Arrrghhh! "Vän" kör över min tärna inför min möhippa

Jag blir tvärtom glad de gånger jag är bjuden. Men skulle A L D R I G gå om jag är bjuden med armbågen. Aldrig.

Och inte skulle man vilja vara den som blir bjuden för att "fylla ut"?
...
Då kan man väl gå vidare och umgås med människor man vill umgås med.

Precis. Jag vill bli inbjuden för att de vill ha mig där, inte för att de känner sig tvingade. Men jag är å anda sidan helt emot allt hyckleri när det kommer till känslor.
 
Jag skulle inte heller bjuda någon för man " ska". Skulle jag själv bli bjuden på det viset hoppas jag att jag har självinsikt nog att tacka nej!

Familj eller inte kvittar. Min pappa är gammal och sjuk. Min halvsyster ( pappas dotter) vet redan nu att om hon dyker upp på begravningen med någon annan agenda än att minnas ch sörja sin pappa såkommer det finnas folk där som tar henne därifrån. Vi har försökt i över trettio år och v a r j e träff där hon är med tillsammans med pappas alla barn slutar med anklagelser, hot, det kastas saker från hennes sida. Alltid riktat mot oss syskon och vår mamma. Varje gång. Hon har förstört semestrar, bröllop, dop, födelsedagsfester- men hon kommer inte förstöra den dagen vi begraver vår pappa. Oavsett att hon är dotter/syster.
 
Vi har helt olika inställningar till hur man bär sig åt och vad som är trevligt.

Jag bjuder till fest för att jag vill träffa människor under trevliga former. Jag tycker det viktiga är att träffas. Inte att bjuda. Och vad andra ska tycka om bjuda/inte bjuda.

För mig ligger det ingen värdering i handlingen, mina vänner vill jag träffa. Jag sysslar inte med att "fylla ut" bjudningar med folk jag egentligen inte vill prata med och därför håller mig undan.

Ja det gör vi nog. Jag bjuder för att ge en trevlig kväll för andra inte för mig så mycket. Ett bröllop skulle jag ordna som fest för mina vänner inte som fest för mig själv. Jag tycker bäst om att gå på andras parties inte att ordna egna men jag tycker såklart om att ha kalas också. På mina egna är jag lite stressad och försöker fixa saker hela tiden. Tycker också det är viktigt att träffas. Varför skulle man "fylla ut" en bjudning.

Men det fungerar inte att diskutera eftersom vi har olika utgångslägen. Jag umgås inte med någon jag hatar eller som skulle förstöra en begravning (eller mer specifikt, jag hatar ingen och känner inte till någon som skulle förstöra en begravning). Så diskussionen är inte där jag började diskutera längre. Där man väljer ut de roligaste till en fest utan den ligger på ett plan om huruvida man normalt bjuder in folk som psykiskt misshandlar en och vet om det.
 
Senast ändrad:
Man kan kanske förkorta det i att just -"min dag jag bestämmer" håller jag inte med om. Utan mer att gärna alla ska ha roligt och helst ingen bli ledsen.

Och i alla menar du då inte bara dina vänner, utan sådana människor du känner dig förpliktigad att inbjuda? Däri skiljer sig vår inställning.

TS beskriver folk som ger henne obehag, som verkligen angriper den hon är - och hon fick veta att dessa personer bör hon bjuda vare sig hon vill eller inte.
 
Och i alla menar du då inte bara dina vänner, utan sådana människor du känner dig förpliktigad att inbjuda? Däri skiljer sig vår inställning.
.

Ja precis, alla ha roligt och man ska inte göra någon illa medvetet (få någon att känna sig utsorterad ur sin grupp), oavsett.


TS beskriver folk som ger henne obehag, som verkligen angriper den hon är - och hon fick veta att dessa personer bör hon bjuda vare sig hon vill eller inte

Nej det fick hon ju inte veta, inte ens i något av mina inlägg, det står ganska tydligt. (Men jag kan ju ta om att det handlade om att bjuda eller ej en syster, som ts dessutom senare bestämde sig för att bjuda. Inte om att bjuda det gäng som nyss varit medvetet elaka (som iofs kände systern), de lär inte bli förvånat ledsna direkt som de betett sig.)
 
Men herrejösses, vilken tokig diskussion det har blivit här.

Här kommer mina tre poäng:

Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att få gå på bröllop, inte ens sin systers.

Om en inbjuden person beter sig som en röv så är en utbjudan helt rimlig. Röv ska röv ha. Inga konstigheter.

Som brud (eller motsvarande) är det fritt fram att både välja och välja bort sina gäster.

Och slutändan:
Vad håller du på med, @Badger? Vad försöker du åstadkomma med att fortsätta stångas? Tror du att du kommer kunna få någon här att byta till din åsikt, eller fortsätter du för nöjes skull? (OBS! Genuina frågor. Jag är nyfiken, eftersom jag gör annorlunda när jag diskuterar i motstånd.)
 
Men herrejösses, vilken tokig diskussion det har blivit här.

Här kommer mina tre poäng:.

Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att få gå på bröllop, inte ens sin systers.

Nej det är det kanske inte. Så du behöver väl inte bjuda din syster då ;) så kan jag bjuda min.

Om en inbjuden person beter sig som en röv så är en utbjudan helt rimlig. Röv ska röv ha. Inga konstigheter.

Du blandar nog ihop, det var inte hon som hade förstört möhippan.

Som brud (eller motsvarande) är det fritt fram att både välja och välja bort sina gäster.
Varför ska det vara så extra viktigt att välja bara de exakt rätta vännerna på just ett bröllop? "det är min dag, jag som bestämmer" man hör ingen säga någonting liknande om ett vanligt födelsedagskalas. Där traskar man bara på och bjuder som vanligt på en trevlig fest, utan några extra finesser.

Och slutändan:
Vad håller du på med, @Badger? Vad försöker du åstadkomma med att fortsätta stångas? Tror du att du kommer kunna få någon här att byta till din åsikt, eller fortsätter du för nöjes skull? (OBS! Genuina frågor. Jag är nyfiken, eftersom jag gör annorlunda när jag diskuterar i motstånd.)

Du ställde precis tre frågor, jag svarade på dem. Det är vad jag håller på med. Nej jag berättar om min åsikt, och min rätt att göra på det viset, sedan kan du sortera rövar bäst du vill.

Själv tycker jag ju att ni låter ganska arga ;) jag försöker ju inte ta någon rätt ifrån er. Bara svara på era frågor, som har ställts om hur jag menar.

Men jag är fullt villig att konstatera att folk gör olika och får göra olika. Sortera som sagt era rövar och rötägg och hemska släktingar. Det är inget problem för mig. Jag kan förstå att man vill sortera om halva bekantskapskretsen och hela släkten är elak och otrevlig, blir det väldigt många rötägg, energitjuvar, vrålande släktingar, och de inte klarar att hålla det under kontroll på en fest blir den säkert inte speciellt trevlig oavsett. Dessutom om grundförutsättningen är sådan så vet ju alla hur landet ligger liksom.
 
Varför ska det vara så extra viktigt att välja bara de exakt rätta vännerna på just ett bröllop? "det är min dag, jag som bestämmer" man hör ingen säga någonting liknande om ett vanligt födelsedagskalas. Där traskar man bara på och bjuder som vanligt på en trevlig fest, utan några extra finesser.

För att:

1. Bröllop sker bara en gång, en dag i ens liv (är väl tanken iaf)
2. Bröllop är dyrt
3. Bröllop är allt som oftast mer uppstyrt
4. Jo, jag säger tamejfan exakt samma sak om min födelsedagsfest också.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 791
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 507
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp