Åsikter om inridningen?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fidelii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 268
F

Fidelii

Hej allihopa!

Jag har en fråga till er alla. Jag är en tjej på 14 år som har stort intresse av hästar och ridning. För tillfället så har ridskolan som jag rider på (har tyvärr ingen häst trots vårt stora utrymme på gården) frågat om jag velat ta hand om en unghäst som nyss blev 5 år.
En lärare har ridit in henne, och nu är det min tur att hjälpa till för att jag både visat stor kärlek till henne, är bra i strl till henne (hon är max. D ponny) och personalen verkar ha förtroende till mig. Men nu är jag förvirrad:

Dom låter en häst som inte är helt inriden ridas av små ungar som skumpar på ryggen och rycker i munnen (det här är dessvärre inge bra för vanliga hästar heller, över huvud taget) och de är lika nybörjare som hon är.

Hon (Fideli) har bockat några gånger när jag ridit, det kan ju vara p.g.a hennes sadel för att hon får skavsår och att hon är ganska annorlunda byggd, hela hon. Men frågan är:

Tycker ni verkligen att man ska sätta små barn som varken har balans eller erfaranhet att sitta på en unghäst som är 4 år gammal som fortfarande ska koncentreras på sin egna utbildning istället?

Tacksam för svar!
Kramar!

Sv: Åsikter om inridningen?

Du har ju redan svarat på frågan och jag kan bara instämma;
NEJ, absolut inte!!

Det är väldigt svårt att säga varken bu eller bä utan att ha sett det hela.

Att femåringar sätts in i verksamheten är inget konstigt, och oftast dör de inte av att ha nybörjare på ryggen heller så länge de är stabila och coola hästar, och nybörjarna är just nybörjare och inte 'tror sig kunna rida men kan inte'-personer.

Så, utan att ha sett det hela tycker jag varken bu eller bä. (Förresten, är hästen nyss fyllda fem eller är den bara fyra år, du skriver olika? Jag har räknat den som nyss fyllda fem)

Vad gäller skavsår av sadel så ska de inte ha det - oavsett om de är unga eller gamla, ridskolehästar eller privathästar.

Tack! Jo men det jag menade var att hon är under inridning (hon är precis 5 men det här pågick även när hon var 4)

Och det där med sadeln att hon bockade menade jag att då är det inte så bra att sätta nybörjande barn på henne! :confused:

bara hon inte vänjer sig vid att ryttaren inte har nåt att säga till om...

var lite otydlig:smirk: ... menade att i vissa fall har hästar som bara rids av nybörjare i början lärt sig att dekanintegöranåtomjagspringer eller omjaggörsåhärsåflygerdeavochjagkangåochvila:crazy: .. fast jag antar att det är inviduellt. försökte hålla med dig lite:smirk:
grattis (om du skulle ta hand om den alltså) förresten!!:D lycka till!

Heh jo men det är ju ganska dumt att sätta upp nybörjande barn på en unghäst som bockar och fortfarande håller på och bli inriden >< lixom.. wiEerDoo0 :confused:

de e hundra gånger värre att sätta upp se som lärt sig lite grand men tror sig kunnaa rida..

En oerfaren häst skall ha en erfaren ryttare och tvärtom. That's IT!

Ungefär lika lite bnör man göra det som att dränka in sig själv med bensin och tända på en cigarett...

nej nej och återigen nej!
jag har sett en ponny som reds av barn när han nyss blivit inriden och han blev en problemhäst. det enda han gjorde var att stå i mitten av ridhuset och sparka och bocka när vi mer ruttinerade ryttarna satte oss på honom. han var ju van vid att de små barnen inte hade nån balans när han gjorde så och ramlade hejvilt. han blev helvild efter deras "inridning".

Så återigen; nej, nej, NEJ! det ska vara en ruttinerad ryttare som vet vad dom sysslar med.

Oh där satt den! Mer kortfattat kan det nästan inte vara! :idea:

Haha.. :rofl:

Men vad ska man säga till ridskole klubben då? man kan ju omma med förslag och så men man har ju tyvärr inte så mkt makt där som en vanlig ridskole elev. Men det är ju egentligen som sköthäst, men vad tycker ni?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 204
Senast: Piaff
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 721
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 085
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka