så kanske jag inte får de där fickorna släta och fina och då blir det kanske lite veck som inte är så behagligt för hästen att ha närmast kroppen?

Jag menar, det viktigaste med padden är ju att det bildas en fri kanal för ryggraden eller?
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jag hade föredragit fickorna på ovansidan. Känsligare hästar får redan med TN Equalizern-padden skav där paddarna slutar.

Har funderat på att sy örngott till själva paddarna, med kardborre på undersidan. Därefter preparera lämpligt antal schabrak med kardborre och sedan ha massor av vojlockar till bomlöst. Då slipper man sy så mycket på själva schabraket (när man väl knåpat ihop överdragen till själva paddarna).

Ett tips bara...
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jösses, vilket bra tips! :bow: :bow: :bow:

Det skulle nog till och med jag fixa! :D

Det är tur det finns kloka och händiga människor som kan hjälpa en stackars dumbom med idètorka. :D
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Att tänka på: sy tighta fodral, gärna med sidosömmar så inte själva padden kan halka omkring inne i fodralet (då blir det nog tufft för kardborren att hålla fast anordningen med sadel och ryttare på toppen).

Syr man själv kan man ju unna sig att göra paddarna lite kortare än original, de behöver ju inte sticka ut bakom sadeln (då döljs de av sadeln och det blir ÄNNU snygare :D))
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Det finns en padd på hööks som verkar bra. kommer inte precis ihåg vad den heter. kanske polypad eller nåt. den kostar 665 kr.
är det nån annan som tycker att det är lite sorgligt att läsa annonser där hästen ska slaktas om ingen köper den?
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

VAD har slakthästar med det här att göra? :confused:
Polypad har ingen kanal för ryggen och är inte heller gjord för bomfri sadel.

Btw.
Men Hur fäster ni schabraket (hemgjor padd) i sadeln sen då?

Alltså, jag har tänkt mig att sy fodral till mina Equalizers av örngotts-tyg, så att de går att fästa med kardborre på olika schabrak = billigare och lätt att tvätta.
Funderar på hur man sen fäster den hemgjorda padden i sadeln??
Har funderat att sy på stroppar som de sitter på typ Grandeurpadden, vad tros om det?
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

En polypad köpte vi när vi i vår enfald trodde att vi kunde fixa vår illa passande bomsadel med en pad, så en sådan har vi redan.

Den duger tyvärr inte till en bomlös sadel eftersom det inte finns någon kanal som låter ryggraden vara fri.

:idea: Man kan kanske ha den till sittunderlag när man ska ut på utflykt eller nåt ;)

Annars tack för tipset :D

Fler tips tack
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Hm.......Det med att göra kortare paddar så de inte sticker ut var ju bra. Jag hade tänkt å börja redan nu med "padderiet" men jag får nog vänta tills jag får sadeln så jag kan mäta ordentligt.

Men vad ska man ha för material då? Har läst att en del använder liggunderlag och gärna lägger det dubbelt för att få det lite tjockare.
Men duger det då? Eller finns det nåt bättre?
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Det var mej ett dyrt sittunderlag :D
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Eller som sitter som på torsions pad. mitt framför och bakom sadeln så att den alltid håller sig på mitten.
8man kan ju sätta grandeur-fästen också förstås så blir det ännu stabilare.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Det finns en tunnare Pad som liknar poly pad som säljs av K*llqvists tror jag...den är sydd i 6 etapper, jag har öppnat 2 etapper på båda sidor och har då e 1 etapp kvar på varsin sida längst ner och en som ryggkanl kvar....

Luddigt, men i de öppna så stoppade jag in min TN Eqalizer ilägg (går säkert lika bra med liggunderlag) Då blir fickorna på utsidan.

Passade perfekt men har ej sytt ihop den än, tror att ryggkanalen blir lagom oxå men det är ju individuellt! Ska sätta fast kardborre i ena sidan på "fickorna" så man kan öppna och ändra och så...

Det var mitt tips! :bump:
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jag gick in på en skumplastfabrik för att få rätt "fasthet" i skumplasten. Risken med att ta nåt liggunderlag är att det blir för tunt och inte så tryckutjämnande.
Finns nån sån fabrik i Mönsterås har jag hört via den jag gick in på. Jag tycker att de inläggen som finns i grandeuren är alldeles för tunna och icke tryckutjämnande.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jag har dubbla ilägg i mitt grandeurschabrak, passade på att beställa en extra uppsättning när jag ändå var igång.
 

Liknande trådar

H
Utrustning Hej, Är det någon som känner till/använder "Gel-EZE wither pad" eller "Gel-Eze saddle pad" till sin sadel? Länk; www.equineman.com...
Svar
13
· Visningar
2 199
Distans Så här är läget. Jag har köpt en bomlös sadel, en barefoot äldre modell (begagnad) och jag fick med en tjock skumpad klädd med tjock...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Noteca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp