Åsikter om detta bett?*bild*

Marlan

Trådstartare
Har beställt saker från OXhorse för ca en månad sedan men inte fått paketet än :mad:

Hur som hällst, har beställt ett bett därifrån som ja tror kan funka bra...
Min ponny går bra på delat pelham men blir störd av att det är just delat. Har INGEN nosgrimma, och märker därför att det stör han :smirk:
Ja rider med en tygel, fäst i den nedre ringen.
Ja rider inte vanlig dressyr, eller akedimsk eller nått sånt, vi rider vår egen stil, sen vad de kallas vet jag inte, men vi trivs bra båda två.
Förutom det delade pelhamet.. :crazy:

http://norway.oxhorsestore.com/catalog/product_info.php?cPath=29_34&products_id=352

Åsikter om det?

Sv: Åsikter om detta bett?*bild*

det är handen som avgör hur skarpt bettet är eller hur? :angel:

självklart, använder bara handen till halvhalter och som nödbroms :p

nån såsikt iaf? :d

Tror att din häst kommer att uppskatta det mycket bättre än det delade pelhamet.

Vill du ha ut ännu mer "finlir" så rider du med dubbla tyglar..
Då kan du få en helt annan upplevelse...
Svårt?
När du väl lärt dej rida med dubbla tyglar använder du inget annat....;)

tycker alla tyglar är för breda och klumpiga för att få plats med TVÅ..
har problems med bara en :crazy:
Vet du var man kan få tag i TUNNA? Tunna som en tunn käkrem :idea:

Jag har både släta kandartyglar och jag har även hittat tunna smala supergriptyglar, dessutom var dom på REA!!!

Och jag MÅSTE ha tunna tyglar pga min reumatism.....

Men jag har fått leta endel....

Kandartyglarna tillhör kandaret av märket Blue Ribbon, engelskt, som jag köpte 1977..
Supergriptyglarna är märkeslösa...

Jag har som rutin att jag ALLTID letar efter smala tunna tyglar i alla affärer med ridsportartiklar varhelst jag är, både i landet och utanför...
Och när jag hittar några, brukar jag köpa flera stycken...
Även min sambo gillar mjuka tunna tyglar....fast efter första ridturen med Charismas lädertyglar med gummibaksida blev dom hans favorittyglar, trots "tjockleken"

Charisma har också syntetträns med TUNNA syntettyglar med tunt-tuntgummi på baksidan...funderar skarpt på att ta dom till sadelmakaren och göra dom smalare i bredden, om du förstår hur jag menar...
Tunnheten är jag mer än nöjd med (3 mm).

Ponnyn verkar inte trivas lika bra som du med det :angel: ;)

Som TotallyLost skrev så är det ju handen som avgör hur skarpt bettet är. Men helt klart tycker jag du gör rätt i att byta ut det delade mot ett oledat! Och hoppas ponnyn kommer trivas bättre med det! Har ingen erfarenhet av bettet du visade här dock.

Liknande trådar

Utrustning Ja nu är det såhär att jag letar efter ett bett som jag kan på min häst ute i skogen. När jag rider i ridhuset/paddocken så rids han på...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Varmblod90
·
M
Hoppning jag har inga stora problem med att rida min häst på vanligt 3 delat i hoppningen. någon gång har han dragit mot hindret och inte lyssnat...
Svar
8
· Visningar
1 280
Senast: ponnyryttaree
·
E
Utrustning Skulle vilja veta lite hur ni gör. Som jag har hört så ska man växla mellan 3 olika bett/vecka. Generellt i ridningen använder jag 4... 2
Svar
35
· Visningar
2 236
G
Utrustning Sitter och tittar lite på olika bett, jag behöver en bra "nödbroms" till min häst ibland när jag rider med visst sällskap. Han kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 302
Senast: Koppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår