Asus dator som krånglar

Sorbe

Trådstartare
Min lilla resedator, en Asus Eee PC startar inte ordentligt. Har Linux på den.
När jag startar den lyser den som vanligt "Starting system..." sen börjar den hoppa mellan två av de andra sidorna man ser när den startar, en med text på och en svart där det är ett kryss (istället för pil, musens alltså).
Vad finns att göra? Går det att göra något öht?

Funderar på att lämna in den, men är det ens någon idé?

Sv: Asus dator som krånglar

Om hårddisken är trasig går den att byta ut och installera Linux igen på den. Gissar jag :-)

Det låter lovande. Har du någon aning om vart man kan göra det här i Linköping?

Det låter lovande. Har du någon aning om vart man kan göra det här i Linköping?
Lämnar man in den i butik/verkstad kostar det lätt ett par hundra kronor.
Då är det kanske bättre att be nån privatperson att fixa det. Säg till om du behöver hjälp :)

Ja, jag tänkte till något företag som sysslar med datorproblem, har du några erfarenheter av någon av dem i stan?
Jag behöver hjälp. :D

Man använder sig av återställningsskivor som man helst ska ha bränt från datorn innan den kraschar :p Dessa skivor återställer datorn, rensar hårddisken osv och datorn återgår till fabriksinställningarna. Stöter man på problem som man inte kan fixa med enklare medel brukar en fullständig systemåterställning ofta vara att rekommendera. Återställningen rensar även bort virus och annat man kan ha fått in i datorn eftersom den blåser rent överallt. Dock ska man vara medveten om att den rensar bort ALLT, alla bilder, all musik, filmer, program, allt som ligger på datorn försvinner och datorn blir som den var när du köpte den, dvs helt rensad.

Som Unix sa tycker jag du ska lämna den till en duktig privatperson om du känner någon sådan. Att lämna den till ett företag kan bli onödigt dyrt.

Om du Googlat hade du sett att denna dator saknar CD-läsare så det kan bli svårt.

Jag behöver inte googla för att veta att den saknar CD läsare, däremot finns det externa CD läsare man kopplar in via usb.

Senast ändrad:

Så du tycker att jag ska köpa en extern CD-läsare för typ 500 kr när jag förhoppningsvis kan lämna in datorn till någon och få ett utlåtande om den kan få fixad och i så fall få den återställd, för samma summa. Så står jag där sen med en pryl jag i princip aldrig mer kommer att använda, nej tack.
Du skriver även att "man använder återställningsskivor som man helst ska ha bränt från datorn innan den kraschar", det har inte jag, så det är svårt att fixa det hela du vill att jag ska göra.

Hur ska jag kunna veta om du kanske har en vän som råkar ha en du kan låna? Har för övrigt inte sagt att du SKA göra verken dittan eller dattan, jag kom med ett lösningsförslag och om det inte passar, no problem.

Men men, so much for trying to help...

Går alldeles utmärkt med en stor minnepinne också. Har en likadan dator själv.

Jag har inget alls som kan återställa datorn, tyvärr.

Jag ringde Asus support tidigare idag, de kunde (inte helt oväntat) hjälpa mig. Har läst en hel del om de som sitter på det kontoret.

Jag tror det är en windowsgrej. Man kan under start-up välja ett läge med minimal uppsättning filer och drivrutiner. Då kan man diagnosticera ev. mjukvaruproblem eller program-drivrutinfel som hindrar windows från att starta normalt.

Okej.

Jag ringde Asus support igår. Fick inte hjälp på något sätt så datorn fungerar igen. Han bad mig testa trycka ner "F9" när jag startade datorn för att se om den gjorde någon form av systemstart eller liknande.
Happhapp, känns som jag inte kommer få igång denna. :p

Liknande trådar

Bukefalos Här kommer en lång rad med förslag till förbättringar och rättningar som jag samlat på mig undet mitt surfande här de senaste dagarna...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31