Bukefalos 28 år!

ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Flippeti

Trådstartare
Ja, vad tycker ni om detta:
http://www.asvh.se/nyheter_behallare/information-ang-beslut-i-stamboksfragan

Kort resumé av ovanstående länk:
Alla hingstar som är godkända i sitt förbund, oavsett vad det förbundet har för kvalitetskrav, är alltså godkända i ASVH under förutsättning att hingsten uppfyller hälsokraven. Eftersom ASVH även kan ge dispens från hälsokraven så är det i stort sett fritt fram.

Förra året tilläts hästar med grå papper få chansen till att få diplom på unghästtest, men det tas bort nu igen.

Avelsvärdeklasserna för ston och hingstar ändras (dvs B, AB, A, Elit, C, V, Kass). Vad som blir i stället är inte färdigt.

Måste finnas mycket åsikter om detta! Orsaken till att ASVH har beslutat att göra så här är till stor del för att få alla svenska uppfödare att regga i ASVH. Ni som tidigare valt andra förbund, kommer ni att välja ASVH nu och varför gjorde ni inte det tidigare?
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men det du skriver gäller väl endast för "Ett-sto-licens"? Iof obegränsat antal sådana men ändå...

"Att ta bort erkända stambokslistan gör att ASVH kan låta individernas meriter avgöra kvalitetsklassningen av i synnerhet hingstar, istället för att låsas av EU:s i krav på likabehandling"

"Bestämmelser för lägsta nivå för hingstar införs, vilka i princip kommer att innebära att de är godkända för avel i sitt hemmaförbund samt uppfyller ASVH:s hälsokrav. Hingstar som klarar dessa gränser kan man lösa obegränsat antal ett-sto-licenser för. Högre gränser (se styckena om erkända hingstprov och äldre hingstar) kommer dock att gälla för hingstar som man önskar lösa ordinarie licens för."

"Hingstar som prövats vid dessa prov", alltså erkända prov, "med godkänt resultat (av den arrangerande stamboken, alternativt av ASVH bestämd poänggräns) ska kunna berättigas ordinarie betäckningslicens i ASVH förutsatt att även härstamning, exteriör och hälsa är ok enligt ASVH:s bestämmelser."

"För SWB-hingstar som gått bruksprov utomlands utan att först ha deltagit i premiering utomlands och utan att ha visats fram för godkännande i något avelsförbund efter provet ska gälla att de måste visas fram för exteriör och veterinär bedömning för ASVH:s avelsvärderingsnämnd. Ska de verka i avel i Sverige ska detta ske vid ASVH:s premiering/bruksprov."

Hm. När vi diskuterade detta på styrelsemötet i lokala avelsföreningen fick jag intrycket att det inte skulle bli så lätt att få in hingstar med låga poäng. Men jag vet inte vad det egentligen blir för skillnad, en hingst med ett-sto-licens har väl samma status som en med ordinarie?

Fast det var kanske de "prestationshingstarna" som alltså gör prov utomlands och sedan kommer till sverige och får svenska stamboksnr som de vill göra det lite svårare för.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jo, det gäller ettstolicensen men eftersom man kan lösa obegränsat antal stolicenser för en hingst så gäller det ju alla helt enkelt. Antalet hingstägare som betalar in hingstlicensen lär väl minska, varför betala för att få högre krav liksom? Och ja, avkommor till ettstolicensierade hingstar får samma status som avkommor till hingstar som nått upp till kraven och som löst "vanlig" hingstlicens.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag får väldigt udda vibbar av dessa ändringar och de är definitivt inte att öppna upp mer utan att toppstyra mer och täppa igen alla tidigare "kryphål". Denna ändring gör ju bla att du aldrig har en aning om ifall hästen du köper i utlandet får gröna papper när den väl är hemma eftersom de nu har rättighet att individpröva varje häst innan de får gröna papper = helt omöjligt att handla avelsston/unghästar i utlandet utan att först få ett utlåtande ang blivande pappersfärg av asvh.
På samma vis sätter de ju nu stopp för att ta ston utomlands och betäcka med hingstar ej gdk av asvh, dessa kan ju kallt räkna med att det blir stopp när avkommorna skall registreras.
Man kan ju också med säkerhet räkna med att hingstar som fått kalla handen här och sedan blivit godkända i andra tidigare "godkända" förbund inte längre kommer att gå att regga om på gröna papper i sverige.

Så grattis de har nu verkligen täppt igen alla kryphål som tidigare använts plus att de nu fått större makt över att bestämma vilka hingstar alla skall använda genom att inte längre behöva automatiskt godkänna någon hingst från annat förbund.

Jag ser faktiskt ingen öppning alls i detta utan tvärtom som sagt ännu mer stängd då de har all makt i sina händer att bestämma om varenda individ.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Hum, jag ser inte hur du kan tolka det som att det blir mer stängt? De som drivit på om det här nya regelverket vill inte att det ska bli svårare utan tvärtom lättare att regga "allt möjligt" i ASVH. Det står ju
"Beslutet kommer inte att medföra att det blir svårare att använda hingstar eller registrera avelsston från tidigare erkända stamböcker hos ASVH."
Meningen är alltså att hästar som kommer från de tidigare erkända stamböckerna kommer att gå att tilläggsregga lika enkelt som förut, dessutom kommer det bli lättare att få in hästar från stamböcker som inte var "erkända".

Hingstar som är godkända i sitt eget förbund (även de förbund med lägre kvalitetskrav/enklare bruksprov) kommer gå att använda utan att AVN behöver titta på dem och avkommorna kommer att få gröna papper (under förutsättning att ettstolicens är löst i ASVH).
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Och jag förstår inte hur du tolkar den skrivna texten till det ?

Det kommer fortfarande vara asvh som bestämmer vilka hingstar som får lösa ett sto licens eftersom de fortfarande måste godkännas av dem om de inte ligger på topp 15 listan. Det skall fram hälsointyg och röntgenpapper på hingstarna. Och troligen är det väl fortfarande så att avgiften måste betalas för att de ens skall ge ett ok eller inte. Alltså är man fortfarande kvar på biten att asvh har sista ordet och det skall till en hel del papper mm som kostar pengar utöver ett sto licensen för att kunna lösa den första, det är precis detta som många stoägare inte vill hålla på med, med risk att pengarna är kastade i sjön vid ett nekande, alltså har de i dag kört sina ston utomlands istället och sluppit klydda och sedan reggat sina avkommor på gröna papper som livmoderimporter. Denna väg uppfattar jag att de nu stänger iom uttalandet att det skall vara lika villkor som gäller och de numera inte "behöver" godkänna någon för att de kommer från rätt stambok alltså kommer de att bråka vid registreringen av dessa för att inte licens löstes istället för att ta stoet utomlands.

Och det spelar ju ingen roll alls att de säger att det inte kommer att bli svårare att registrera hästar från tidigare erkända stamböcker, iom denna ändring så har de nu makten helt i sin hand att stoppa precis vilken häst som helst från att få gröna papper, innan har man kunnat handla tryggt från de erkända stamböckerna och vetat att man hundra procent säkert har en grönpappers häst när den kommer hem, något som nu är omöjligt att veta förrän man fått ett säkert besked från asvh. Oavsett vad de säger så skapar det en mkt osäker situation vid inköp av hästar iom att det inte finns något svart på vitt.

Så jo den tidigare frizonen som i alla fall fanns att hålla sig till de erkända stamböckerna oavsett om det gäller inköp eller livmoderimporter är numera borta och asvh har hela makten i sin hand och kan besluta precis hur de vill ang pappersfärg tom inom dessa förbund.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Så här står det ju:
"Hingstar som enbart ett-sto-licens löses för behöver inte avelsvärderas av AVN . Bestämmelser för lägsta nivå för hingstar införs, vilka i princip kommer att innebära att de är godkända för avel i sitt hemmaförbund samt uppfyller ASVH:s hälsokrav. Hingstar som klarar dessa gränser kan man lösa obegränsat antal ett-sto-licenser för. Högre gränser (se styckena om erkända hingstprov och äldre hingstar) kommer dock att gälla för hingstar som man önskar lösa ordinarie licens för. Detta förslag innebär en mycket stor frihet för stoägarna när det gäller hingstval."

Dessa "ettstolicenshingstar" får alltså lägre krav på sig än tidigare. Anledningen till att det blivit så här är för att en del åkt utomlands för att kunna använda hingstar som godkänts i sitt förbund via enkla bruksprov (som inte räcker för att godkännas i ASVH) och avkomman har då fått gröna papper i ASVH. Nu behöver man inte åka utomlands längre, det går att betäcka med dessa hingstar i Sverige via seminimport och avkommorna får gröna papper. Det som krävs är att stoägaren löst ettstolicens. Det kommer alltså bli lättare att använda hingstar som förut inte har haft tillräckliga meriter (eller annat) för att platsa i ASVH.

Angående att köpa t ex avelssto utomlands; ASVH kommer ju fortfarande att godkänna ston från de "säkra" förbunden. De kommer godkänna allt som de gjort tidigare, plus en del andra hästar som inte har räckt till förut.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag är en av dem som tidigare åkt utomlands och betäckt ston.
Skulle jag använda de hingstar jag tidigare använt så ska jag betala ettstolicens och sedan få hingsthållaren att skicka hit röntgenplåtar för granskning, betala för att veterinär här ska bedöma dem, och sedan få hingsthållaren att ta ut en veterinär för ett hälsointyg som troligen jag också får betala i sådana fall. Mycket krångligare för mig som stoägare jämfört med att köra över stoet till en dansk seminstation ( jag har lika långt dit som till den närmsta svensk stationen).
Intressant att se hur hingsthållare ska skicka bilder och intyg på en massa hingstar för att seminera ett sto, för det ska väl varje stoägare då försöka få dem att skicka hit, det kommer vara många som ringer. Nu tänkte jag ändå ta ett sabbatsår med betäckningar 2013, så jag kan följa på håll hur detta fungerar i en säsong i alla fall.
Två avelsston är reggade i Holstein också, så det troliga är att jag reggar fölungarna där i framtiden istället om detta blir så stökigt som jag befarar.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Ja, jag tror att du beskriver det vanligaste scenariot, dvs många av de som förut har reggat i andra förbund kommer att fortsätta göra det nu med.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

kl

Ett snyggt paket fullt med skit!

Och till er som inte har koll på hälsoíntyget så har alla hingstar som står på EU station ett sådant,man behöver bara en kopia (går att faxa tex)
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

De hingstar jag använt har inte stått på EU station då de i stort sett har tävlat hela säsongen och tappats mellan tävlingarna, så där hade det krävts hälsointyg också.

Jag ska somsagt studera hur det faller ut detta år, så får jag se om jag reggar i ASVH eller annat förbund sedan.

Flippeti, jag har reggat i ASVH innan då det varit livmodersimporter, men den möjligheten tas nu bort.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Var står det att möjligheten att regga moderlivsimporter tas bort?
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Så här står det ju:
"Hingstar som enbart ett-sto-licens löses för behöver inte avelsvärderas av AVN . Bestämmelser för lägsta nivå för hingstar införs, vilka i princip kommer att innebära att de är godkända för avel i sitt hemmaförbund samt uppfyller ASVH:s hälsokrav. Hingstar som klarar dessa gränser kan man lösa obegränsat antal ett-sto-licenser för. Högre gränser (se styckena om erkända hingstprov och äldre hingstar) kommer dock att gälla för hingstar som man önskar lösa ordinarie licens för. Detta förslag innebär en mycket stor frihet för stoägarna när det gäller hingstval."

Dessa "ettstolicenshingstar" får alltså lägre krav på sig än tidigare. Anledningen till att det blivit så här är för att en del åkt utomlands för att kunna använda hingstar som godkänts i sitt förbund via enkla bruksprov (som inte räcker för att godkännas i ASVH) och avkomman har då fått gröna papper i ASVH. Nu behöver man inte åka utomlands längre, det går att betäcka med dessa hingstar i Sverige via seminimport och avkommorna får gröna papper. Det som krävs är att stoägaren löst ettstolicens. Det kommer alltså bli lättare att använda hingstar som förut inte har haft tillräckliga meriter (eller annat) för att platsa i ASVH.

Angående att köpa t ex avelssto utomlands; ASVH kommer ju fortfarande att godkänna ston från de "säkra" förbunden. De kommer godkänna allt som de gjort tidigare, plus en del andra hästar som inte har räckt till förut.

Den främsta anledningen till att man har "öppnat"stamboken är ekonomiska.
De ratade hingstlicenserna är ett stort tapp för ASVH,då var ettstolicenserna ett bra alternativ-förvisso dubbelt så dyra än i Danmark......Sedan kom man till insikt med att avkommorna till ett stort antal av de främsta avelstona här hemma har reggats i andra förbund,då ägarna kännt större förtroende för sitt eget omdöme vid val av hingst änför ASVHs dito.
Uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om när du beskriver ASVHs "högkvalitativa"hingstprover jämfört med de"enkla" utländska.....

Välkomnar beslutet,men det är tyvärr fattat under "galgen" av de flesta inom ASVHs ansvariga och inte av övertygelse för att verkligen förbättra vår sporthästavel.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Uppenbarligen har du ingen aning om vad du pratar om när du beskriver ASVHs "högkvalitativa"hingstprover jämfört med de"enkla" utländska.....
Eh, har du någon aning om vad du läser? Var har jag skrivit "ASVHs högkvalitativa hingstprov"? :confused:

Däremot skrev jag att de förbund vars bruksprov ASVH tidigare har ansett för enkla numera duger. Därmed har jag INTE sagt att ALLA utländska prov är "enkla". ;)
 
Senast ändrad:
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Hm. När vi diskuterade detta på styrelsemötet i lokala avelsföreningen fick jag intrycket att det inte skulle bli så lätt att få in hingstar med låga poäng. Men jag vet inte vad det egentligen blir för skillnad, en hingst med ett-sto-licens har väl samma status som en med ordinarie?
Lite intressant att inte ens alla som sitter med i lokala föreningar och därmed var med i beslutsprocessen förstår innebörden av ändringarna. Hur gjorde ni i er förening när ni svarade på remissen när ni inte hade full koll på vad ändringarna innebär?
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Jag litar på att ordförande, vår representant i ASVHs avelsutskott och de andra som hade ansvar för remissvaret var insatta i innebörden.

JAG sitter endast med som suppleant, invald i år som representant för Unga Uppfödare och försöker just nu mest få insyn i hur systemet fungerar. Men nä, alla i styrelsen är inte helt insatta i vad ändringarna kommer innebära, men alla är inte heller intresserade av det. Det är inte alla i styrelsen som representerar halvbloden.

Det mötet jag var med på var efter att remissvaren var inskickade och även utvärderade av ASVH, så vi fick bara en kort sammanfattning över läget som det var då.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Var står det att möjligheten att regga moderlivsimporter tas bort?

Det står i beslutet att man inte ska kunna regga livmoderimporter som tidigare eftersom alla hingstar nu ska individprövas av ASVH, oavsett om de är godkända i andra förbund eller ej. ASVH vill ha mer makt och kunna styra vilka hingstar man betäcker med, ändras inte detta så blir det inga mer ASVH reggade hästar för min del i alla fall eftersom jag inte vill krångla med den där enstolicensen. Då blir det både enklare och billigare att regga i annat förbund.

"ASVH har sedan länge i regelverken en lista med så kallade "erkända stamböcker". Hästar från dessa stamböcker har varit ok att registrera i ASVH på gröna papper, förutsatt att de haft motsvarande status i den erkända stamboken. Att ta bort erkända stambokslistan gör att ASVH kan låta individernas meriter avgöra kvalitetsklassningen av i synnerhet hingstar, istället för att låsas av EU:s i krav på likabehandling. Dessutom tillåter det ASVH att rätta till de logiska kullerbyttor som nu förekommer, med parningar som inte är godkända om de genomförs i Sverige, men godkända om de genomförs i annat land och hästen föds i Sverige. Nu kommer samma regler att gälla, oavsett var betäckningen genomförs. Beslutet kommer inte att medföra att det blir svårare att använda hingstar eller registrera avelsston från tidigare erkända stamböcker hos ASVH."
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Eh, har du någon aning om vad du läser? Var har jag skrivit "ASVHs högkvalitativa hingstprov"? :confused:

Däremot skrev jag att de förbund vars bruksprov ASVH tidigare har ansett för enkla numera duger. Därmed har jag INTE sagt att ALLA utländska prov är "enkla". ;)

Förklara gärna innebörden av vad du då menar med:
Utländska förbund med lägre kvalitetsprov/enklare bruksprov......
Förbund med enkla bruksprov som inte räcker för att godkännas av ASVH.....
Utländska hingstar som inte haft meriter eller annat för att plats i ASVH......

Vidare skriver du att ston från sk "säkra" stamböcker kommer att godkännas av ASVH.Hur rimmar detta med öppen stambok????

Du verkar inte medveten om att vårt svenska bruksprov är det enda bruksprov som total ratas av de främsta stamböckerna i Europa.Det är framförallt därför som framsynta svenska hingstägare väljer de utländska 30- resp 70dagars testerna.(i ASVHS värld enkla och med lågt ställda kvalitetskrav) Välkomnar som sagt beslutet att öppna vår stambok,men det är tyvärr fattat av tvång och inte gjort på insiktsfulla och självkritiska grunder med siktet inställt på att förbättra vår sporthästavel.
 
Sv: ASVH öppnar stamboken - vad tycker ni om det?

Du vet väl om att en del förbund ger licens (godkännande) till hingstar som bara visats upp för hand? De har alltså inte gått något prov alls när de får användas i aveln.
Proven diskuteras i Tyskland:
http://www.eurodressage.com/equestr...-licensings-commerce-over-quality-and-welfare
och som "förebild" anges KWPN och Danmark, d v s de som inte ger godkännande förens hingstarna visats upp ridna.
Diskussionen är inte ny.

Själv är jag emot det mesta av det ASVH nu bestämt. Jag gillar varken att stamboken öppnas upp eller att defektlistan frångås.
Det är eftergifter till uppfödare som endå aldrig inte kommer regga i ASVH.

Jag gillar heller inte att de ska ta bort begreppet stamboksföring och peta runt i avelsboksstäverna.
Jag tycker de ska lägga krut på marknadsföring, ett område som de inte verka vilja ta i alls.

Veterinärerna skulle naturligtvis också få tillgång till uppgifterna angående hingstarnas dräktigheter under säsongen (språngrulla.se).
Dessutom kunde föreningen sätta press så att seminverksamheten kunde bli mer som på kosidan.
 

Liknande trådar

Avel Idag har på blup ett förstagångskorsningssto 50% travare (25% FR + 25% US) 50% halvblod (SF) belönats med Elit! Stoet har lämnat bra...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: Zuzzi
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 400
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp