Åsikter om hjälptyglar

Inom tömkörning/longering förstår jag att folk använder nån form av hjälptygel men t.o.m här kan jag tycka att vissa hästfolk jag sett utnyttjar hjälptyglar lite väl mycket!

När man tömkör finns det absolut ingen anledning att använda hjälptyglar. Det går alldeles utmärkt att ha en gramansättning på tömmen om man vill dra in näsan på hästen vilket man tyvärr ser lite då och då.
 
Vad ska hjälptygeln hjälpa?

Blir svaret "jag vill att hästen ska gå i form" är det bara att konstatera att den som uttalat detta inte förstår vad som krävs för att hästen ska bära ryttaren (d v s gå i form). Sedan är det ju dessutom fråga om VILKEN form en vill ha hästen i. Det finns ju så många former (öppen, hög, optimal samling etc). Med ett par frågor så brukar svaret ofta bli något helt annat än att hjälptygeln är korrekt i situationen.

Om svaret vid promenaden var "för att hästen ballar ur och jag vill inte behöva sedera den" kan jag mycket väl smälta lösningen.
 
Det kanske är så att hästen inte är så himla rolig att promenera (kanske till och med farlig) och inspänning då används för att hjälpa till med det, snarare än att målet är att den ska gå i form.

Jag har själv använt gummisnodd ibland när promenerande blivit farligt. Inga alternativ har funnits då hästen skulle promenera flera gånger varje dag på hårt underlag (paddock eller manager var inte ok). Då får man lösa det bäst man kan.
Aa förstår vad du menar men (detta förekom ej i texten dock) har ridit hens häst och den är inte den busiga typen utan mer den lugna som lunkar på efter en när man är ute med den :) men förstår vad du menar!
 
Aa förstår vad du menar men (detta förekom ej i texten dock) har ridit hens häst och den är inte den busiga typen utan mer den lugna som lunkar på efter en när man är ute med den :) men förstår vad du menar!
Lol flera elever skulle säga såhär om min häst också, han har gått med i verksamheten så flera har ridit och hanterat i hans safe zone där han ÄR snäll och trygg. Under skadeperioder eller vissa dagar han rids ut kan han gå från tam ko till flygande drake på under en sekund och ingen som inte sett det hända tror mig 🙃
 
Jag använde inspänningstyglar när jag promenerade min häst som hade boxvila. Inte för att han skulle gå i form utan för att han skulle få hjälp med att komma ned med huvudet och slappna av. Hade den ett par dagar när vi började gå promenad sen utan :) När den värsta energin lagt sig.
Marginal vid hoppning och ev uteritt.

Annars inte mycket för hjälptyglar, bara mer att putsa :D
 
Jag är ingen fan av hjälptyglar undantag martingal. Tycker det är bättre man lär sig rida korrekt så behöver man inga hjälptyglar. Ser ibland idioter som hoppar med graman och liknande. :wtf:
 
Hjälptyglar är till för ryttaren som kan ha svårt att ge hjälp. Förstår inte hur man ska lära sig rida rätt på ridskola med inspänningstyglar. Felaktigt använd kan den ge illusion att hästen arbetar korrekt. Även bättre ryttare kan använda den för en quickfix i tex försäljningsstall. Hårt inspänd i skrittmaskin tex. eller hoppning med Graman. Att fixera huvudet på hästen lär den inte aktivera bakbenen. Löst spänd kanske kan göra nytta med de flesta spänner den alldeles för hårt. På het häst ute kanske , har testat men hästen blir ju rakriktad och väldigt stark och svår att korrigera. Blir mörkrädd när man ser hur dessa huvudfixerande/ typer av produkter används. Om hästen piskas fram alt sporras fram på lite volt i Galopp inspänd stenhårt så måste hästen sparka lite bakut i varje språng för att klara det, vad lär sig hästen av att bli tung på frambenen för att inte gå omkull ? Martingal har jag ingen erfarenhet av men den verkar ju på ett helt annat sätt som man kanske behöver i vissa situationer.
 
Aa förstår vad du menar men (detta förekom ej i texten dock) har ridit hens häst och den är inte den busiga typen utan mer den lugna som lunkar på efter en när man är ute med den :) men förstår vad du menar!

Det är det jag menar. Det är svårt med bilder, och sociala medier över huvud taget. Vi vet inte vad som är bakom. Och när man inte vet vad som är bakom är det svårt, och kan även vara elakt, att kommentera och prata runt. Vet man inte anledningen så...
 
Saknar kunskap om dom flesta hjälptyglar och är inte intresserad av att lära mig. Är inte mycket för martingal ens om det används tillsammans med bett i munnen, hästen får ju ett ryck i truten när den slår upp huvudet :cry: .

Gräsätartygel har jag använt och kan tänka mig att göra igen om det behövs, lika så equiband och skulle vilja lära mig om Tellington TTouch.
 
Saknar kunskap om dom flesta hjälptyglar och är inte intresserad av att lära mig. Är inte mycket för martingal ens om det används tillsammans med bett i munnen, hästen får ju ett ryck i truten när den slår upp huvudet :cry: .

Gräsätartygel har jag använt och kan tänka mig att göra igen om det behövs, lika så equiband och skulle vilja lära mig om Tellington TTouch.
Var blir rycket av en martingal, menar du? Som jag ser det bidrar martingal till att behålla kontakt och att ta tygelns verkan i en riktning som kan ge effekt.

Tror att tygelkontakten blivit mer ojämn/ryckig om hästen kör med huvudet utan martingal, beroende på omfattning är ju det enda man kan göra för att helt undvika glapp/ryck att länga tygeln helt
 
Var blir rycket av en martingal, menar du? Som jag ser det bidrar martingal till att behålla kontakt och att ta tygelns verkan i en riktning som kan ge effekt.

Tror att tygelkontakten blivit mer ojämn/ryckig om hästen kör med huvudet utan martingal, beroende på omfattning är ju det enda man kan göra för att helt undvika glapp/ryck att länga tygeln helt
När hästen kastar upp huvudet blir det ju stopp när martingalen börjar verka, stoppet blir i hästen min och hur kraftigt det blir beror på hur fort hästen kastar upp huvudet. Har hästen redan huvudet i det blå så påverkar det som det är tänkt, rycket i truten blir när hästen kastar upp huvudet.
 
När hästen kastar upp huvudet blir det ju stopp när martingalen börjar verka, stoppet blir i hästen min och hur kraftigt det blir beror på hur fort hästen kastar upp huvudet. Har hästen redan huvudet i det blå så påverkar det som det är tänkt, rycket i truten blir när hästen kastar upp huvudet.
Martingalen kommer ju bara verka om tygeln redan är kort så då finns hela tiden en kontakt med munnen. Har svårt att se hur det skulle kunna bli ryck.
 
När hästen kastar upp huvudet blir det ju stopp när martingalen börjar verka, stoppet blir i hästen min och hur kraftigt det blir beror på hur fort hästen kastar upp huvudet. Har hästen redan huvudet i det blå så påverkar det som det är tänkt, rycket i truten blir när hästen kastar upp huvudet.

Nja, det blir det ju inte - korrekt använd och anpassad. Det hindrar hästen från att nocka ryttaren och med en befintlig kontakt blir det snarare ett hinder än ett ryck.
 
När hästen kastar upp huvudet blir det ju stopp när martingalen börjar verka, stoppet blir i hästen min och hur kraftigt det blir beror på hur fort hästen kastar upp huvudet. Har hästen redan huvudet i det blå så påverkar det som det är tänkt, rycket i truten blir när hästen kastar upp huvudet.
En thiedeman med stark hand funkar som du beskriver. Martingalen har ju löpande ringar som alltså glider närmare ryttaren om hästen slår upp huvudet.
 
Sällan jag använder hjälptyglar. Jag använder gummisnodd vid longering, och jag har använt graman. Hade ett sto som blev tryggare när man red ut med graman. Det var ingen hårt inspänd graman utan mest som ett stöd när hon blev spänd och titti och oftast kunde jag ta av den en bit in på uteritten.
 
Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en video som en ytlig bekant lagt upp när hen är ute och promenerar med sin häst. Hen har då inspänningstyglar relativt stramt satta på hästen som stelt går i form efter hen längs vägen..... Jag som då aldrig någonsin ens använt nån form av inspänningstygel varken inom tömkörning eller ridning finner detta sjukt. Varför tvinga sin häst ner i form på en simpel promenad, varför inte då bara rida ett dressyrpass med hästen sen låta den få vila på promenaden och inte behöva ”spännas in”?

Inom tömkörning/longering förstår jag att folk använder nån form av hjälptygel men t.o.m här kan jag tycka att vissa hästfolk jag sett utnyttjar hjälptyglar lite väl mycket! Jag anser då att det är betydligt bättre att med hjälp av rätt ridning och mjuka fina hjälper få hästen att gå rätt ner i form istället för att tvinga ner den (som vissa gör)! Förstår absolut att för vissa hästar behövs detta för att hästarna själva ska kunna utvecklas och bli bättre men endå! Men vad är era åsikter om hjälptyglar? Finns det någon hjälptygel ni föredrar och skulle verkligen uppskatta era olika syner på det hela! Tycker ni min ytliga bekanta gjorde rätt o är det något ni själva skulle göra och är det bara jag som är fÖr antihjälptyglar?!
Låter som att du av en bild och din egen uppfattning sen tidigare generaliserar rätt kraftigt. Ibland finns det en baktanke med inspänningen. Jag hade frågat din vän, lite openminded, varför hon valt att göra så med just den hästen. Läst på om mekaniken. Och sen bestämt mig vad jag tycker om det.
 
Jag såg en gång en ryttare som tävlade hoppning med en fast martingal (minns inte om det heter så men det var en rem från sadelgjorden upp mellan frambenen som satt fast i nosgrimman). Såna är väl inte tillåtna på tävling? Ekipaget blev inte diskat.
Själv har jag nog aldrig ridit med hjälptyglar, jo ev. martingal kanske. Aldrig ridit nån häst som det behövts på plus att jag tycker att jag kan för lite för att rida med något annat än vanlig martingal.
 
Jag såg en gång en ryttare som tävlade hoppning med en fast martingal (minns inte om det heter så men det var en rem från sadelgjorden upp mellan frambenen som satt fast i nosgrimman). Såna är väl inte tillåtna på tävling? Ekipaget blev inte diskat.
Själv har jag nog aldrig ridit med hjälptyglar, jo ev. martingal kanske. Aldrig ridit nån häst som det behövts på plus att jag tycker att jag kan för lite för att rida med något annat än vanlig martingal.

Nej fast martingal är inte tillåtet på hopptävling.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Ja, det finns ryttare som beter sig utöver ridningen. Som klagar på andra och tror att man är världsbäst och trycker ner alla andra. Dom...
Svar
11
· Visningar
2 264
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 447
Senast: Wildhearts
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp