Äter avföring

linnsan81

Trådstartare
Min Jack russell äter avföring.
Någon som ha tipps på hur jag kan få honom att sluta? Och vad det kan bero på?

Sv: Äter avföring

har en tik som gör/gjort likadant..
Fick rådet(här på buke) att ge henne banan eller liknade. Troligen har hon brist på något eller så tycker hon bara det är gott.. kanske hungrig?
Vi ger iallafall våra en halv morot/kväll innan de ska sova..
Vilket jag läste på internet om..
Hon äter det ej lika friskt nu(avföringen)

Det bästa sättet är att tala om för hunden att det inte är okej att äta skit, ett förbud.
Hundarna tycker det är gott med skit, därför äter de :d

Många valpar testar bajs under en period för att sedan komma på att det inte är "värt besväret".

Bäst är att undvika att erbjuda tillfällen till "skrovmål" - plocka alltid bort allt bajs ur trädgården osv -och - om valpen bara äter sitt eget bajs - tillsätta lite annanasjuice i maten.

Just bajsätning är dessutom ett utmärkt tillfälle att öva på "tack"/"spotta" kommandot!

Som labbeägare har jag dock under vissa perioder haft valpar som jag misslyckats lite med detta "Tack" = "Spotta där du är". Så att de istället kopplat bajs + apportera till matte = "Tack" + godis

/Swat

jag läste i en bok förut att om hunden äter bajs så kan det vara för att man ger dom för mycket foder så deras mage inte orkar smälta maten och då luktar avföringen mat o´ch lockar hunden till att äta. Vet dock inte nu hur mycket du ger din hund per dag, men kolla så du ger rätt mängd :)

Har även hört av en uppfödare att det kan bero på mask i magen, men det tycker då jag låter lite oriktigt. :)

Som labbeägare har jag dock under vissa perioder haft valpar som jag misslyckats lite med detta "Tack" = "Spotta där du är". Så att de istället kopplat bajs + apportera till matte = "Tack" + godis

/Swat

:rofl:

Alla sätt är bra att få godis!

Kl

Min tik har käkat skit och hon käkade helst sin egen nylagda.
På henne var det ett inlärt beteende från liten till unghund då hon bodde i flock och i hundgård. Hon var uppvuxen med att "städa" så för henne var det naturligt att äta upp det. Kanske var hon hungrig också då de var några stycken att dela mat, den som åt snabbast fick mest!
När hon flyttade till oss så fortsatte hon "städa"

Vi försökte med att ge annans men det hjälpte inte, vi städade väldigt noga på gården men tillslut blev det kapptävling till "hennes skit" och hon vann ofta då hon bara behövde vända sig om. Vi började då med att "vilseleda" med annat när hon skitit, ibland med godis och ibland med lek. Tillslut kunde vi bara ropa och hon kom istället för att vända sig och äta.

Ute på prommis äter hon aldrig numer men det kan hända hemma på gården om ingen plockar upp. Vi måste vara noga med att plocka hennes högar, hon äter inte den andres hundens skit. Men snabbaste sättet tycker jag är att plocka upp och förbjuda skitätning.

När hon kom till oss så var hon inte rumsren trots att hon var unghund så hon kunde hon skita inne också, lagomt trevligt att se en utsmetad nästan uppslickad skithög på golvet :crazy:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två kattungar på 7 månader som fått giardia :(. Jag har sanerat hela lägenheten, fortsatt sanera varje dag och har behandlat med...
Svar
3
· Visningar
455
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta gäller vår tik som alltid haft en bra mage. I tisdags kväll började hon bajsa löst. Onsdag torsdag och fredag likaså. Mycket löst...
Svar
7
· Visningar
604
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vår valp som är strax över 4 månader har haft kraftig diarré i 2 dagar. Bara spruta, bajsar typ 5-7 ggr om dagen. Han mår bra och äter...
Svar
18
· Visningar
888
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
588
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur