Arvsbarhet tölt

Ja gör snälla det! Jag hade gärna haft islänning men med mina 177cm/85kg (förvisso välplacerade och jag är välbalanserad) så tycker jag inte att jag ska sitta på nätta islänningar som är 135cm och det är tvek på de flesta som är runt 140-145cm. För mig alltså, känns inte bra, även om ägarna gärna slänger upp mig ändå för att jag inte "ser stor" ut.

Min mustang på 148cm är en helt annan femma, men han är ju annorlunda byggd också, han är mest kort för att han har korta ben, kroppen är stor 😂.

Jag förstår lite hur du känner dig även fast jag är kort och nätt, man vill liksom inte vara för stor för sin häst även om nån annan tycker det går så bra så. Om ridskolan tex skulle börja ge mig C-ponny på lektion hela tiden skulle jag nog börja känna lite njae även fast jag hade C-ponny som tonåring och inte har växt sen dess. Men egentligen passar jag nog bra med mindre isis också, de är ju starka små hästar och det är nog ingen risk att mina ben släpar i marken. Det att jag letar bland de lite större isisarna runt 145cm+ är nog mest för att det är ungefär den höjden på "vanliga" ponnys och små storhästar jag oftast rider nuförtiden förutom när ridskolan slänger upp mig på nån 165-170 gigant :laugh: . Min senaste häst var ca 150cm. Sen att man väl traditionellt vad det ser ut rider med längre läder än dressyrläder (?) på isisar och de har kortare kropp osv gör väl att proportionerna ser lite annorlunda ut om jag sitter på en 145cm isis jämfört med typ en 145cm svensk ridponny.
 
Jag fortsätter lite på detta. Den som har mötts till högst mankhöjd på avelsvisning verkar vara Gandi frá Rauðalæk med 157 cm.
Googlade fram lite bilder på denna hästen och det är verkligen en synvilla att försöka tänka sig han är mätt 157cm, ryttaren måste vara väldigt lång plus att så som man sadlar isisar när de redan har ganska kort rygg får det att se ut som en del ryttare nästan sitter på hästens rumpa :laugh: (att man sadlar lite längre bak är för att lämna bogarna fria för gångarterna vad jag förstår?) och att Gandi ser ut att ha väldigt hög manke, men jag skulle aldrig gissat att den var så hög. Men oj så fin han är :o
 
Jag förstår lite hur du känner dig även fast jag är kort och nätt, man vill liksom inte vara för stor för sin häst även om nån annan tycker det går så bra så. Om ridskolan tex skulle börja ge mig C-ponny på lektion hela tiden skulle jag nog börja känna lite njae även fast jag hade C-ponny som tonåring och inte har växt sen dess. Men egentligen passar jag nog bra med mindre isis också, de är ju starka små hästar och det är nog ingen risk att mina ben släpar i marken. Det att jag letar bland de lite större isisarna runt 145cm+ är nog mest för att det är ungefär den höjden på "vanliga" ponnys och små storhästar jag oftast rider nuförtiden förutom när ridskolan slänger upp mig på nån 165-170 gigant :laugh: . Min senaste häst var ca 150cm. Sen att man väl traditionellt vad det ser ut rider med längre läder än dressyrläder (?) på isisar och de har kortare kropp osv gör väl att proportionerna ser lite annorlunda ut om jag sitter på en 145cm isis jämfört med typ en 145cm svensk ridponny.
För min del är längden inte problemet, jag har suttit och ridit lite i skritt på en tinker som är 135cm och det kändes välbalanserat.

Men jag är för tung :)! Blir inte mycket mer än skritt i en kvart om dom inte ska stasa av helt i ryggen och börja bryta ner muskelmassa.

20% av hästens vikt är väl riktlinjen för maxvikt?
 
För min del är längden inte problemet, jag har suttit och ridit lite i skritt på en tinker som är 135cm och det kändes välbalanserat.

Men jag är för tung :)! Blir inte mycket mer än skritt i en kvart om dom inte ska stasa av helt i ryggen och börja bryta ner muskelmassa.

20% av hästens vikt är väl riktlinjen för maxvikt?

Jo det är väl riktlinjen och då ska det väl vara en häst i form, en överviktig häst ska väl tex om något bära mindre?
 
Jag kollade några andra högt bedömda islandshästar och där skiljde det 5-7 cm.
På 80/90-talet förekom det att de mätte högre vid kors än manke.
 
Jag kollade några andra högt bedömda islandshästar och där skiljde det 5-7 cm.
På 80/90-talet förekom det att de mätte högre vid kors än manke.

Är det för att man avlar på och eftersträvar hästar som är "skapta i uppförsbacke" eller vad annonserna ibland verkar skryta om? Att längre bakben kan göra hästen framtung vilket ger sämre tölt osv?
 
Aveln går mot smäckrare( sporthästar) med högre mankhöjd. Därmed inte sagt att dessa smäckra stora hästar är så viktbärande.
Min häst är grövre modell 147 cm korrekt mätt.
men +145 är vanligt nuförtiden.
Överbyggd häst är inte önskvärt då den troligen är svårare att samla, man vill ha god bärighet i gångarterna naturligt. Det kan även ge en sämre hållbarhet om hästen rids framtung. Sen finns det givetvis många faktorer när det gäller hållbar/ hög ridbarhet på hästen.
 
Aveln går mot smäckrare( sporthästar) med högre mankhöjd. Därmed inte sagt att dessa smäckra stora hästar är så viktbärande.
Min häst är grövre modell 147 cm korrekt mätt.
men +145 är vanligt nuförtiden.
Överbyggd häst är inte önskvärt då den troligen är svårare att samla, man vill ha god bärighet i gångarterna naturligt. Det kan även ge en sämre hållbarhet om hästen rids framtung. Sen finns det givetvis många faktorer när det gäller hållbar/ hög ridbarhet på hästen.
Vanligt skulle jag inte säga, men visst blir hästarna större och större och det blir vanligare.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Roheryn
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
675
Senast: Nikan
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 624
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp