Artros i kronleden - erfarenheter?

Karizma70

Trådstartare
Hej.

Dotterns fina hopphäst som vi köpte för ett drygt år sedan har visat sig ha artros i kronleden i ett framben. Är det någon härinne som har erfarenhet av det och kan dela med sig av hur det har gått? Enligt veterinären är prognosen dålig men jag är tacksam för all input oavsett hur utgången har varit.
 
Jag hade en som visade sig ha det, på röntgen såg leden ut som ett knäckebröd. Prognosen var så dålig så vi valde att avliva.
Det var en stor och tung häst som tävlat hoppning under flera år.
 
Jag hade en som visade sig ha det, på röntgen såg leden ut som ett knäckebröd. Prognosen var så dålig så vi valde att avliva.
Det var en stor och tung häst som tävlat hoppning under flera år.
Tack för svaret. Det här är också en stor kille på ca 175 cm som har tävlat hoppning i många år så det känns ju inte så himla hoppfullt. Röntgen var jättetydlig och han har som en "bulle" ovanför hoven precis. Han står i liten sjukhage nu och vi ska tillbaka till veterinären på torsdag
 
Hej.

Dotterns fina hopphäst som vi köpte för ett drygt år sedan har visat sig ha artros i kronleden i ett framben. Är det någon härinne som har erfarenhet av det och kan dela med sig av hur det har gått? Enligt veterinären är prognosen dålig men jag är tacksam för all input oavsett hur utgången har varit.

Inte i kronleden men i hovleden. Behandlade två gr men hästen blev bara sämre tyvärr. Togs tyvärr bort.
Har ni provat att behandla?
 
Tack för svaret. Det här är också en stor kille på ca 175 cm som har tävlat hoppning i många år så det känns ju inte så himla hoppfullt. Röntgen var jättetydlig och han har som en "bulle" ovanför hoven precis. Han står i liten sjukhage nu och vi ska tillbaka till veterinären på torsdag
Ringkota?
 

Det är ju bara en generell samlingsterm som f.ö är ett äldre begrepp. Jag tror inte det går att särskilt bedöma TS läge utifrån ”artros i kronleden” då det kan innebära så många nyanser.

TS: inte så rolig diagnos . Hoppas ni får bättre svar nu vid återbesöket, varesig det är bättre eller sämre besked ..,

Ställl tydliga och klara frågor till veterinären ang prognos är mitt råd .
 
Senast ändrad:
Min gamla ponny har artros i kronlederna bf. Aldrig haft problem med de, gått igenom flertalet böjprov där alla varit helt ua. Upptäcktes av en slump vid röntgen av hovarna.
 
Hej.

Dotterns fina hopphäst som vi köpte för ett drygt år sedan har visat sig ha artros i kronleden i ett framben. Är det någon härinne som har erfarenhet av det och kan dela med sig av hur det har gått? Enligt veterinären är prognosen dålig men jag är tacksam för all input oavsett hur utgången har varit.

Tyvärr dålig erfarenhet här med... Träning/tävling lades på hyllan direkt, och efter 1 år som enbart sällskap/promenadhäst gick det inte vägen endå...

Sen beror det ju säkert på häst till häst, men jag gissar att ni åkt in pga besvär av detta, och då brukar det väll inte gå så bra i fortsättningen heller tyvärr...

Skillnad i fallet där det upptäcktes av en slump. Har hästen inte haft några besvär från det så funkar det uppenbarligen.
 
Tack för era svar. Här kommer en uppdatering efter gårdagens besök hos veterinären. Han var fortfarande halt både vid longeringen och böjprovet men det var betydligt bättre än för tre veckor sen. Han blev behandlad igen med tuppkam i både kotled och kronled och vi ska tillbaka igen om tre veckor. Fram till dess är det lilla sjukhagen som gäller. Veterinären tror inte att han kommer att hålla för ridning i förlängningen och om det går att börja rida så kommer det inte att krävas mycket för att han ska bli halt igen. Han var ändå så pass mycket bättre så han måste ju få en chans. Det värsta är att han är en häst som verkligen måste jobba för att må bra så han är knappt hanterbar nu :-(( Anledningen till att jag bokade den första tiden var att han har varit ovillig i ridningen till och från och väldigt "tjurig" i höger varv framför allt. Två dagar innan besöket blev han halt vilket han inte varit innan.
 
Tack för era svar. Här kommer en uppdatering efter gårdagens besök hos veterinären. Han var fortfarande halt både vid longeringen och böjprovet men det var betydligt bättre än för tre veckor sen. Han blev behandlad igen med tuppkam i både kotled och kronled och vi ska tillbaka igen om tre veckor. Fram till dess är det lilla sjukhagen som gäller. Veterinären tror inte att han kommer att hålla för ridning i förlängningen och om det går att börja rida så kommer det inte att krävas mycket för att han ska bli halt igen. Han var ändå så pass mycket bättre så han måste ju få en chans. Det värsta är att han är en häst som verkligen måste jobba för att må bra så han är knappt hanterbar nu :-(( Anledningen till att jag bokade den första tiden var att han har varit ovillig i ridningen till och från och väldigt "tjurig" i höger varv framför allt. Två dagar innan besöket blev han halt vilket han inte varit innan.

Skönt att han svarade på behandlingen även om det är ovisst framöver. Är han helt okontrollerbar så be om att få plegicil så han inte far runder allt för mkt och skadar sig pga det?
 
Skönt att han svarade på behandlingen även om det är ovisst framöver. Är han helt okontrollerbar så be om att få plegicil så han inte far runder allt för mkt och skadar sig pga det?
Vi har provat att ge honom plegicil för att kunna gå med honom lite på ridbanan men tyvärr hjälper inte det tillräckligt mycket. 😔
 
Vi har provat att ge honom plegicil för att kunna gå med honom lite på ridbanan men tyvärr hjälper inte det tillräckligt mycket. 😔

Ibland får man höja dosen (med veterinärens godkännande ofc). Hade en häst som jag blev ordinerad 2 ml till. På den blev det först märkbar effekt vid 4,5 ml och det tog ca 1 h innan det blev tydlig effekt och då är hästen inte helt väck av det utan bara så att den håller sig med alla fyra hovar där den ska. Det är "piss" med hästar som ska vila och som inte riktigt är så bra på att vila. Lider med er.
 
Tack för era svar. Här kommer en uppdatering efter gårdagens besök hos veterinären. Han var fortfarande halt både vid longeringen och böjprovet men det var betydligt bättre än för tre veckor sen. Han blev behandlad igen med tuppkam i både kotled och kronled och vi ska tillbaka igen om tre veckor. Fram till dess är det lilla sjukhagen som gäller. Veterinären tror inte att han kommer att hålla för ridning i förlängningen och om det går att börja rida så kommer det inte att krävas mycket för att han ska bli halt igen. Han var ändå så pass mycket bättre så han måste ju få en chans. Det värsta är att han är en häst som verkligen måste jobba för att må bra så han är knappt hanterbar nu :-(( Anledningen till att jag bokade den första tiden var att han har varit ovillig i ridningen till och från och väldigt "tjurig" i höger varv framför allt. Två dagar innan besöket blev han halt vilket han inte varit innan.
Om ni har möjlighet så gör en mindre hage han kanske kan gå i dygnet runt, det fick jag göra med min som blev snudd på farlig på boxvila, det blev en kompromiss mellan att stå still och att röra på sig. Så han kunde röra på sig men inte få upp någon direkt fart, det var det bästa för honom.
 
Om ni har möjlighet så gör en mindre hage han kanske kan gå i dygnet runt, det fick jag göra med min som blev snudd på farlig på boxvila, det blev en kompromiss mellan att stå still och att röra på sig. Så han kunde röra på sig men inte få upp någon direkt fart, det var det bästa för honom.
Han står i en liten sjukhage där han har hästkompisarna i hagarna runt sig. Han kan röra sig men inte springa runt. Annars hade han nog blivit helt knasig vid det här laget. Däremot går han in tillsammans med de andra på nätterna även om de är ute väldigt sent nu när det är så fint väder. Han är den som är mest ivrig att gå in så han verkar gilla sin box i alla fall. Tyvärr tycker han inte om att bli borsta eller pysslad med. Annars hade man ju kunnat passa på att ägna mer tid åt det nu. Tycker så himla synd om honom. Man riktigt ser frustrationen i hans ögon. 😔
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
822
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Anon89
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp