artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Jag har läst igenom rapporten. Det är helt omöjligt att avgöra hur korrekt den är eftersom han inte redovisar resultat och statistik på ett vettigt sätt. Det är procentsatser osv men han har ju inte gjort några inferensstatistiska beräkningar alls egentligen och då blir det shaky.

Snabb googling talar om att rapporten är skriven av en 40-årig svensk man som arbetar i butik och tidigare varit truckförare. Han har ingen akademisk utbildning alls. Han är enligt egen uppgift sverigedemokrat och enligt en sida ska han ha varit åtalad för pedofilbrott.

Sammantaget - en amatörmässig rapport skriven av någon som uppenbart har en egen agenda. Statistiken är bristfällig och rapporten saknar helt de delar i en vetenskaplig studie som möjliggör för andra att bedöma rimligheten.

Den publicerades ju dessutom 2017 och när man googlar så är det främst högerextrema ”tidningar” och bloggar som tar upp rapporten. Har inte fått något genomslag i övrigt, troligen eftersom den helt enkelt håller för låg kvalitet och man inte kan dra slutsatser alls av den.
 
Anmälda, slarvigt skrivet av mig, så förvisso kan mörkertalet ha en annan sammansättning. Men det har vi ju tyvärr inte lika säkra uppgifter på.
Där har du problemet. Anmälningsbenägenheten har en tendens att svaja rejält vid den här typen av brott. Ibland förstår offret inte ens att hen har blivit utsatt för något brottsligt.
Även om anmälningsbenägenheten tack och lov verkar ha ökat på senare tid (en av många förklaringar till att våldtäkter tycks ha blivit allt vanligare. En annan är ändrade definitioner osv) finns det mycket kvar att jobba med. Och dit hör inte etniskt ursprung på dömda gm.
 
Jag kan se flera problem med den typen av statistik och då menar jag öht inte ens de så kallade "resultaten". Vad är syftet att öht kartlägga etnisk bakgrund på dömda förövare? Skulle det ha någon betydelse för påföljd/behandling? Kan inte se någon nytta öht faktiskt. Populistiskt dravel utan något vettigt syfte om ni frågar mig.
Varför inte lägga fokus på det verkligt stora problemet - de ofantligt stora mörkertalen där våldtäkter begås av en för offret känd gärningsman, de brott som är mest utbredda och knappt anmäls..?

Det vissa menar i UG är väl att om det nu är så att till exempelvis afghanska män är grovt överrepresenterade i nån typ av våldtäkt (kommer inte ihåg om det var gruppvåldtäkterna eller överfallsvåldtäkterna) så bör man sätta in resurser för att förhindra detta. Blundar man för problemet eller denna typ av statistik så missar man en chans att göra skillnad och förhindra en del av våldtäkterna. Typ så.

Jag vet alltså inte riktigt var jag står i frågan men jag tyckte ändå programmet var ganska intressant, tittade på det av en slump.
 
Det vissa menar i UG är väl att om det nu är så att till exempelvis afghanska män är grovt överrepresenterade i nån typ av våldtäkt (kommer inte ihåg om det var gruppvåldtäkterna eller överfallsvåldtäkterna) så bör man sätta in resurser för att förhindra detta. Blundar man för problemet eller denna typ av statistik så missar man en chans att göra skillnad och förhindra en del av våldtäkterna. Typ så.

Jag vet alltså inte riktigt var jag står i frågan men jag tyckte ändå programmet var ganska intressant, tittade på det av en slump.
Och väldigt otäckt. Hur ser framtiden ut? Jo fallen bara ökar lavinartat
 
Publicerad service genom Uppdrag granskning se programmet om ni orkar. Utandsfödda är överrepresenterade i dömda våldtäktsfall. BRÅ kommer snart med sin version och då kommer vi få detta bekräftat. Publicerad service ska vi ju kunna lita på

Fast att utlandsfödda är överrepresenterade(även som misstänkta gärningsmän) i våldtäktsfall är ju ingen nyhet. Det har vi vetat i 20 år.
Det känns som om det hade varit mer konstruktivt om man diskuterade orsakerna(för det finns garanterat flera) och vilka åtgärder som behövs - vilket i mångt och mycket säkert är samma som behövs även för att komma tillrätta med våldtäkter begångna av etniska svenskar. Samt försöka hålla i huvudet att den andel utlandsfödda som över huvud taget begår brott är en liten minoritet.
 
"– Enligt den forskning som finns anmäler ungefär 13 procent av de kvinnor som utsätts för en våldtäkt det till polisen. Sedan vet vi att ungefär 15 procent av de anmälda våldtäkterna leder till en dom. Räknar man på det här blir det ungefär 1,5 procent av alla våldtäkter i Sverige som leder till en dom. Har man ett urval på 1,5 procent kan man inte uttala sig om helheten.

– Låt mig ta ett exempel, låt oss säga att vi har tv-profiler eller film-moguler å ena sidan och nyanlända afghanpojkar å andra sidan. Vilka tror ni kommer att ha lättare att åka fast för våldtäkt? De som döms är inte representativa för hela materialet, och då är det inte särskilt meningsfullt att undersöka detta, och framförallt att dra slutsatser om det."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologi-uppdrag-gransknings-program-borde-inte-sandas

Jag förstår inte vad UG håller på med nu för tiden. Och Lamotte? Heberlein? Ska de samla hela Sveriges idiotelit för att fortsätta spä på myten om de främmande männen som våldtar svenska kvinnor?
 
"– Enligt den forskning som finns anmäler ungefär 13 procent av de kvinnor som utsätts för en våldtäkt det till polisen. Sedan vet vi att ungefär 15 procent av de anmälda våldtäkterna leder till en dom. Räknar man på det här blir det ungefär 1,5 procent av alla våldtäkter i Sverige som leder till en dom. Har man ett urval på 1,5 procent kan man inte uttala sig om helheten.

– Låt mig ta ett exempel, låt oss säga att vi har tv-profiler eller film-moguler å ena sidan och nyanlända afghanpojkar å andra sidan. Vilka tror ni kommer att ha lättare att åka fast för våldtäkt? De som döms är inte representativa för hela materialet, och då är det inte särskilt meningsfullt att undersöka detta, och framförallt att dra slutsatser om det."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologi-uppdrag-gransknings-program-borde-inte-sandas

Jag förstår inte vad UG håller på med nu för tiden. Och Lamotte? Heberlein? Ska de samla hela Sveriges idiotelit för att fortsätta spä på myten om de främmande männen som våldtar svenska kvinnor?
Jag tror inte dom våldtagna kvinnorna håller med dig
 
Jag förstår inte vad UG håller på med nu för tiden. Och Lamotte? Heberlein? Ska de samla hela Sveriges idiotelit för att fortsätta spä på myten om de främmande männen som våldtar svenska kvinnor?

Känns som de har blivit otroligt ängsliga och skraja för att bli utmålade som vänstervridna och partiska av bajsbruna alternativmedia och trollpöbeln i största allmänhet :yuck:
 
"– Enligt den forskning som finns anmäler ungefär 13 procent av de kvinnor som utsätts för en våldtäkt det till polisen. Sedan vet vi att ungefär 15 procent av de anmälda våldtäkterna leder till en dom. Räknar man på det här blir det ungefär 1,5 procent av alla våldtäkter i Sverige som leder till en dom. Har man ett urval på 1,5 procent kan man inte uttala sig om helheten.

– Låt mig ta ett exempel, låt oss säga att vi har tv-profiler eller film-moguler å ena sidan och nyanlända afghanpojkar å andra sidan. Vilka tror ni kommer att ha lättare att åka fast för våldtäkt? De som döms är inte representativa för hela materialet, och då är det inte särskilt meningsfullt att undersöka detta, och framförallt att dra slutsatser om det."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologi-uppdrag-gransknings-program-borde-inte-sandas

Jag förstår inte vad UG håller på med nu för tiden. Och Lamotte? Heberlein? Ska de samla hela Sveriges idiotelit för att fortsätta spä på myten om de främmande männen som våldtar svenska kvinnor?

Efter hela Virtanengrejen tappade jag precis allt förtroende för UG.

Jag tycker det hade varit mest intressant att se om uppklarandestatistiken och fällande domar påverkades av etniskt ursprung. Gör dem det så kan man ju dra ÄNNU mindre slutsatser av hur etnicitet påverkar risken för begångna brott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • 1-årsvaccination
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp