Arrrghhh! "Vän" kör över min tärna inför min möhippa

PrittePuff

Trådstartare
Min bästa vän, min tärna har haft det lite jobbigt senaste 4-5 åren, gick in i väggen och har inte kommit tillbaka psykiskt, blev oplanerat gravid och har haft en hemsk graviditet, med konstant illamående 3-4 första månader, nu har det lättat så vissa dar kan hon äta, men då är det en hemsk migrän, men hon kämpar och försöker planera min möhippa, så hon ville ha lite hjälp från mig, jag skrev en lista på vilka jag ville ha på min möhippa och vilka helger som kan passa bra.

Under tiden har en så kallad vän totalt kört över och styrt upp en egen möhippa, där hon har bjudit in folk som är hennes bästa vänner som hon super med mm, bokat en helg som egentligen inte funkar, bara för att en av hennes "supar"-polare jobbade dom helgerna jag gav min tärna som tips.
Jag och min syster drar verkligen inte jämt längre bla pga temat på mitt bröllop, och jag ville då inte ha henne på min möhippa, liksom kan hon inte med att stödja sin syster i sina stora livsval och sina största intressen, ja då behöver hon inte va med på möhippan å förstöra mitt humör...
Men då har "vännen" hennes suparpolare och min syster styrt ihop en möhippa, sen fick min tärna nys om det (halvt om halvt inbjuden) min tärna ringer upp "vännen" och undrar va som händer? Tillslut bryter bråk ut och det slutar med att vännen skäller ut min tärna, min tärna gråter/panikångest så telefonen flyger all världens väg, vännen uppfattar det som att tärnan slänger på luren, vännen drar tillbaka sina hjälp med mat till bröllop och transport av min familj.

När jag träffar min tärna och hon berättar vad som hänt så håller hon på å bryta ihop och känner inte att hon har orken att va min tärna om "vännen" kommer på bröllopet, så hon är nära på att backa ur totalt. Jag övertalar henne om att jag ska tala med "vännen" och be människan backa! och lägga ner sina planer på möhippa, annars är hon inte välkommen alls på bröllopet.

När jag ringde till "vännen" för att boka tid för att tala face2face, så måååååste vännen berätta hur konstigt tärnan betedde sig mm mm mm svartmålar min tärna, och pratar om det hon skulle hjälpa till med på bröllopet och allt, jag försöker bara säga att det tar vi när vi ses inte nu på telefonen.

Allt är bara skit :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Efter allt som hänt senaste året är det bara tärnan som verkligen känner mig hur jag är idag, vad jag skulle gilla mm
Den så kallade "vännen" står väldigt nära att åka ut från bekantskapskretsen och bröllopet och allt!!

Vet att jag som brud inte ska bry mig, veta något, försöka kontrollera min möhippa men det har blivit jävligt svårt...
 
Möhippan ska vara rolig, för dig! Jag hade själv väldigt starka åsikter om hur jag ville ha min hippa (ingen alls!) hade det dykt upp folk och försökt dra med mig på nåt knepigare än en trevlig middag hade jag bara sagt nej och stängt dörrn för dem.

Nu orkar nog inte din tärna annordna hippan som ni kommit överens om, men om du hänger med på det som vännen ordnar har du rätt att ställa enkla krav. Typ syster stryks från gästlistan. Om de inte kan ställa upp på det så be dem avblåsa alltihop. Jag hade inte pallat med en kväll av att sitta och fejka glädje och gemenskap, och risken att allt skulle balla ur vore överhängande.
 
Jag vet att relationer kan vara oerhört svåra och komplexa, så jag vill inte på något sätt försöka få saker att låta enklare än vad de är. Men min spontana reaktion är - skicka ut de som inte kan bete sig och de som inte ser efter din vilja. Det är ditt bröllop. Om det känns jobbigt att förklara så kan du ju säga att det blivit komplikationer i planeringen (de lär väl fatta) som gjort att du velat skära ner lite på antalet gäster och bara ha dina närmsta där, att det inte är personligt men att de måste respektera det. Kom ihåg att det här är något som du kommer att minnas för resten av livet, så ge dig själv rätt förutsättningar att må bra och ha kul! :)
 
Du skriver "vännen" med citationstecken. Vill du verkligen ha den personen på bröllopet? Varför? Det låter inte som om ni har en bra relation.

Ja då har vi nästa problem, "vännen" har redan engagererat sig i stora ryktesspridningar runt min tärna (inte från stan lite känslig och då ett lätt byte för ryktesspridningsmaffian), och det var bla då vännen blev nedgraderad från vän till "vän". Troligen är "vännen" sur på tärnan för att hon "manipulerat mig till att ogilla vännen och ta tärnan till tärna istället" så min tärna är rädd att om jag "portar" "vännen" från mitt bröllop och säger upp bekantskapen, så häver jag en dunk bensin på elden.
 
Jag vet att relationer kan vara oerhört svåra och komplexa, så jag vill inte på något sätt försöka få saker att låta enklare än vad de är. Men min spontana reaktion är - skicka ut de som inte kan bete sig och de som inte ser efter din vilja. Det är ditt bröllop. Om det känns jobbigt att förklara så kan du ju säga att det blivit komplikationer i planeringen (de lär väl fatta) som gjort att du velat skära ner lite på antalet gäster och bara ha dina närmsta där, att det inte är personligt men att de måste respektera det. Kom ihåg att det här är något som du kommer att minnas för resten av livet, så ge dig själv rätt förutsättningar att må bra och ha kul! :)

Ja, jag vet att det är det bästa att göra jag behöver nog mer styrka och pepp!

Ska börja upprepa det för mig själv, Det är min dag, det är mitt bröllop, det är jag som bestämmer!
 
Möhippan ska vara rolig, för dig! Jag hade själv väldigt starka åsikter om hur jag ville ha min hippa (ingen alls!) hade det dykt upp folk och försökt dra med mig på nåt knepigare än en trevlig middag hade jag bara sagt nej och stängt dörrn för dem.

Nu orkar nog inte din tärna annordna hippan som ni kommit överens om, men om du hänger med på det som vännen ordnar har du rätt att ställa enkla krav. Typ syster stryks från gästlistan. Om de inte kan ställa upp på det så be dem avblåsa alltihop. Jag hade inte pallat med en kväll av att sitta och fejka glädje och gemenskap, och risken att allt skulle balla ur vore överhängande.

Det kommer balla ur, frågan är bara när? Innan, under min möhippa, på mitt bröllop eller efter....

Jag får bolla lite mer med tärnan hur mycket hon orkar engarera sig, annars kanske jag har en tjejkompis, så får det bli nåt möhippeliknande på tre :)
 
@PrittePuff

Jag skulle helt frankt stryka "vän" och syster från både möhippa och bröllop och istället äta en god middag på en trevlig restaurang med tärnan som möhippesubstitut.

Ja, det är så jag känner. Men då kommer min mor in och styr hela bröllopet igen... "Du kan inte göra så, du som brud har inget å säga till om i möhippan, du får inte bry dig om möhippan. Det är nästan ingen som tycker om det dom blir utsatta för på möhippan." "Dina syskon MÅSTE vara med!" jag har redan haft den diskussionen med morsan.
 
Slå näven i bordet och tala om vad som gäller. Jag hade blivit väldigt arg i din situation, det är ditt bröllop och passar det inte kan de dra åt helvete. Det är varken "vännen", morsan eller nån annan som bestämmer ett jäkla dugg om DITT bröllop utan DIN tillåtelse. Tycker jag då.

Ja, jag är trött på folk som inte kan visa hänsyn.
 
Ja, det är så jag känner. Men då kommer min mor in och styr hela bröllopet igen... "Du kan inte göra så, du som brud har inget å säga till om i möhippan, du får inte bry dig om möhippan. Det är nästan ingen som tycker om det dom blir utsatta för på möhippan." "Dina syskon MÅSTE vara med!" jag har redan haft den diskussionen med morsan.

Wops. Hade visst strukit mamma från gästlistan också.
 
"Du kan inte göra så, du som brud har inget å säga till om i möhippan, du får inte bry dig om möhippan. Det är nästan ingen som tycker om det dom blir utsatta för på möhippan."

Jojo, "blunda och tänk på England", minsann. :cautious:
Dra ett djupt andetag och inse att det är synd om din mamma. Tydligen har hon något obearbetat trauma som gör att hon normaliserar andras lidande för att slippa se sitt eget. Det är inte en cirkel du behöver delta i.

Hela grejen låter helt galen, och bortom alla rimliga proportioner. Det blir väl lätt så runt bröllop, tydligen, men ändå. O_o
Varför, egentligen skulle du behöva utsätta dig för all denna egoism, småsinthet och barnslighet bara för att andra tycker att de kan göra så mot dig som en del av något slags odefinierad (praktiskt, då behöver man aldrig förklara sig särskilt ingående! :up:), föråldrad ritual, som dessutom lånat influenser från filmer och liknande nonsens.
Nej. Säg ifrån, och gör det som gör dig glad!
 
Jag hade blivit tokig! Och bjudit med tärnan på en weekend och bara haft de mysigt med henne och kanske några fler kompisar till dig! Inga "vännens suparkompisar" kan hon inte ens acceptera din önskan om dag vad f-n ska du fira möhippa med "vännen" för? För de vill ha en anledning å kröka?
 
Ja, det är så jag känner. Men då kommer min mor in och styr hela bröllopet igen... "Du kan inte göra så, du som brud har inget å säga till om i möhippan, du får inte bry dig om möhippan. Det är nästan ingen som tycker om det dom blir utsatta för på möhippan." "Dina syskon MÅSTE vara med!" jag har redan haft den diskussionen med morsan.
Det låter som att du styrs väldigt mycket av andra? Vad vill du själv?
 
Detta får mig att vilja rymma iväg och gifta mig om jag någon gång vill gifta mig. Samt att vägra ha möhippa..haha..:laugh:

Nä men jag tycker du ska fundera på vad DU och din partner vill. Strunta i alla andra. Hur vill NI göra?


Jag är SÅ glad över att jag gifte mig i rådhuset hemligt när jag läser såna här trådar :crazy:
Absolut bästa jag gjort. Fick planera allt själv och vi berättade direkt efteråt och bjöd på tårta. Att min mans syster råkade dyka upp hos oss på parkeringen efter vi gift oss med finkläderna fortfarande på var dock inte planerat :p

TS.
Vill man ha något gjort på sitt vis så får man göra det själv. Så börja styra upp och säg åt folk vad dom ska göra. Du behöver inte sköta allt men du kan styra vad som ska göras. Tyvärr verkar du sitta i en jävla soppa och det är bara du som kan reda ut det.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 507
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp