Årstider och dess spridning

Grannen ar lite bil tokig, han har en truck, en prius, och den har "jakt bilen". De fyller alla sin funktion sager han. Har saljs sadana har :confused::angel: men man ser inte manga ute i trafiken, daremot har jag sett nagra hos "dealern".

IMG_3461.JPG
 
+7,5C och milda vindar i Luleå. Känns konstigt.

Tänk om vi får en grön jul 😱.
Med tanke på de temperaturer som är nu så undrar man ju... Vi hade en grön jul senast 2013, 2020 hade vi grönt halva januari, dock snö på jul. Dock minns jag att även när jag flyttade hit till kusten på 90-talet så pratades det om gröna jular som inträffat tidigare.

IMG_2136.jpeg

Umeå 15 januari 2020 :eek::eek::eek:
 
Här (nära Innsbruck, Österrike) har det varit en konstig höst. Senare halvan av september var kall och det snöade ganska långt ner och bönderna fick skynda sig att ta ner djuren från bergen (sommarbete är alltid högt upp i bergen).

Oktober har varit den varmaste någonsin, dagtemperaturer runt 20 grader, ca 10 grader varmare än normalt.

Träden varierar väldigt mkt, mer än vanligt tror jag. Visa träd har tappat nästan alla löv, vissa har massor kvar.
Björkarna och körsbärs träden har inga löv, trädet till höger fortfarande grönt.

IMG_20221106_154030.jpg
 
Grannen ar lite bil tokig, han har en truck, en prius, och den har "jakt bilen". De fyller alla sin funktion sager han. Har saljs sadana har :confused::angel: men man ser inte manga ute i trafiken, daremot har jag sett nagra hos "dealern".

Visa bifogad fil 104837
Det är förmodligen en plastfolie, det kallas att man folierar bilen. Folien kan ha vilken färg eller mönster man vill, och när man tröttnat kan den rivas av igen. Billigare och enklare än att lacka om bilen men alldeles gratis är det inte.
 
Det är förmodligen en plastfolie, det kallas att man folierar bilen. Folien kan ha vilken färg eller mönster man vill, och när man tröttnat kan den rivas av igen. Billigare och enklare än att lacka om bilen men alldeles gratis är det inte.

Det ar mycket mojligt att du har ratt. Har heter det "wrap", det tankte jag inte ens pa, jag har lart mig av erfarenhet att "inget ar omojligt i America" :p

Jag hade en "wrap" pa en bil, bada dorrarna upp till fonstren pa bada sidor, Det var mycket rimligt ~$400 usd. Hela bilar landar pa ~$ 2000 - $ 3000 usd ungefar.
 
Här (nära Innsbruck, Österrike) har det varit en konstig höst. Senare halvan av september var kall och det snöade ganska långt ner och bönderna fick skynda sig att ta ner djuren från bergen (sommarbete är alltid högt upp i bergen).

Oktober har varit den varmaste någonsin, dagtemperaturer runt 20 grader, ca 10 grader varmare än normalt.

Träden varierar väldigt mkt, mer än vanligt tror jag. Visa träd har tappat nästan alla löv, vissa har massor kvar.
Björkarna och körsbärs träden har inga löv, trädet till höger fortfarande grönt.

Visa bifogad fil 104864
Vilken härlig utsikt!
 
Här är några träd gula, men det mesta har fallit av. Det är varmt, men nu väntar tydligen regn, regn och mer regn. Känns lite konstigt med typ 10 plusgrader i November, men minns inte egentligen hur kallt det brukar vara...

Samma här. Alla träd har antingen tappat löven eller så är löven gula/röda/bruna och på väg att tappas.

Men det är så märkligt just nu:

12 plusgrader ute
Några sommarblommor i rabatten blommar fortfarande
Gräset växer

Men samtidigt:

Löven har antingen fallit redan så många träd är helt nakna eller så är löven gula/röda och håller på att tappas
Jag växlar mellan höstjacka och vinterjacka. Men utan jacka går inte! Inte ovanligt att se folk i kappa och halsduk.
Senast jag var i stallet hade jag vantar på mig när jag mockade osv. Det hade varit lite kallt utan.

Så jag (och alla andra människor jag ser ute) och träden tycker att det är höst. Medan några blommor, gräs och smhi tycker att det är sommar.
 
Jag bor i Oregon, pa samma breddgrad som soder om Rom.

Strackan de akt ar ungefar samma som Sverige's langd om de borjade i Miami och korde en bit in i Alabama. Avstanden har ar mycket storre an man tror.

Sverige är uppenbarligen också längre än man tror ;)
Kör man Sveriges längd från Miami och sen genom Alabama så hamnar man precis innan Memphis innan man nått Treriksröset :)
 
Åh så fint med snö! Ja, det blir verkligen ljusare när den kommer.

Vi har lite snö i luften i dag, men än har det inte lagt annat än som lite florsocker-topping. Visa bifogad fil 105044

Det ska tydligen snöa hela dagen idag. Det snöar fortfarande och i det här tempot lär det nog bli någon dm idag känns det som. Sen om någon dag lär nog allt töa eller regna bort i vanligt ordning. Första snön brukar ytterst sällan stanna.🙂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp