Aspbark mot parasiter?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bennie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 643
B

Bennie

Finns det några belägg för att aspbark minskar parasitangreppen på hästar, eller är det en skröna?
Vad i barken är det i så fall som har en ogynnsam effekt på parasiterna?

Sv: Aspbark mot parasiter?

Vad jag vet så finns det ingen studie som klart kan påvisa att aspbarken kan påverka maskangrepp, men mina egna ger jag aspbark och de har inte mask.

Jag provade eftersom min numera änglahäst fick kolik av maskmedel och jag var väldigt glad att slippa maska henne mer sedan.

Vad det är i som har funktionen vet jag tyvärr inte.

Men eftersom hästar gärna äter av barken på just asp så är det förmodligen både gott och nyttigt:)

Jag läste om ett ponnystuteri. Det var en äldre farbror som drev det. Han sa att han aldrig hade avmaskat sina hästar. Han gav dom bara asp att gnaga på.

Det finns en studie gjort på Wången där man gjorde träckprov på alla hästar som deltog innan de fick aspbarkspellets och efter att de utfodrats med det en tid - jag minns inte exakt, men det var nån hippolog som gjorde det så det ska gå att hitta denna info -
Där var det INGEN av hästarna som hade färre ägg i träcken efteråt, snarare tvärt om.

Den studien visade alltså att aspbarkspellets inte har någon effekt på inälvsparasiter.

Jag läste om ett ponnystuteri. Det var en äldre farbror som drev det. Han sa att han aldrig hade avmaskat sina hästar. Han gav dom bara asp att gnaga på.
Visste han då att hästarna var parasitfria eller utgick han bara ifrån att det var så?

Det går att hålla hästar parasitfria utan att avmaska dem, om man i övrigt jobbar med förebyggande åtgärder.

*Lånar knapp*

Egentligen ska man ge dem aspbark i flera år innan det verkligen visar ngt resultat, men jag brukar ge mina detta bara för att de tycker om det o det ger dem ngt att sysselsätta oxå vilket resulterade i att dom fått finare päls o hovarna blev riktigt fina.
Klart jag fortsätter ge dem detta, men det är inte alla årstider som de vill gnaga på det, mest sommartid som de inte äter detta men övriga årstider gör dom det.

ska bli intressant o se vad träckproven visar då dom har gnagat på detta i mer än 4 år.

Den studien visade alltså att aspbarkspellets inte har någon effekt på inälvsparasiter.

Jag hittade inte studien, men jag kan tydligen på rätt goda grunder anta att jag är en korkboll som köper dyr aspbarkspellets ...:o (Tänk, jag hade en svag känsla ...)

Nå, det är ju ett foder som annat, så det är väl mest min plånbok som tar skada ...:smirk:

Jag vet faktist inte hur han visste att dom inte hAde mask. Men om man inte maskar på flera år så borde man ju till slut kunna se mask på dom. Dom gick i enorma hagar med.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 120
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
855
Foder & Strö Hej! Jag har börjat klura på hur jag smartast ska packa hö för sommarens kommande meetings och har för mig att jag sett något om att...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Snurrfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Få skimmel vit
  • Dressyrsnack nummer 18