Bukefalos 28 år!

ASVHs Användningsråd för 2011

Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

Ja vad ska man säga.. Personligen tycker jag att det är alldeles för sent och komma med dessa nu när nästan halva säsongen redan har gått!

Och sen en annan reflektion, det är väldigt många hingstar som passar "de flesta ston"... samt att de bör vara välbenade.. vilket iof är bra men bara för att ett sto är välbenat är det ju inte en garanti för att fölet ärver just det!

Men bättre sent än aldrig brukar man väl säga :idea:
 
Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

Jag håller med, väldigt sent när halva säsongen gått. Men också ang hur råden lyder. De är så himla allmänt hållna! Kommer inte ihåg vilket förbund nu men läste råd från dem som var mycket mer inriktade. Det var nog ingen som passade på "de flesta ston" där.. Jag bara "övar mig" änsålänge men jag skulle bli knollrig på att läsa ASVH-råden om det var aktuellt nu och man var tvungen att bestämma sig..:crazy:
 
Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

Kanske läste du de holländska avelsråden på KWPN:s sida? Tror de har varit här också, tom att jag länkade sidan nån gång. Men det gällde i så fall hingstar som redan lämnat avkommor, åtminstone några besiktigade fölkullar, och med facit kan givetvis råden bli mer detaljerade. Det besiktigar även mödrarna för att se utfallet och vilken typ av ston som krävs.
Men jag instämmer, sent (det hade kunnat bättras) och lite för allmänt (svårt som sagt när de är nya)
 
Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

Saknar reflexioner över vilka blodslinjer som skulle passa bla.......
 
Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

*kl*
Det hade varit intressant om de kunde lägga in även de gamla avelsråden, alltså de som är äldre än 2006. Eller anser man att de spelat ut sin roll när hingstarna fått lite äldre avkommor?
Fast jag som oerfaren uppfödare skulle gärna ha de avelsråden och allra helst naturligtvis något sånt som KWPN har.
 
Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

"Förr i tiden", i alla fall i början av 2000-talet fanns användningsråd för Elit- och A-hingstar. Minns att jag kollade igenom dem när mitt betäcktes första gången och att jag härom året kollade på dem på ASVHs sida, kanske försvann de också när de bytte hemsida precis som en hel del annat.
 
Sv: ASVHs Användningsråd för 2011

kl

Jag tyckte ändå att dessa var bättre än de senaste åren - mer specifikt vad som inte passar!
 

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 159
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 787
Senast: alazzi
·
  • Artikel
Hästnyheter Avelsvärderingsnämnden (AVN) har tagit fram användningsråd till stoägarna för de hingstar som blivit nygodkända vid bruksprovet 2017...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 329
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp