Artrit vanligt?

Modig_Korn

Trådstartare
Artrit på hundar verkar vara jätte, jätte, jätte vanligt på amerikanska hundar. I alla fall så pass vanligt att man reagerar på vanligheten. Är det lika vanligt på svenska hundar? Om inte, vad är skillnaden? Eller snarare, vad utlöser det hela? :p Finns det någon genetisk faktor över det eller är det bara miljön som påverkar.
 
Sv: Artrit vanligt?

Nu pratas det om två olika saker.

Artrit - ledinflammation
Artros - benpålagring i led

Vilket är det TS undrar (TS har skrivit artrit men frågar ändå)

Amerikanska hundar, ska man komma ihåg, hålls ofta 'liv i' betydligt längre än svenska, och man har en ganska vitt skild syn mellan de två länderna för var gränsen går. Vilket påverkar.
 
Sv: Artrit vanligt?

Sorry, kanske mitt fel.
Tänkte att det var så pass relaterade problem att båda får plats i samma förening.. så är det alltså inte?
 
Sv: Artrit vanligt?

Vet inte vilket som är mest utbrett, kanske förmodligen Artros :p
Tycker mig ha sett folks relativt unga hundar som har det, alltså voffar under 10år.
 
Sv: Artrit vanligt?

Sorry, kanske mitt fel.
Tänkte att det var så pass relaterade problem att båda får plats i samma förening.. så är det alltså inte?

Tja, en obehandlad artrit kan ge artros, så de är ju inte väsenskilda. Men det är ju betydligt vanligare med artros än artrit hos hundar, rent diagnostiskt (sen hur mkt som inte diagnosticeras är ju en annan fråga)
 
Sv: Artrit vanligt?

Artros är tywärr en wanlig diagnos hos swenska hundar. Wanligare hos wissa raser där man har en genetisk predisposition för sjukdomar som höftledsdysplasi, patellalu ation, armbågsdysplasi, OCD osw.

Den wanliga patienten är en lite större hund, ofta golden, schäfer eller större blandras, ofta lite (eller mkt) öwerwiktig. Äwen om lite mindre hundraser också drabbas så ger det mindre symtom eftersom wikten påwerkar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 233
Senast: Gnist
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
92
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 315
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp