Åstorp - hovrättens dom

Sv: Åstorp - hovrättens dom

Kan säga att det var närma att det hände en sparkolycka även på eran klubb i höstas/vintras. Brist på säkerhet från klubben eller klantigt av personen?!

Vad är det för korkad fråga? Ska jag bedömma vems fel det var så måste jag nog veta lite mer än vilken klubb det nästan hände på. Eller tycker du den vittnesuppgiften räcker?:grin:

Du får tycka vad du vill, naturligtvis, men du kan ändå inte säga att det är något som juridiskt kommer att beröra alla klubbar i Sverige eftersom det inte alls är så.

Vad du kanske glömmer är att jag var med i Åstorp vid tidpunkten för olyckan. Och jag var på den tiden väldigt aktiv i föreningen (vilket inte du var just då) och jag hörde hur man resonerade runt olyckan. Jag vet mer än vad jag tycker är ok att skriva om på Buke.

Jasså, det var jag inte (tur att du vet mer om mig, än vad jag vet om mig själva) man behöver inte höras och synas en massa för att vara aktiv.
Att höra hur det "resoneras" runt olyckan är en annan sak än att vara på mötena (med bla Marias man) som var efter olyckan...
Eller vara där när olyckan skedde...
Du kanske även har glömt bort att min syster var och är väldigt aktiv, hon var där när det skedde, hon var på varje möte. Via mötena har jag fått en annan inställning ang olyckan.
En helt anna sak än att höra hur det "resonerade", då saker och ting lätt förvrids till något annat. Du vet väll hur viskeleken fungerar..
Jag vet med mer än vad jag tycker är lämpligt att skriva, ur flera synpunkter!

Jodå, jag kan visste säga att de kommer att påverka alla andra klubbar, den siturationen som uppstod i eran klubbhar stora likheter med Åstorp. Massor av hästar som står MKT olämpligt i ett passage där många paserar, både folk och hästar. Inga avspärningar osv. Dock mkt lätt för klubben att fixa till, fast de har haft det så här i många år, lika obehagligt varje gång!

Så varför tror inte du att dommen kommer att påverka andra klubbar??
Du bara hävdar att så är inte fallet, men det hade varit intressant och veta varför du inte tror att dett kommer att påverka!
Jag annser att det kommer att påverka hur mkt en klubb måste tänka på säkerheten för att gå fria.

Senast ändrad:

KL

Men jag uppfattade det som så att avgörande för hela domslutet var just att det saknades skylt med "ej genomgång" på den dörr som ledde in till den trånga gång där olyckan hände.

Om skylt funnits uppe och kvinnan ändå valt att tränga sig in där, då hade klubben, med största sannolikhet, gått fri,det är min uppfattning ?

I den trånga gången verkar det ha funnits 5-6 hästar(det framkom väl också att klubben borde kontrollerat det antalet)?, samt ett vagnsliknande föremål,jag tycker det är självklart att man som åskådare inte går in på ett sådant ställe, men som sagt, skylt fattades.....

Exakt HADE där funnits en skylt hade klubben troligtvis gått fri men nu fanns det inte det = bristande säkerhet

SPLITTAN

Vår klubb har skyltar på alla dörrar och hade så även innan denna olycka.
Om folk genar bland avspärrningar och går ut ur dörrar där varningsskyltar finns ja då är det ju på egen risk och inte på klubbens risk, finns där inga ja då faller det på klubben som har varit oaktsamma och skall naturligtvis fällas.

Sedan har personliga åsikter inte så mkt med saken att göra men att dels inte ha säkerhetsanordningar uppsatta , i det här fallet en skylt och sedan driva ärendet till HD är för mig och väldigt många helt ofattbart!
Så är det på alla arbetsplatser, det skall vara skyltar och räcken, anvisningar och gud vet vad för att vara säkert annars får man betala dryga böter i vite om man inte åtgärdar felen.

På mitt förra jobb fanns där en andra våning med en dörr och ett stup nedanför, tänk om den dörren hade varit olåst utan skylt och folk hade stupat 2-3 meter rätt ner i asfalten , hade dom då fått skylla sig själv?

Jag annser att det kommer att påverka hur mkt en klubb måste tänka på säkerheten för att gå fria.

Inte mer än på en vanlig arbetsplats. Det är ju reglerat i lagar om arbetsmiljö och säkerhet. Har man en godkänd arbetsplats går man med all säkerhet fri och det innebär ju då att arbetsplatsen följer dom säkerhetsföreskrifter som finns och som påpekas vid en kontroll.

För att vara på den säkra sidan kan man ju bara ringa dit arbetsmiljö (?)nämnden eller vad dom heter som håller i dessa frågor och undra vad man kan göra för att göra sin ridklubb så säkert som det krävs. Kostar väl ett par tusenlappar men det är ju en billig peng i sammanhanget.

Senast ändrad:

Så varför tror inte du att dommen kommer att påverka andra klubbar??
Du bara hävdar att så är inte fallet, men det hade varit intressant och veta varför du inte tror att dett kommer att påverka!

Om du lugnar ner dig lite och läser vad jag skrev så hänvisade jag detta till artikeln i Ridsport samt vad förbundet och jurister sagt.

***Knapplån***

Ja, kommer klubbarna att våga hålla tävlingar i fortsättningen?

Själv ska jag arrangera ett träningstillfälle hemma på min egen gård i sommar. Åtta ekipage kommer att rida två pass vardera.
Föreningen jag är med i syrnade till rejält när jag meddelade mitt beslut att endast ryttarna får komma - inga åskådare alltså. Detta av säkerhetsskäl - hur ska jag kunna ansvara för en massa människor som dräller runt på gården?
Som "tack" för detta har jag hamnat i verklig onåd. Föreningen vägrar skriva om träningstillfället på sin hemsida.

Immer

Om du lugnar ner dig lite och läser vad jag skrev så hänvisade jag detta till artikeln i Ridsport samt vad förbundet och jurister sagt.

Lugnar ner mig, jag är inte upprörd.
Jag har inte läst vad som har stått i ridsport, och jag frågade inte om åsikterna där i från, jag frågade om DINA åsikter!

Det är jävligt lätt att utala sig som saker och ting när man står utanför det hela och den enda "fakta" man har kommer från tidningar eller hörsägen.
Nu vet jag inte varifrån det kommer som Snuffsan citerat, men jag tänker även på reaktionerna om överklagan.

Jag förstår i och för sig hur folk resonerar som de gör här i tråden att de blir så upprörda och påhoppande närintill smutkasstning, men jag är ganska säker på att reaktionerna hade varit annorlunda OM de själva hade varit där när det hände, varit på mötena med Marias man och hört vad han sa då, varit på styrelsemötena och hört vad där har sagt eller på klubbens egna möte ang allt runt olyckan och klubbens ställning.
Inte förrendå så kan man förstå hela röran och VARFÖR klubben driver detta vidare. Det är inte så jälva ytligt som folk tycks tro.
Och det är absolut inte svart på vitt, och den ena parten är ABSOLUT inte bättre än den andre!

Den fakta jag har är det som Maria själv har berättat för mig. Jag känner henne, jag går i samma kyrka som hon, jag var tillsammans med hennes son, hennes dotter var ledare på mitt konfirmationsläger. Jag litar på det som hon säger.

Det jag menar är att jag tycker att det är onödigt att överklaga gång på gång, alla kostnader blir ju bara högre och högre. Den sits som Maria är i nu är inte heller så lätt för henne, så det blir ju inte bättre av att allt dras vidare och kostnader som inte hade behövt växa, växer till högre höjder.

Jag har inte sagt att allt är klubbens fel, för det är det absolut inte, men jag tycker inte att Maria ska behöva ta allt, för det är inte hennes fel heller, det var en olycka.
Klubben ansvarar väl för säkerheten?

För mig är detta en tragisk olycka som inte borde ha hänt över huvud taget!
Att göra sina klubba säkra borde igentligen varit något som hade tagits upp för längesedan, inte nu i efterhand när olyckan skedde, oturligt vis hos Åstorp (otur att det skedde alls).
Innan Maria blev svårt skadad så har det skett småolycker runt omkring på olika klubar, men det har inte tagits på allvar, tyvärr!
Så att igentligen var det bara en tidsfråga innan något sådant här allvarligt skulle hända.
Kan lova att jag och de andra som red fram på en annan tävlingsplats i våras med fick hjärtat i halsgropen då två små flickor var mkt, mkt närma att bli sparkade, det var bara cm i från deras huvud (den händelsen gick jag och tog upp med tävlingsledaren!).
Det var inte utan att man tänkte på Maria.
Jag känner faktist med Maria och det kan ju lika gärna hända en själva. Själv har jag blivit mkt försiktigare när jag är ute och tävlar, samt observant på lösningar och icke lösningar ang säkerhet.

Vidare tänker jag inte diskutera annsvarsfrågan/ rättegången om olyckan, då det i hela igentligen är en stor invecklad sak med många åsikter, synvinkar och fakta. Där alla har sin åsikt.
Att jag började diskutera var att jag blev trött på att läsa massa påhitt och massa skitsnack. Ska man diskutera något kan man väll hålla sig till det man vet om och inte sprida en massa skit.
Pallar inte lägga ner mer energi på det, utand det finns roligare saker att göra med den energien!

För mig är detta en tragisk olycka som inte borde ha hänt över huvud taget!
Att göra sina klubba säkra borde igentligen varit något som hade tagits upp för längesedan, inte nu i efterhand när olyckan skedde, oturligt vis hos Åstorp (otur att det skedde alls).
Innan Maria blev svårt skadad så har det skett småolycker runt omkring på olika klubar, men det har inte tagits på allvar, tyvärr!
Så att igentligen var det bara en tidsfråga innan något sådant här allvarligt skulle hända.

:bow::bow:

Det är bara synd att det måste hända något allvarligt för att människor ska vakna upp.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 847
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 885
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka