eneleh

Trådstartare
Hej!
Har en 19-årig kallblodstravare som har artros i kotan vf. Var på sista klinikbesöket idag med beskedet att det inte fanns så mkt mer man kunde göra. Dom sa att han troligtvis inte kommer att kunna bli ridhäst mer, men så länge han är pigg och glad är det inga problem att bara låta honom gå och skrota i hagen. Nu står jag alltså inför ett svårt beslut.. Avliva eller inte? Tycker väldigt mkt om denna häst och känns ju jobbigt att ta bort honom, samtidigt har jag ju ingen glädje av en häst jag inte kan använda. Kanske skulle kunna låna ut honom som sällskapshäst, men han är väldigt dominant, och frågan är om någon vill ha en sådan häst som sällskap? Just nu är han väldigt pigg och glad och älskar livet trots allt, så det är väl inte jättebråttom att bestämma mig.. Finns det någon här som har erfarenheter av hästar med samma skador och vad dom har gjort och även om någon har något tips skulle jag bli jätteglad!

Sv: Artros

tycker du svarar dig själv. man dödar väl inte ett djur som mår bra och älskar livet?? djur har lika stor livslust som människor. klart du ska ha kvar honom! han har säkert jobbat för dig i många år, nu förtjänar han en skön ålderdom! :)

Jag har ett 21-årigt halvblodssto som har artros i sina framknän. Min veterinär tipsade mig om att ge henne djävulsklo och detta funkar jättebra! För övrigt är hon pigg och glad och busar till det i hagen. Min vet. tyckte också att man kunde promenadrida henne ett par gånger i veckan då det motverkar stelheten.

Min 17-åriga haflinger har artros i kotleden hf. Vår vetrinär rekommenderade också djävulsklo och det har fungerat mycket bra. Jag rider eller promenerar med hästen en kortare tur i stort sätt varje dag då regelbunden men lätt rörelse enligt min vetrinär stimulerar brosket och ger smärtlindring.

Vi gav vår arab djävulskorot med gott resulat. Det "smörjer" lederna samtidigt som det har viss smärtlindrande effekt. Vår veteterinär rekommenderade det.

Finns att köpa antingen som hackad rot eller i flytande koncentrat.
Borgeby Kryddgård säljer per postorder och är inte alls dyra.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

Hej har en ponny med artros i v. fram kotledhon blev op och sen fick kortsion sprutor i kotled hjälpte ett tag men blev sen värre så hon är pensionär. Men detta brukar de bara göra på yngre hästar. Man ska gärna ge glukasemin, även msm men bara kortare tag, kan även prova ge djävulsklo som de andra rekommenderar. Ut och motionera för hand är med bra för de.

Glukosamin funkar bra, men allra bäst som förebyggande. Därför ger jag min gamling det så att hans leder ska hålla så länge som möjligt.

Jo det gör man och kommer troligen alltid göra eftersom det är en utopi att alla skulle bli vegetarianer.

Så det är ok att döda "djur som mår bra och älskar livet" så länge det inte är ens eget?

Ja ok, den logiken förklarar ju i alla fall varför alla aldrig kommer bli vegetarianer.

Så det är ok att döda "djur som mår bra och älskar livet" så länge det inte är ens eget?

Ja ok, den logiken förklarar ju i alla fall varför alla aldrig kommer bli vegetarianer.

Väldigt många hästar är olämpliga slaktobjekt. Av känslomässiga skäl, givetvis, men inte minst för att vi proppar dem fulla med kemikalier och antibiotika under deras liv. Ingen av mina hästar har fått slaktas pga livslång karens (och jag skulle aldrig göra det ändå).

Tack för upplysningen men jag har haft hästar i snart 30 år så det vet jag. Hur tillförde det nåt till diskussionen?
Vad skulle du aldrig "göra ändå"?

Har pratat med alla i stallet och dom tycker att jag borde ta bort honom.. Är nog det som känns bäst ändå, om jag gör det nu när han mår bra än att jag väntar tills han får mer ont och mår dåligt..

Något om djävulsklo har det inte sagts något om på kliniken.. Är det vanligt att man ger det?

Tack för upplysningen men jag har haft hästar i snart 30 år så det vet jag. Hur tillförde det nåt till diskussionen?
Vad skulle du aldrig "göra ändå"?

Slakta hästen.
Det har inget med vegetarian/icke-vegetarian att göra. Det var du som drog in på detta märkliga stickspår.

Läste du tråden eller letade du upp den för att käfta med mig?

Frågan som föranledde "stickspåret": man dödar väl inte ett djur som mår bra och älskar livet??

Läste du tråden eller letade du upp den för att käfta med mig?

Frågan som föranledde "stickspåret": man dödar väl inte ett djur som mår bra och älskar livet??

Nej, verkligen inte. Men jag förstår inte dina formuleringar. Som sagt var: slakt och avlivning är för de flesta (iaf för mig) inte synonymt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 862
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 704
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 880
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejt
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur