Aspbarkspellets?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag undrar lite över fördelar och nackdelar med aspbarkspellets.

och jag vill INTE ha länkar till försäljare, elelr sidor där aspbark påstås vara bra från allt mot hältor till parasiter.

Utan jag vill veta vad ni som använder det tycker, varför ni ger det, om ni sett några fördelar elelr nackdelar?

Jag funderar inte på att ge det av någon speciell anledning, mer att hästarna ju äälskar aspbark och skalar träd i hagen i en rasande fart (LÖNN är dock ännu godare), mend et blir förbaskat bökigt med stora grenar i boxen.
 
mer att hästarna ju äälskar aspbark och skalar träd i hagen i en rasande fart (LÖNN är dock ännu godare), mend et blir förbaskat bökigt med stora grenar i boxen."

Men stora asp-grenar i boxen är både bättre, enklare och billigare.

Tycker
LIA
 
Måhända, men JAG tycker inte det. Såfort grenarna är barkade så anses de som uuutmärkta leksaker. Vilket i sig är bra, men dels så går genarna att använda till att köra elvisp med i boxen vilket förstör bädden, sen kan man veva med grenarna så man håller på att peta ut ögonen på kompisen intill med ;)

Stora, tunga grenar som de inte kan veva runt med kan man försöka spela fotboll med i boxen, med samma bäddupprivning. Eller så kan man försöka anstränga sig så att det fastnar i täckesgjordarna och stå eller ligga och se olycklig ut på morgonen.

Provat sätta fast dem med, men resultatet blev inget vidare då heller. (jag har inte galler så jag kan inte sura dem i gallret t ex).

Så jag har slutat med grenar/kvistar i boxen.

Ett tag hade jag stora STOCKAR i boxen, de fungerade bra, men min rygg fixar inte att såga ner och kånka in och ut stockar tyvärr.

Och kostnaden för aspbarskpelletsen är försumbar.
 
jag gav det till en sjukling så att hon skulle få något att knapra på, det är ju inte så energirikt (?), och hon hade en otroligt fin päls, mjuk och blank trots att jag inte ryktade. Även man och svans var "mjuka" och goa. Inte vet jag om det var aspens förtjänst, men det skulle kunna vara så. Upplevde inga nackdelar alls, tvärtom. Hon åt dem relativt långsamt också, hade alltså något att pillra med en lång stund.
/P
 
Hästarna vi gav aspbark, tyckte inte så mycket om det så man fick blanda med betfor, men de som gav sina hästar aspbark, tyckte att det var jätte bra för hästarna. De hade tydligen någon vänn med massa gallopörer, och de som fick aspbark var inte lika halta som de andra. sa dom... :banana:
 
Jag ger mina småponnier ren aspbarkspellets som de gladligen petar i sig. Har inte sett några resultat ännu ( inte blivit sämre eller magrare iallafall)tycker mest att det är skönt med ett foder som man kan ge en hungrig ponny mkt av. Fölstona får fullfoder med aspbark som har gett ett bra hull och de äter det lika förtjust som småttingarna äter den rena barkpelletsen. Nackdelen är att det är dyrt. Jag bor långt från närmaste återförsäljare och fick köpa in en hel pall och betala ganska mkt i frakt men ska kolla i år om det är något att ha.
 
Låter bra det där med att kunna ge lite större giva. Om höet är lika bra iår som förra året så vill jag kunna "dryga ut" foderstaten liksom. Så det inte bara är fölet som står och smakar kraftfoder ;)

Och min foderleverantör råkar ha aspbarkspellets. Och de har hemkörning *lyx* så det är lätt för mig att slänga med en säck aspbarkspellets när jag ändå får hem spån och övrigt foder. Och det blir bara en häst som äter det isf, så så farligt dyrt blir det inte.

Hoppas verkligen det fungerar för dig, om du blev tungen att köpa en hel pall, och betala frakt =/
 
Jag har börjat ge min vbl-märr ren aspark med det ordinarie foder. Jag ger henne det i hagen som "godis" och hon äter det ganska långsamt.
Men hon äter det iaf. Vet inte riktigt om jag skall börja byta successivt det ordinarie fodret mot aspbarkspellets.
Ren aspbark och aspbarkspellets är två skilda saker, för det första så innehåller den rena aspbarken med 10%melass i medan det andra som är ett fullfoder innehåller bl.a betfor, vetekli, massor andra och vad jag har hört av den som säljer till mej så ska man visst blöta aspbarkspellets pga betforen som är i....

--------------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Jag undrar var man kan köppa fodret någonstans.

Kram
------------------------------------
Hoppas dom får tag på Annas mördare.
 
Hej du, daffy!
Om du tittar här nedan, så ser du hemsidan till den återförsäljaren Cissi i Fagerås (Värmland). Där kan du ju maila till henne och fråga vart återförsäljaren finns inärheten av det där du bor. :)

-----------
http://hem.passage.se/aspbarkfoder/
 
Tack!
Har de återförsäljare? För det är LITE långt att åka och handla där personligen...

Eller vet du om de kan skicka sina produkter?

Jag hittade inte svaren på ngn av de frågorna på hemsidan...
 
Det finns flera återförsäljare misstänker jag. "Min" foderleverantör har nämligen aspbarkspellets, men inte från samma ställe/tillverkare som på den där sidan. (Vilket man iofs ska vara glad för, jag ger inte mkt för tillverkare som bara talar om hur extremt fantastiskt ett foder är utan att säga ett ljud om det mest elementära).

Nu vet jag inte var du bor dock, men om du vill kan jag kolla varifrån min foderhandlare får sin aspbarkspellets (de är lokaliserade i Norra Uppland, men levererar foder i södrea norrlandsområdet med, men då verkligen SÖDRA norrlan, dvs typ gävleområdet som jag fattat det)
 
Kopparberg, du får gå in på hemsidan och ser du e-mailadressen, maila där till Cissi hon har cissi.jonas@swipnet.se tror jag det va. Det ska finnas mailadressen där.
Du kan fråga henne om hon vet några återförsäljare, och det går oxå bra att dom fraktar hem dom till kunderna. Frakten ska inte behöva kosta så mkt.
Lycka till! ;)

----------
http://hem.passagen.se/aspbarkfoder/
 
Alexandra vart i Uppland bor du? jag bor söder om Norrtälje och min närmaste leverantör var i Dalarna?!!! :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp