Bukefalos 28 år!

Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Det måste ju bli bättre en enkla inlägg :D
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jag har fasat av kanterna mot ryggraden på de understa padarna i grandeuren för att det ska bli en mjukare övergång och för att undvika onödigt tryck på ryggraden när hästen böjer sig/sadeln flyttas lite.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

:confused: Hm.........Det låter bra.........

Men jag fick läsa det både en och två gånger för att fatta riktigt hur du menar :o

Men sen är jag verkligen inget snille när det gäller sånt här :D
Nåväl, jag skrev ut ditt svar så jag kan sitta och "grunna" lite på det sedan! Tack
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Aha :idea: Bra tips, men har du då dina inlägg på insidan?
Jag hade tänkt att sätta fickorna på utsidan. För då är väl risken inte lika stor att det blir skav? ......kanske.....??
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jo jag har också funderat på att leta upp nån som säljer en massa olika skumplastgrejor.

Då kunde man kanske köpa olika tjocklekar
så man kan anpassa efter hur hästen är musklad och slipper samtidigt att ha dubbla? Jaaa.... det får jag nog kolla upp!
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Vitsen med Skito och Equalizer är att det inte är vilken skumplast som helst.
Det är typ samma materiel (open cell foam?) som tempurmadrassen, och har helt enkelt betydligt bättre egenskaper vad det gäller tryckutjämning.
Rider ni inte så mycket funkar det nog med liggunderlag, men annars ska ni nog satsa på riktiga grejer. Det går ju att beställa bara inläggen, och tråckla ihop själva vojlocken själv.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Nä, det där stämmer inte. Jag har en padd med riktigt Tempurmaterial och en EQ-padd. Det är INGEN likhet mellan de två materialen.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Den enda skillnaden jag har märkt är att tempurmaterialet är lösare i konsistensen, och verkar kunna börja smula efter en tids användning.
Vad ser du för skillnad?
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Tempurmaterialet är vansinnigt eftergivet och sjunker ihop till en 5 mm tjock remsa när du ridit 5 minuter. Materialet i EQ-padden är fastare och har inte sjunkit nämnvärt efter en ridtur, även om det har format sig en del efter hästen.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Kommer det inga bilder snart.....? :)
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jag har utgått från de som sitter i paddarna och haft hjälp av de på skumplastfabriken för att få ett bra inlägg. Så jag har inte använt vilken skumplast som helst....
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Jag har haft kontakt med Sabine i Tyskland som utvecklat Barefootsadeln för att höra om extra inlägg. Hon tyckte att jag kunde köpa material själv och skära till i lämplig storlek.

På tyska heter det Moosgummi och jag tror att det betyder mossgummi, det är vad jag lyckats klura ut. Det är sånt som man använder när man gör små figurer och liknande. Dock har inte hittat någon som säljer detta (mer än en kontorsleverantör som säljer 1-2 mm tjocka och det har man ju ingen glädje av). Det finns kanske någon annan som vet var man kan köpa detta??
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Ring en firma i Malmö som heter Skumplasten (tror jag att det är) de har dunderkoll. Har hittat ett par olika intressanta material till padd och sadelinlägg där.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Du köper material i cm2. Skicka en mall på hur du vill att inläggen ska vara formade så skär dom ut till dig och du slipper betala för spillet.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Han visade ett material gjort av småbitar av skumgummi so pressats ihop på nåt sätt. Verkar vara bra stuns i det.
Funderar på att köpa det som var lite tjockare (2-3cm) och ev. limma på en bit till (i samma material men halva tjockleken) närmst ryggraden. (som på de nya equalizor)

Ska mixtra med liggunderlag först och sen beställa när jag vet precis hur jag vilol ha det.
 
Sv: Arrrghh!! Jobbigt med bomlöst!

Angående Aero - gel pad: En av Sveriges ledande sadelmakare samt inpassare, rekommenderar denna pad till sadlar både med och utan bom. Han säger att det är det absolut bästa pad- alternativet. Priset är runt en tusenlapp tror jag, men det är rätt viktigt för hästen att man har ett bra underlägg tycker jag. Har själv beställt en sådan pad nu och hoppas på en positiv effekt av den.
Vad gäller underlägg/ pad till bomlösa sadlar, tror jag att jag nästa gång kommer att köpa en bomlös sadel som ändå har en bossa, då slipper jag fundera över och leta efter bra och funktionsdugliga paddar... ;)
 

Liknande trådar

H
Utrustning Hej, Är det någon som känner till/använder "Gel-EZE wither pad" eller "Gel-Eze saddle pad" till sin sadel? Länk; www.equineman.com...
Svar
13
· Visningar
2 199
Distans Så här är läget. Jag har köpt en bomlös sadel, en barefoot äldre modell (begagnad) och jag fick med en tjock skumpad klädd med tjock...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Noteca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp