S

SanDa

När på året brukar ni låta era hästar/ponnyer (som tävlar FT) vila? Och hur länge? Hörde igår på en träning att det tar 6 veckor för ev. inflammationer att läka ut, varför vilan rekommenderades till 6 veckor. Men när på året "knör" man in det? Tacksam för svar o tips! :bow:
 
jag ska bara låta min ponny vila ngn vecka(bara skrittas) kring jul tänkte jag... men hon har inte gått så hårt denna säsong heller... så hon behöver bara få ta d lugnt ett tag... llycka till :)
 
Jag brukar låta min häst vila i ungefär 6 veckor. Hon vilar hela december och sen sätter jag i gång henne nån gång i början/mitten av januari. Då brukar hon ha tröttnat på vilan.. :cool:
 
Tack för svaren! Men finnns det andra som gör på ngt annat sätt? Delar upp året? Tar allt under vintern? Tack pfh igen! :bow: :bow:
 
Jag brukar låta hästarna få ledigt över dec-jan då dom vilar nån vecka helt runt jul för då har man så mycket annat ändå, sen skrittar jag lite i skogen några dar i veckan! Sen brukar jag låta dom ta det lite lungt ett par veckor på sommaren med skritt och lite extra vilodagar,beroende på hur det ser ut med tävlingar!

Kram Minna :cool:
 
Mitt djur vilar nu han. Kommer vila till i början av december. Då hinner vi topptrima tills nästa säsong som börjar i slutet av april. Nu innan snön kommer och det är hårt i marken är det ju svårt att rida någon annanstans än i ridhuset så jag tycker det är perfekt. :cool:
 
Ponnyn går på bete 6 veckor mitt i sommarn han...
Det är ändå för varmt för att någon ska orka rida då... :smirk: Sen är väl inte vi uppe i världklass i FT... :p
 
Tävlar inte min ponny i fälttävlan längre Mn det är väl bäst för de flesta hästar som tävlar att vila på vintern, eftersom det då inte är tävlingar ETC.
 
min häst brukar få vila på vintern ungefär vid jul men omm det är jävulskt halt vid töningstid så b brukar han få nån veckas vila där oxå.det är ju o9nödigt att dom ska gå o skada sig när brodden in te tar :bump:
 
Mina hästar vilar ungefär 7 veckor på vintern. jag ställer av dom hela December och så tre veckor i Januari! men under vilan så får jag gå ut på promenader och sånt då och då... annars skulle det inte gå :D
 
Ingaq sex veckor iaf.. Innan fick tösen vila två-tre veckor helt innan jul. Sedan mkt lugna turer hela vintern, har inget ridhus :love: Så här är det skogsturer som gäller och ibland (ofta) är det ju stenhårt = skritt.

Stora hästen ska kanske vila ngn vecka men hon mår klart bäst av att gå några gånger i veckan så hon rids så mkt som hon hinns med i mörkret.
 
När jag tävlade mina ponnyer i FT brukade de få vila när hoppsäsongen var över, d v s i november, fram till jul. Då är det som mörkast och ruggigast att rida. Jag tycker att det är dumt att ställa av hästar under sommaren då det är fint väder och mycket tävlingar. De kan ju beta på dagarna även om de rids. :)
 
Dom vilar nu, eller har vilat hela november och skall sättas igång. Förr vilade dom i mitten av dec till mitten av janurari , fast nu vill jag vara igång tidigare så man kan börja tävla lite hoppning och dressyr tidigt på året. Annars känns det som om man knappt har kommit igång när säsongen börjar.
 
Jag tycker att 4-6 v är lämpligt på en yngre häst tom ca 11-12 års ålder. Lämpligt kanske nov-dec eller så. Äldre hästar tillgodogör sig inte hel vila så bra, de tappar mer. 3 v kanske, sedan skritt lika länge till. Sen tycker jag att det går bra att rida även om det är hårt. Trav på hårt underlag är det som stärker senor och ligament bäst. Inte hur mycket som helst, ,men det finns ingen anledning att inte rida bara för att det är hårt. det tror jag är en dålig ursäkt för att slippa... galoppera däremot kan man vänta med tills det blir lite mjukare, eller åka till närmaste galoppbana om man vill ha igång sin häst i lite högre klasser tidigt. Ridhus är ju bra, men lura inte dej själv att sitta där hela vintern, för då har du inte en häst tränad för fälttävlan i mars-april! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
958
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 620
Senast: Twihard
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp