Åskskydd?

Snowball

Trådstartare
Åskan slog ner igen den här gången var det tack och lov inte så mycket som gick åt skogen. Det slog ner ordentligt 2016 och då var det betydligt mer som gick sönder och det tog en halv evighet att få allting fixat. Så nu funderar jag på om man ska installera åskskydd. Jag har bott här sedan 2005 och var tredje fjärde år har det slagit ner så pass att någonting gått sönder. Mitt hus ligger sist på ledningen. Bakom är det bara skog
Så det jag funderar på är ett åskskydd eller om det kallas överspänningsskydd som monteras i elskåpet utanpå huset? Framförallt för att skydda värmepump och vattenpump det blir lite jobbigt utan vatten och värme faktiskt
Har ni åskskydd på era hus? Har det trots det gått sönder något vid åska? Vad kostade det att installera?
 
Vi har sedan några år tillbaka. Vi bor i ett av de område i Sverige där det åskar mest per år, enligt smhi.
Innan vi installerade det så gick det nästan alltid sönder nån smågrej vid åska, såsom rörelsevakten på lampor eller annat.
Vi har väl inte fått några stora grejor förstörda såsom värmepumpen, men tex köksfläkten har gått.
Efter installationen har det nog faktiskt inte hänt mer vad jag kan komma på. Iaf inte alls i den utsträckningen som innan.
Vad det kostade kommer jag inte ihåg, kan fråga mannen om han gör, men det var ganska mkt vet jag.
Det som är viktigt att komma ihåg är att kolla om åskskyddet har löst ut när det har åskat, för då måste det bytas nån typ av säkring eller vad det är, annars har man inget skydd längre.
Enligt elektrikern är det många som missar det och lever i en falsk trygghet.

Kan tillägga att vi också bor sist på ledningen, så vi är ju också ganska utsatta.
 
Tror att åskskydd betalar sig skapligt snabbt ifall man är utsatt!

På gården drog vi ur allt så fort det åskade. Det var inte alla gånger vi hann. :cry:

Här vid stugan är alla ledningar nedgrävda och det är långt till luftledning. Jag har inte haft någon åskskada (peppar peppar) sedan jag flyttade hit -12. Vilket är lite underligt eftersom förrförra ägaren klagade över att åskan ständigt tog saker för henne?

Det är som två helt olika världar. Att ständigt fundera på vad åskan tog denna gång, mot att inte ens ägna det en tanke!
 
Googlade lite igår och hittade åskskyddspaket från 3900 till 5700. Sen tillkommer väl installationskostnad också.
Elledningen är nedgrävd det gjordes redan 2007, telefonledningen grävdes av i vintras när de grävde ner fibern men det gör inget för jag hade redan fungerande trådlöst bredband och telefon, fiber ska installeras det är draget ända fram till huset men fiber är väl okänslig för åska?

Jag ska ta ut en elektriker senare i höst för att fixa en del annat med el men det var ändå några tusenlappar i inköp det handlade om. Vet inte om mitt hus är så utsatt egentligen men åsknedslaget 2016 förstörde väldigt mycket å andra sidan de tre senaste åren har inte någonting förstörts fram tills nu då och det var ju inte så farligt som jag trodde peppar peppar.
Var åskar det mest i Sverige? Å andra sidan så varierar det väl från år till år vet inte om jag hörde en enda åskknall sommaren 2018 det var ju konstant högtryck från maj till juli i år är det ju ett helt annat väderläge

Tänk så mycket fina växter man kunde få för de pengarna till exempel ;)
Nu talas det om åska i eftermiddag kväll igen :nailbiting:
 
Googlade lite igår och hittade åskskyddspaket från 3900 till 5700. Sen tillkommer väl installationskostnad också.
Elledningen är nedgrävd det gjordes redan 2007, telefonledningen grävdes av i vintras när de grävde ner fibern men det gör inget för jag hade redan fungerande trådlöst bredband och telefon, fiber ska installeras det är draget ända fram till huset men fiber är väl okänslig för åska?

Jag ska ta ut en elektriker senare i höst för att fixa en del annat med el men det var ändå några tusenlappar i inköp det handlade om. Vet inte om mitt hus är så utsatt egentligen men åsknedslaget 2016 förstörde väldigt mycket å andra sidan de tre senaste åren har inte någonting förstörts fram tills nu då och det var ju inte så farligt som jag trodde peppar peppar.
Var åskar det mest i Sverige? Å andra sidan så varierar det väl från år till år vet inte om jag hörde en enda åskknall sommaren 2018 det var ju konstant högtryck från maj till juli i år är det ju ett helt annat väderläge

Tänk så mycket fina växter man kunde få för de pengarna till exempel ;)
Nu talas det om åska i eftermiddag kväll igen :nailbiting:
Fiber är nedgrävt i marken och därmed mindre känsligt.

Generellt är det väl så att åskan gärna gå i ledningar i luften?
Förr slog den ner i telefonstolpar och for in i huset så det blixtrade ur telfonjacken. Numera har jag telefonen på fiber och inga luftledningar som går till huset. Inga elledningar heller.

Föratt få in åskan i huset måste den gå via ledningar -om den inte slår ner i skorstenen då.
Om inga luftledningar sitter fast vid huset borde risken för åskskador vara betydligt mindre?

Jag har fiber och har itne haft bekymer med åskan alls.
 
Fiber är nedgrävt i marken och därmed mindre känsligt.

Generellt är det väl så att åskan gärna gå i ledningar i luften?
Förr slog den ner i telefonstolpar och for in i huset så det blixtrade ur telfonjacken. Numera har jag telefonen på fiber och inga luftledningar som går till huset. Inga elledningar heller.

Föratt få in åskan i huset måste den gå via ledningar -om den inte slår ner i skorstenen då.
Om inga luftledningar sitter fast vid huset borde risken för åskskador vara betydligt mindre?

Jag har fiber och har itne haft bekymer med åskan alls.

Ja, luftledningar är känsligare än nergrävt, men det är inte detsamma som att det inte kan bli skador.
Här var ledningarna redan nedgrävna när vi flyttade hit och ändå blev vi av med många småsaker.
Det kan fortfarande slå ner på andra ställen såsom kraftstationerna och följa ledningarna i marken.
Som jag fått lära mig är man dessutom extra utsatt när man är sist på ledningen för då kan inte blixten komma vidare utan det är där skadan blir mest typ.
Huruvida det stämmer vet jag inte däremot, har inga källor på det.

@Snowball hittar inte den kartan nu som jag sett innan, men om du googlar i stil med ”var åskar det mest i Sverige” så får du upp lite olika sidor att kolla på.
 
Hade jag bott utsatt (med tanke på geografi, ledningsvägar etc) så hade jag absolut tittat på åskskydd. Varje åskskadad apparat kanske inte är så dyr men effekterna kan ju bli besvärande - när man inte kan värma huset på vintern, blir utan telefon/internet, eller något börjar brinna.
 
Hade jag bott utsatt (med tanke på geografi, ledningsvägar etc) så hade jag absolut tittat på åskskydd. Varje åskskadad apparat kanske inte är så dyr men effekterna kan ju bli besvärande - när man inte kan värma huset på vintern, blir utan telefon/internet, eller något börjar brinna.
Ja det var ju just det när åskan slog ner 2016 tog den både värmepump och vattenpump och det var ju lagom kul då slog det förmodligen ner i marken på tomten och gick in i huset via både vattenledning och elledning
Plus att värmepumpen krånglade i över ett år efter detta :arghh: Den stannade gärna mitt i natten typ varannan vecka och så kom man ner i ett utkylt kök :mad: mitt i vintern
Sist måste den också slagit ner i marken men som tur var blev det inga stora skador den här gången dock så var den en väldig massa säkringar som löst ut
@KesoNeso kommer din man ihåg vad det kostade ungefär?
 
Ja det var ju just det när åskan slog ner 2016 tog den både värmepump och vattenpump och det var ju lagom kul då slog det förmodligen ner i marken på tomten och gick in i huset via både vattenledning och elledning
Plus att värmepumpen krånglade i över ett år efter detta :arghh: Den stannade gärna mitt i natten typ varannan vecka och så kom man ner i ett utkylt kök :mad: mitt i vintern
Sist måste den också slagit ner i marken men som tur var blev det inga stora skador den här gången dock så var den en väldig massa säkringar som löst ut
@KesoNeso kommer din man ihåg vad det kostade ungefär?

Han visste inte heller vad ett åskskydd kostade för vi gjorde en del annat med elen också, plus att vi installerade åskskydd i huvudelskåpet och tre mindre elskåp.
Vi bor på gård, så vi har ett i varje byggnad.
Så vi fick allt i en klumpsumma.
Men han tyckte de summor du hittat låter väldigt billigt, så du ska nog kolla ordentligt att allt ingår i det.
 
Han visste inte heller vad ett åskskydd kostade för vi gjorde en del annat med elen också, plus att vi installerade åskskydd i huvudelskåpet och tre mindre elskåp.
Vi bor på gård, så vi har ett i varje byggnad.
Så vi fick allt i en klumpsumma.
Men han tyckte de summor du hittat låter väldigt billigt, så du ska nog kolla ordentligt att allt ingår i det.
Tack de summor jag hittade var bara själva inköp det tillkommer förmodligen moms på det och så installation
Och det kan för övrigt vara en gammal prislista jag snubblade över
 
Tack de summor jag hittade var bara själva inköp det tillkommer förmodligen moms på det och så installation
Och det kan för övrigt vara en gammal prislista jag snubblade över

Ja, är det plus moms och installation kan det nog stämma lite bättre.
Det bästa är antagligen att prata med en eller några elektriker och få en offert på totalsumman.
Be även om en prisuppgift på den delen som behöver bytas när skyddet löst ut, så du även har det med i beräkningarna.
Även om det kostar ganska mkt, så tycker vi ändå att det varit värt pengarna kan jag ju också tillägga. Just för de större grejorna som värmepump, varmvatten och sånt känns det skönt att minimera risken.
 
Problemet med åska som slår ut elektronik är mindre idag än för tio-femton år se'n.

Gamla kopparledningar (som leder åska mycket bra) är utbytta mot fiber (som leder åska typ inte alls), och fast telefon börjar bli ett minne blott - ja, det var vägen åskan oftast tog sig in i hus. Datorer som var anslutna till modem fick stryk, precis som datorer som satt på ADSL - samma väg in för åskan, via teleledningarna.
Och mest stryk fick den elektronik som satt på telejacket längst bort.

Bästa man kan göra för att åskriskminimera är att
1) plocka bort luftledningar som inte används, och
2) bygga bort luftledningar som används.
först därefter (tycker jag) kommer andra åtgärder.
 
Problemet med åska som slår ut elektronik är mindre idag än för tio-femton år se'n.

Gamla kopparledningar (som leder åska mycket bra) är utbytta mot fiber (som leder åska typ inte alls), och fast telefon börjar bli ett minne blott - ja, det var vägen åskan oftast tog sig in i hus. Datorer som var anslutna till modem fick stryk, precis som datorer som satt på ADSL - samma väg in för åskan, via teleledningarna.
Och mest stryk fick den elektronik som satt på telejacket längst bort.

Bästa man kan göra för att åskriskminimera är att
1) plocka bort luftledningar som inte används, och
2) bygga bort luftledningar som används.
först därefter (tycker jag) kommer andra åtgärder.

Må så vara, men nu pratar vi ju om saker som hänt nyligen/de sista åren så det spelar ju ingen roll för oss att det överlag blivit bättre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 027
Senast: ginnies
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 562
Senast: scizofren
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 490
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp