Åsna och häst tillsammans?

X

xbella

Hur funkar det?
Har sett sådana kombinationer tillsammans.
Har hört talas om åsnor smittar hästar med lungmask.
Nån som har erfarenhet? :confused:
 
Vad jag vet så brukar det gå alldeles utmärkt. Tänk bara på att inte sätta i hop en hingst och ett sto, för då blir det små mulåsnor.... :)
 
Ja, men de ska ju hållas med en artsfrände. Så då blir det två åsnor.
 
Ok det låter ju bra, det kommer att gå flera av varje, hankönade.
 
Hej!

Jag var ocksá pá jakt efter sällskap till min häst och tyckte ásna var passande.
Hörde mig för hos veterinärer mm. De sade att det gár, men det kräver ganska strikt efterhállsamhet just pga av maskrisken.... Avmaska var 12e vecka, Ta upp träck frán hagen osv.
Jag beslöt därför att inte ta den risken, eftersom jag har ett dräktigt sto.
Har dock sett mánga välmáende hästar som gátt tillsammans med ásnor.
Ásnor är dock känsliga, de bör alltid ha skydd mot regn, de ska hállas pá strikt diet eftersom fettet lagras i deras kropp liksom pálagringar. Du kan aldrig banta bort det senare. Vet inte exakt vad som är sant .... Men jag var i kontakt med mánga personer - det lät ju dock olika om man frágade nágon pá hästsidan eller ásnesidan... :confused:
Lycka till!
 
Lungmask behandlas ju som vilken annan parasit som helst. ett välarbetat maskschema och Ivermectinpreparat....Eftersom Ivermectinet även tar de parasiter hästen har så behövs egentligen inga extra åtgärder pga lungmask mer än det man gör i vanliga fall åt sina hästar. Lungmaskägg överlever endast på betet i varma och fuktiga förhållanden. Och det är inte heller säkert att bara för åsnan kanske har lungmask att detta bryter ut på hästen. Men sålänge man sköter sina beten samt maskar rätt...så är det väl inget större problem....i vart fall inte särkillt större än det vi har till våra hästar och dess parasiter.
 
För flera år sedan så hade vi ett halvblods sto tillsammans med ett åsnesto. Det gick suveränt! De blev bästa kompisar och det var aldrig några problem!
Så vad jag vet.. Så är det inga problem!=)
Åsnor är så himla mysiga.. Iaf så var vår lilla Majly det..=)
 
Ville bara säga att det går utmärkt att ha dem tillsammans! Även häst- och åsneföl leker bra med varann :) Bara man sköter avmaskningen och byter hagar så är det ingen fara för lungmask. Har själv ett gäng hästar och 6 åsnor... Kolla gärna in min hemsida om ni vill veta mera! http://home.swipnet.se/hogtorp

:bump:Linda.
 
Det här med lungmask och åsnor, är det inte så att åsnan kan vara värd för masken men ej själv drabbas?
 
Nja, lungmasken märks oftast på hästen därför att åsnor (då man talar om svenska förhållanden) sällan utför samma uthållighetsarbete.
På arbetande åsnor bör lungmasken vålla samma problem som på hästen.
 
Äggen kläcks i värddjuret. Det är larven som finns i träcken/på betet. Det infektiva stadiet av larven bör vara en utmärkt överlevare, annars vore det ju lite väl enkelt..
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 304
Senast: Miiikaela_
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 107
Senast: JohannaB
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
638
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp