Sv: Åstorp - hovrättens dom
De vet vilken häst det var, men det hör inte till själva olyckans uppkomst, då det var en säkerhetsbrist.
Båda jag och min syster var på tävlingen (och vi är medlemar i klubben).
Skyllt var där på dörren, har för mig att de kom upp när vi höll de stora körtävlingarna där (EM, VM?) Är dock inte riktigt säker. Den satt på insidan av dörren om man komm från sekretariatet. Dock blir man väldigt hemma blind då man är där ofta och lägger inte märket till sådana saker, som en skylt som sitter uppe i evigheter, det kan då vara svårt att beskriva hur skylten såg ut. Men är man ny på klubben som ex tävlande, då borde man reagera, men folk väljer oftast att blunda och gå förbi avspärningar och liknande (vilket folk fortfarande gör).
Men jag håller till viss del med i bristande på säkerhet och det är en viss sak jag har i åtanke, men samtidigt håller jag inte med.
Dock borde klubbaran fundera över vad som kommer att hända om det sker en liknande olycka igen, eller en annan sorts av olycka. Ridskola, tävling osv. Vem ska då ta annsvaret, hur mkt kan man då skylla på klubben/ridskolan. Hur mkt bör ens egna personliga säkerhetstänkande vara. På tävlingar kan man spärra av och hoppas att folk respekterar avspärrningarna, men hur gör man på en ridskola, med föräldrar, släktingar osv som inte vet hur man beeter sig i en häst miljö.
Jag tycker att man ska tänka noga igenom vad dommen kommer att påverka framtiden för alla klubbar av olika slags, då dommen påverkar ALLA.
Hur pass mkt annsvar har en klubb för personerna som är där, behöriga som obehöriga? Hur mkt täcker klubbens egna föräkring för medlemar och icke medlemar? Vad ska räknas som eget personlig annsvar, vad ska räknas som klubbens annsvar?
Nu tänker jag på ridskoler, tävlinga, egna såväl som kollektiva träningar på klubbarna, visstelse utan någon häst på klubbarna osv. Visstelse av olika skäl på andras klubbar.