Äta sin mat från marken?

diabla

Trådstartare
Borde inte hästarna få göra det? Ha sin krubba lägre ner? Självklart konstruerad så att dom inte kan göra sig illa på den. Borde itne detta vara bättra för hästarna och mer självklart eftersom det är så de gör i det naturliga? Jag såg det på en mountainhorse video reklam och tänkta, att ja men visst ska alla hästar ha det så! vad tycker ni?

Sv: Äta sin mat från marken?

Jag fodrar i princip alltid hö/hösilage på marken. Men så mycket tid spenderar de väl inte med huvudet i krubban att det skulle bli onaturligt för dem?

Den korta stunden de står med näsan i krubban är nog ingen fara för dem men får de dessutom hö/silage i hönät kanske man ska tänka om lite...

Mina pållar har inga krubbor i sina boxar utan de får in var sin hink med "kraftfoder" när det är matdags. När maten är slut så åker hinken ut... Hö serveras i ett av hörnen i boxen direkt på halmen/spånet.
//marti

Våra hästar från hö på marken, men kraftfoder i krubbor, som är fastskruvade nästan nere vid golvet. Mycket med tanke på en del av våra hästar som har hög ålder, för att om möjligt undvika foderstopp.

Min ponny har sin "krubba" på marken...jag har lagt in ett 15" däck som jag har skaffat en specialkrubba till, men däcket sk man igentligen ska ha ute i hagen men som jag har lagt inne i boxen istället och eftersom min ponny har en ganska stor box så funkar det...höt får hon såklart oxå på marken :bump:

Hästar i det fria äter ju från träd och högre buskar också så det är knappast onaturligt för dem att få sitt kraftfoder i krubba. Om man däremot hänger upp hönät också så kanske det blir lite väl mycket..

malu

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 195
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka