Lugnande till häst som stressar efter att kompis avlivats?

HannaZ

Trådstartare
Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv.

Nu var det dags för mamma att få somna och han fick flera timmar på sig i hagen med henne för att ta in att hon är borta. Var lugn där och luktade mkt, gick och kom tillbaka osv.

Tog in hästarna innan bilen skulle hämta kroppen. Det är alltså nu tot 2 hästar men mamma var helt klart viktigast. Har tidigare märkt att det inte dög med att den andra (shettis) var kvar inne i stallet om jag tex gick iväg med mamman och dom andra två var kvar inne.
Hade hoppats att det skulle klicka för honom att mamma är död och det var helt lugnt ute men så fort dom kom in i stallet började han stressa i boxen, först hoppa och studsa och slå i väggen och sen vandra fram och tillbaka.

Finns det nåt lugnande som kanske kan dämpa lite i början? Vet att jag fick nåt utskrivet för många år sen i samband med att en häst skulle ha promenadrehab efter boxvila, kan kanske ha hetat Vetranqil. Nån som har erfarenhet?
 
Jag har tyvärr inget tips om lugnande men jag vet storhästar som inte kan vara ensamma och som inte räknar små ponnys som tillräckligt sällskap. De har betett sig likadant med den lilla ponnyn som de gjorde ensamma. Men när en större ponny eller storhäst var där var de lugna.

Ha du möjlighet att låna en storhäst som sällskap hade jag provat det om han inte lugnar sig.

Hoppas det går bra! :heart
 
Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv.

Nu var det dags för mamma att få somna och han fick flera timmar på sig i hagen med henne för att ta in att hon är borta. Var lugn där och luktade mkt, gick och kom tillbaka osv.

Tog in hästarna innan bilen skulle hämta kroppen. Det är alltså nu tot 2 hästar men mamma var helt klart viktigast. Har tidigare märkt att det inte dög med att den andra (shettis) var kvar inne i stallet om jag tex gick iväg med mamman och dom andra två var kvar inne.
Hade hoppats att det skulle klicka för honom att mamma är död och det var helt lugnt ute men så fort dom kom in i stallet började han stressa i boxen, först hoppa och studsa och slå i väggen och sen vandra fram och tillbaka.

Finns det nåt lugnande som kanske kan dämpa lite i början? Vet att jag fick nåt utskrivet för många år sen i samband med att en häst skulle ha promenadrehab efter boxvila, kan kanske ha hetat Vetranqil. Nån som har erfarenhet?
Ge det någon vecka, jag stod i ett stall där det fanns en häst som aldrig kunde vara ensam utan att bli hysterisk. En dag blev den halt och ordinerades boxvila en längre tid.. Ägaren var väldigt orolig men det gick förvånansvärt lätt för hästen att anpassa sig till sin nya situation.
 
Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv.

Nu var det dags för mamma att få somna och han fick flera timmar på sig i hagen med henne för att ta in att hon är borta. Var lugn där och luktade mkt, gick och kom tillbaka osv.

Tog in hästarna innan bilen skulle hämta kroppen. Det är alltså nu tot 2 hästar men mamma var helt klart viktigast. Har tidigare märkt att det inte dög med att den andra (shettis) var kvar inne i stallet om jag tex gick iväg med mamman och dom andra två var kvar inne.
Hade hoppats att det skulle klicka för honom att mamma är död och det var helt lugnt ute men så fort dom kom in i stallet började han stressa i boxen, först hoppa och studsa och slå i väggen och sen vandra fram och tillbaka.

Finns det nåt lugnande som kanske kan dämpa lite i början? Vet att jag fick nåt utskrivet för många år sen i samband med att en häst skulle ha promenadrehab efter boxvila, kan kanske ha hetat Vetranqil. Nån som har erfarenhet?
Min erfarenhet är att lugnande sällan verkar lugnande när hästen väl är stressad. Låt det gå en stund och vänta ut det så kommer hästen att lugna ner sig.
 
Om du vill prova nått så kanske Confidence EQ skulle fungera men då måste hästen vara lugn först (så är det med de flesta medel)
 
Min erfarenhet är att lugnande sällan verkar lugnande när hästen väl är stressad. Låt det gå en stund och vänta ut det så kommer hästen att lugna ner sig.
Nej det är väl så och man vill ju inte att dom ska vara uppvarvade men ev ostadiga.
 
Min erfarenhet är att lugnande sällan verkar lugnande när hästen väl är stressad. Låt det gå en stund och vänta ut det så kommer hästen att lugna ner sig.
Det är helt rätt - adrenalin (som ju utsöndras om hästen är rädd, stressad eller arg) binder till samma receptorer som de flesta lugnande medel som finns, så det "blockerar" den lugnande effekten. Man måste alltså "hinna före" med lugnande och ge det medan hästen är lugn.
 
Mitt gamla halvblod accepterade aldrig liten ponny som sällskap. Det var tvunget att vara minst c-ponny men helst stor häst för att han skulle kunna slappna av. Vad gäller lugnande gäller som sagts ovan, hästen behöver vara lugn när det ges för att ge rätt effekt.
 
Uppdatering. Han sansade sig efter 3-4 timmar. Blev orolig när han inte fick komma ut direkt på morgonen dagen efter (var tvungen att skotta snö i 1 timme....) men sen har det tack och lov varit lugnt.
Kanske rimligt ändå, att visa stress, frustration och sorg när den viktigaste hästen i hans liv försvann? Även om han faktiskt förstår att hon är borta, menar jag, så kan det ju komma en reaktion ändå. Så skönt att han lugnade sig, hoppas det fortsätter så! :heart
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 512
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 591
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp