Äta med hals

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Galadriel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 982
G

Galadriel

En liten fundering om halstäcken... Eller rättare sagt, vintertäcken med fast halsdel.
Hur blir det egentligen när hästen äter? Kanar inte halsen bak, från nacken, till halsens mitt? Hur oskönt är det? Blir det inte bylsigt under hästkrakens hals?
Om jag nu ska hålla hästen i gång i vinter vill jag nog nämligen klippa henne och samdigt passa på att investera i ett nytt vintertäcke. Och halstäckena ser ju så mysiga ut. Men är de det? Eller är de mer för de hästarna som står still med huvudet uppåt i en sandpaddock 1 timme om dan och inte så mycket för de som går med snoken i backen och käkar 15 timmar per dygn?
Är det kanske bättre att satsa på ett täcke med magplatta?

Sv: Äta med hals

Det finns ju täcken med HALV hals också, som detta
(Horseware Rhino Wug) :)

En i stallet har en lös halsdel som fästs i täcket samt i grimmans nackstycke. Hästen är helklippt och har halstäcket endast då det är riktigt kallt/mycket nederbörd. Det verkar fungera bra, hästen ser inte ut att besväras av halstäcket och det glider inte ner tack vare att det sitter fast i grimman. Nackdelen är dock att hästen just måste bära grimma dessa extra kalla dagar. :rofl:

Ja... Det är också en variant. Jag har dock inte sett några med både halvhals och magplatta. Undrar vilket som hjälper mest?

Grimma i hagen är inget alternativ.
Ingen mer som har häst med halstäcke?

Jag har ett vintertäcke med halstäcke som sitter fast. Tycker det är kanonbra, sitter perfekt hela dagen utan att strama åt när han äter. Jättebra när man har en klippt häst och det är väldigt kallt el. när det är nederbörd. Köpt på H**ks.

köp ett med fast hals.
De täcken som man kan sätta fast halsen på med tex. dragkedja eller små hakar kan vara lite läskiga för om nu halsen lossnar av nån anledning (drakedjan går sönder, knäppena lossnar) så åker ju hela halsen ner och kan sätta sig över huvudet på den betande hästen, det i sin tur kan ju få hästen att känna sig lite :mad:
skämt o sido så låter det kanske lite långsökt men jag har både täcken med fast och lös hals och jag ser att om nu knäppena skulle lossna så åker den helt klart fram och över huvudet.
hupp vilket knasigt svar du fick men du förstår säker. :smirk:

En av mina medryttarhästar hade ett täcke med lös hals förra vintern, men det var inte alls bra :mad: Det kanade fram när hon tog ner huvudet för att äta och sen kanade det inte alltid tillbaka när hon tog upp huvudet. Det satt inte fast i grimman utan bara i täcket. Kasst!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har Mark Todds halstäcke och det fungerar utmärkt, sitter fast med en hake och kardborreknäppning. Enda nackdelen är att det är dyrt...

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag ska köpa ett nytt vintertäcke till min häst, men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha ett 200 eller 300-gramstäcke:confused...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Ninni112
·
Utrustning funderar på att investera i ett täcke m hals från exklusiv, men frågan är. Behöver man verkligen denna hals? (täckena blir ju ganska mkt...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?