Artificiell insemination

Berin

Trådstartare
Hur vanligt är det med AI i hundaveln? Är det godkänt inom alla raser eller bara inom vissa?

Sv: Artificiell insemination

Ja hur vanligt det är vet jag inte men har själv använt fryst importsperma med 7 valpar som resultat. Läs på SKK´s hemsida om regler för användande.

Jag vet inte hur vanligt det är men tillåtet inom whippet i alla fall. Min ena hund kom till via AI efter en hanhund som redan passerat regnbågsbron.

Inte alla tikar som SLU inseminerar.

Det verkade som om de inte hade för avsikt att inseminera min tik p g a någon typ av dubbelpipighet i vaginan, (men det är ju bara nys tänker jag och uppfödaren eftersom tiken har haft två kullar och allt har gått som en dans.) I vart fall så blev ingen seminering av för den personen som hade leasat min tik.

Tja, så slutsatsen av ovanstående svammel av mig (så här på kvällskvisten) är att det är bra att veta att ens tik kan semineras. Nu vet inte jag om SLU har monopol på detta, hoppas vid gud inte det... (Jag gillar att kunna välja.)

Läste på SKK om AI.
Lilla Grodan; Det fanns en hel lista med veterinärer som var godkända som seminatörer (heter det så :confused:)

Jag vet inte hur vanligt det är men tillåtet inom whippet i alla fall. Min ena hund kom till via AI efter en hanhund som redan passerat regnbågsbron.

Man får alltså även använda sig av avlidna hanhundar? Hur länge då? Vem beslutar sådant?

Förmodligen kan man använda sig av sperman så länge den fortfarande fungerar när den tinas upp och den kan lagras i decennier utan skada såvitt jag vet.

Har inte hört att det skulle finnas registreringshinder.

Vet inte hur importreglerna ser ut nu för fryst sperma men tidigare krävdes det att oavsett hur länge sperman varit fryst, så skulle du ha ett friskhetsintyg på hanen som var max 10 dagar eller nåt sånt.
Och det kan ju vara svårt med en död hund...
Så när det gäller import kanske det blir lite knepigare.

Man får alltså även använda sig av avlidna hanhundar? Hur länge då? Vem beslutar sådant?

God fråga, jag blev ägare till honom som vuxen så jag har inte satt mig in i frågan. Svaret ovan verkar logiskt!

Mig veterligen finns inga restriktioner vad gäller raser.
Principen är att både tik o hane tidigare skall ha kunnat få avkomma den naturliga vägen, det förekommer undantag, men jag vet inte kriterierna för dessa.
Har för mig att det kan vara raser med få individer spridda över världen.

Tack för det!

Är ibland lite sugen på någon snygging som har gått bra på utställningar och har lämnat mer än bra avkommor. Men det får bli då jag har tid. Och pengar. Det kostar ju inte gratis direkt...

Jag har själv inga planer på avel men är av naturen nyfiken och vetgirig. Jag är väl bekant med travaveln och vet hur rutinerna är där men hur går det till med AI på hund. Har "hängningen" ingen egentlig betydelse? Hur "tömmer" man en hanhund? Har man en löptik och en påse som vid hingsttömningen? Behöver inte tiken "hängningen" för att äggen ska släppa?

Det räcker med att spermierna kommer in, mer än en tikägare har missat sk olyckor eftersom det inte var någon hägning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 831
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej, jag är intresserad av vinthundar. Tycker den avslappnade energin med en lite studsig prommenadstil maskerar den otroligt explosiva... 2
Svar
26
· Visningar
2 256
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 966
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka