Bukefalos 28 år!

Hjälp! Pad eller inte?

Noteca

Trådstartare
Så här är läget. Jag har köpt en bomlös sadel, en barefoot äldre modell (begagnad) och jag fick med en tjock skumpad klädd med tjock teddy.
Paden har en viss ryggkanal om än ganska liten. Paden passar storleksmässigt bra under sadeln, och jag är inte särskilt tung (55kg).
Jag har frågat i min hästsportsbutik (som fö säljer Knights bomlösa) om de kan få hem Skito eller TN equalizerpad. De skulle undersöka saken men kunde inte svara förns helgen 12-13 mars.
Grejen är att jag tävlar 50km CR den helgen och hinner alltså inte köpa ngn pad innan dess från denna butik. :crazy:

Min fråga är nu om ni tror att det är ngn fara om jag rider denna enstaka tävlingen med den tjocka teddy/skumpaden jag har? Jag har inte märkt att min häst tycker att det är obehagligt när jag hittils har ridit med denna pad under.
Vad tror ni? :confused:

Tacksam för svar!
 
Sv: Hjälp! Pad eller inte?

Jag skulle ju rekommendera dig att ha en pad med riktiga Equalizer inlägg. Har iofs inte erfarenheter av ngt annat, men ska hästen gå 50 km, så skulle det kännas bättre, för min egen skull ivf.
Kan du inte göra en beställning från ngt av de andra ställena där de säljer de paddarna då?
 
Sv: Hjälp! Pad eller inte?

Jag säger detsamma. Men är inte padden du fick med en skito (equalizer ) då? Sedan är det inte lämpligt att börja med att rida en tävling med en ny sadel. All utrustning man har på tävling skall vara väl utprovad.

Om du behöver en Equalizer ändå så rekommenderar jag den som är tjockar uppe på ryggen och tunnare längre ner (1 1/4 tum och 1/2 tum). Det ger en lite smalare sits för ryttaren så att man slipper sitta så bredbent, vilket kan vara påfrestande för knän.

Här kan du kolla på paddar. http://www.torsion.se/

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp! Pad eller inte?

Tack för era svar båda två! Jag har nu kontaktat Torsion Nordic som säljer TN paddarna och frågat dem hur snabbt de kan leverera en pad. Tycker inte själv heller att det känns riktigt bra i maggropen att rida med den tjocka teddy/skumpadden bara. Även om den säkert är tryckavlastande nog, men det är ryggraden jag oroar mig över.

Ang att rida distansen i en ny sadel och att det ska vara väl tillpassad utrustning så är jag mer än väl medveten om det, lite FÖR medveten... Letar fel i min utrustning dagligen och är nästan "hypokondriker" med min utrustning... ""-sitter det inte lite fel här... eller här? Sadeln passar nog inte alls" osv... :o :crazy:

Denna barefoot är det bästa jag lagt på hästen under hela hennes levnadstid. (haft henne sen ung unghäst) Jag har helt slopat de bomsadlar vi har, och senaste tiden, sen början av december ridit med en ridgjord. Så det kan inte bli bättre än såhär och vi är redan invanda med känslan av en bomlös eftersom vi ridit med gjorden så länge. Men jättetack endå för att ni påpekar detta viktiga faktum! :bow: Det kan inte poängteras nog mycket...
 

Liknande trådar

Utrustning Har äntligen fått hem min bomlösa efter mkt letande! :banana: Men till den kom hööks bomlösa pad, som inte verkar så populär här på...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: Preed
·
Utrustning Okej. Nu har jag bestämt mig för en bomlös Knight-sadel på EKO men de har inga sådana där Equilizer-paddar. Tycker att TN Equilizer...
2
Svar
38
· Visningar
2 777
Senast: lysingur1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp