artikel: sexbrottsstudie: 90% av gruppvåldtäkter i Sverige begås av män med utomeuropeisk härkomst- diskussion

Varför inte informera alla av manligt kön hur en beter sig som folk istället? Det är ju inte precis som att "europeiska" män skulle ha direkt mycket bättre (eller sämre) attityd mot sina medmänniskor
Ja självklart finns det problem även där.
Men vi måste också för att kunna hjälpa speciellt utsatta kvinnor se vilka orsaker det beror på för att kunna sätta in insatser. Jag har tex bekanta som blivit utsatta för hedersbrott. För att kunna hjälpa dem måste vi också kunna lära oss mer om deras situation. Om vi inte tar tex unga invandrarkvinnor från vissa gruppers situation på allvar så sviker vi dem.
 
Efter hela Virtanengrejen tappade jag precis allt förtroende för UG.

Jag tycker det hade varit mest intressant att se om uppklarandestatistiken och fällande domar påverkades av etniskt ursprung. Gör dem det så kan man ju dra ÄNNU mindre slutsatser av hur etnicitet påverkar risken för begångna brott.

Det finns redan svensk forskning som visar på strukturella skillnader efter etnicitet.

https://www.svd.se/invandrare-doms-hardare-i-ratten-5dS9

"Forskarna har gått igenom flera tusen fall och kommit fram till att invandrare oftare anmäls för brott. Därefter utreds de noggrannare och under längre tid. Invandrare häktas oftare, jämfört med svenskar, och de som häktas sitter under längre tid. Dessutom åtalas de i högre utsträckning, och när domstolen sagt sitt fälls invandrarna oftare och får dessutom hårdare straff.
– Det sker en särbehandling i flera led. Och då blir konsekvensen att det blir strukturell diskriminering, säger Christian Diesen."

Vilket alltså bli ytterligare en parameter i det hela.
 
Ja självklart finns det problem även där.
Men vi måste också för att kunna hjälpa speciellt utsatta kvinnor se vilka orsaker det beror på för att kunna sätta in insatser. Jag har tex bekanta som blivit utsatta för hedersbrott. För att kunna hjälpa dem måste vi också kunna lära oss mer om deras situation. Om vi inte tar tex unga invandrarkvinnor från vissa gruppers situation på allvar så sviker vi dem.
Vi måste ju få ordning på detta. Såg UG och våldtäkterna har ju bara ökar sen 80 talet och inget har gjorts för att bryta ökningen. Har bara fått fortgå
 
"– Enligt den forskning som finns anmäler ungefär 13 procent av de kvinnor som utsätts för en våldtäkt det till polisen. Sedan vet vi att ungefär 15 procent av de anmälda våldtäkterna leder till en dom. Räknar man på det här blir det ungefär 1,5 procent av alla våldtäkter i Sverige som leder till en dom. Har man ett urval på 1,5 procent kan man inte uttala sig om helheten.

– Låt mig ta ett exempel, låt oss säga att vi har tv-profiler eller film-moguler å ena sidan och nyanlända afghanpojkar å andra sidan. Vilka tror ni kommer att ha lättare att åka fast för våldtäkt? De som döms är inte representativa för hela materialet, och då är det inte särskilt meningsfullt att undersöka detta, och framförallt att dra slutsatser om det."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kriminologi-uppdrag-gransknings-program-borde-inte-sandas

Jag förstår inte vad UG håller på med nu för tiden. Och Lamotte? Heberlein? Ska de samla hela Sveriges idiotelit för att fortsätta spä på myten om de främmande männen som våldtar svenska kvinnor?

Jag var precis på väg att dela klippet och artikeln som du har tagit citatet från. Jag tycker att det verkligen är belysande. För den som missat så är det Jerzy Sarnecki som uttalar sig här, samma person som UG har använt i sitt inslag och i sin promo men förmodligen (jag har inte hunnit kolla än) så har de spunnit/vinklat hårt på delar av hans budskap medan de ignorerat andra aspekter av hans uttalanden. Eftersom han känner sig manad att sitta i morgon-TV för att nyansera alternativt förkasta hela premissen.
 
Vi måste ju få ordning på detta. Såg UG och våldtäkterna har ju bara ökar sen 80 talet och inget har gjorts för att bryta ökningen. Har bara fått fortgå

Larv. Det har gjorts en hel del. Samtyckeslagen, till exempel. Fler gärningar än tidigare bedöms som våldtäkt, vilket bidrar till den ökande siffran av antalet anmälda våldtäkter. Även anmälningsbenägenheten har ökat. Att våldtäkter i sig skulle ha ökat är alltså inte hela sanningen.
 
Det finns redan svensk forskning som visar på strukturella skillnader efter etnicitet.

https://www.svd.se/invandrare-doms-hardare-i-ratten-5dS9

"Forskarna har gått igenom flera tusen fall och kommit fram till att invandrare oftare anmäls för brott. Därefter utreds de noggrannare och under längre tid. Invandrare häktas oftare, jämfört med svenskar, och de som häktas sitter under längre tid. Dessutom åtalas de i högre utsträckning, och när domstolen sagt sitt fälls invandrarna oftare och får dessutom hårdare straff.
– Det sker en särbehandling i flera led. Och då blir konsekvensen att det blir strukturell diskriminering, säger Christian Diesen."

Vilket alltså bli ytterligare en parameter i det hela.

Tack! Precis min känsla. Alltså är det ännu osäkrare att dra slutsatser baserat på etnicitet hos anmälda/dömda. Vilken jävla värld vi skapat oss :cry:
 
Jag förstår inte vad UG håller på med nu för tiden. Och Lamotte? Heberlein? Ska de samla hela Sveriges idiotelit för att fortsätta spä på myten om de främmande männen som våldtar svenska kvinnor?
När det var me to så dög minsann UG. Men inte nu :D
Larv. Det har gjorts en hel del. Samtyckeslagen, till exempel. Fler gärningar än tidigare bedöms som våldtäkt, vilket bidrar till den ökande siffran av antalet anmälda våldtäkter. Även anmälningsbenägenheten har ökat. Att våldtäkter i sig skulle ha ökat är alltså inte hela sanningen.
Mörkertalet bedöms till idag 190 000
 
Jag hann inte kolla på det.

Tog dom upp nåt om hur många av de anmälda våldtäkterna som kom till rättegång och sen hur många av de som dömdes/frigavs som hade vilket ursprung?

Senaste Uppdrag Granskning handlar om precis detta, kollade just. Kan inte komma ihåg om det var 90% för gruppväldtäkter som Janouch skriver men det var absolut en majoritet av alla dömda våldtäktsbrottslingar som har sitt ursprung utanför Europa.
 
Vissa sitter då med de rosa glasögonen på permanent.

Jag tycker den här ökningen som sker av våldtäkter och våld mot alla människor är otroligt obehaglig. Dessutom dessa bilbränder.
Självklart har det en koppling till såväl invandring av de som lämnat isis men även andra som inte kan sköta sig bra i ett samhälle som vårat.
Kan de inte sköta sig ska de ut. Simpelt. De kan även få ta med sig de svenskar som inte kan bete sig bra, men det blit nog svårare.

Att förneka att invandringen skapar problem är bara urbota dumt.
 
Vissa sitter då med de rosa glasögonen på permanent.

Jag tycker den här ökningen som sker av våldtäkter och våld mot alla människor är otroligt obehaglig. Dessutom dessa bilbränder.
Självklart har det en koppling till såväl invandring av de som lämnat isis men även andra som inte kan sköta sig bra i ett samhälle som vårat.
Kan de inte sköta sig ska de ut. Simpelt. De kan även få ta med sig de svenskar som inte kan bete sig bra, men det blit nog svårare.

Att förneka att invandringen skapar problem är bara urbota dumt.

Jag (och säkert fler med mig här i tråden) har både praktiskt och teoretisk erfarenhet. Jag jobbar med skiten och har en hyfsat hög akademisk examen i ämnet. Sedan om du väljer att kalla det rosa glasögon är upp till dig.
 
Jag tror tvärtom:)
Då måste samhället verkligen ta dag i det hela och inte stoppa huvudet i sanden som politikerna har gjort de senaste 40åren. Därför så ser det ut som det gör i Sverige med bilbränder, villainbrott, våldtäkter och all möjlig skit. Vad spelar det för roll om vi höjer straffen när polisen inte kan fånga in dom och skaffa bevis som håller för fällande dom
 
Tycker att TS på ett sexistiskt sätt pekar ut gruppen män som extra våldtäktsbenägna. Vi har faktiskt bara statistik på en liten del av alla våldtäkter som sker och det säger ingenting om helheten. Det finns dessutom studier som visar att män behandlas hårdare än kvinnor av rättsväsendet.
 
Senast ändrad:
Om ni vill fortsätta diskutera det här ämnet så rekommenderar jag att ett flertal hyfsar till tonläge och språkbruk.
Man kan diskutera ur olika utgångslägen utan att bete sig illa.

/mod
 
Alltså vad är det med vissa här inne, och i Sverige i stort, som gör att ni VÄGRAR ta till er fakta om att vissa kulturer ÄR en större risk vad gäller både sexualbrott och våldsbrott? I tex somalien så vinner man makt genom våld, död och grupperingar, synen på kvinnor och kvinnors rättigheter är inte dom samma i Saudi som i Sverige. SD växer tack vare den här enorma motviljan till att ta till sig ren fakta. Tidigare var våldtäkter något som mest begicks av män som har en nära relation till kvinnan, vidrigt det också, men hellre våldtagen av min man än 10 främmande män när jag är ute och promenerar.
 
Vissa sitter då med de rosa glasögonen på permanent.

Jag tycker den här ökningen som sker av våldtäkter och våld mot alla människor är otroligt obehaglig. Dessutom dessa bilbränder.
Självklart har det en koppling till såväl invandring av de som lämnat isis men även andra som inte kan sköta sig bra i ett samhälle som vårat.
Kan de inte sköta sig ska de ut. Simpelt. De kan även få ta med sig de svenskar som inte kan bete sig bra, men det blit nog svårare.

Att förneka att invandringen skapar problem är bara urbota dumt.
Om våldtäkter har ökat är otroligt svårbedömd, då anmälningarna som tidigare nämns speglar dels anmälningsbenägenheten och dels vad som klassas som våldtäkt. (För att ta ett extremt exempel - om kvinnor som blir våldtagna stenas för utomäktenskapligt sex torde det bli ytterst få anmälningar).

Det ökade våldet vill jag gärna se källa på, det dödliga våldet har nämligen gått ner. Antalet bilbränder har också gått ner, åtminstone innan de senaste bränningarna. Jag tror snarare att det är du som har onödigt mörka glasögon, vilket är lätt hänt när medier vill rapportera om elände som säljer bra.

Sen håller jag med dig om att brottslingar gärna får kastas ut, men jag TROR att det är praktiska svårigheter snarare än ideologiska som förhindrar detta.
 
Alltså vad är det med vissa här inne, och i Sverige i stort, som gör att ni VÄGRAR ta till er fakta om att vissa kulturer ÄR en större risk vad gäller både sexualbrott och våldsbrott? I tex somalien så vinner man makt genom våld, död och grupperingar, synen på kvinnor och kvinnors rättigheter är inte dom samma i Saudi som i Sverige. SD växer tack vare den här enorma motviljan till att ta till sig ren fakta. Tidigare var våldtäkter något som mest begicks av män som har en nära relation till kvinnan, vidrigt det också, men hellre våldtagen av min man än 10 främmande män när jag är ute och promenerar.
När var tidigare? /gruppvåldtagen av etniska svenskar på 80-talet.
 
Alltså vad är det med vissa här inne, och i Sverige i stort, som gör att ni VÄGRAR ta till er fakta om att vissa kulturer ÄR en större risk vad gäller både sexualbrott och våldsbrott? I tex somalien så vinner man makt genom våld, död och grupperingar, synen på kvinnor och kvinnors rättigheter är inte dom samma i Saudi som i Sverige. SD växer tack vare den här enorma motviljan till att ta till sig ren fakta. Tidigare var våldtäkter något som mest begicks av män som har en nära relation till kvinnan, vidrigt det också, men hellre våldtagen av min man än 10 främmande män när jag är ute och promenerar.
Sen var det ju med i UG att det var 112 utlandsfödda som blev dömda för gruppvåldtäkt under en 5årsperiod
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp