Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är "militant köttätare" och äter med förtjusning hästkött, tycker att det smakar gott. Tyvärr är det svårt att hitta i butikerna (förutom hamburgerkött och korv där hästkött ingår). Skulle gärna se att det fanns filé och entrecote.
Näpp!
Jag äter inte hästar... en gång gjorde jag misstaget att köpa korv utan att läsa innehållsdeklarationen (vilket jag alltid brukar göra annars) - när jag kom hem så sa min sambo till att det var hästkött i korven
, den korven vart liggande länge... usch !
När det gäller argumentet med att äta mera häst för att dom inte ska transporteras långa sträckor för att slaktas - så tycker jag att man kan vända på det hela, om alla låter bli att äta hästkött så finns det ingen industri runt det hela... då blir det "vanlig" avlivning för alla hästar istället.
Och om alla låter bli att köpa billigt hästkött från Italien så minskar man industrin runt det hela och intresset av att köpa slakthästar från Sverige minskar - vilket också leder till att risken för "slakt-skräck-resor" minskar !
Köp lokalt producerat kött eller ekologiskt istället för billiga köttprodukter från utlandet, eller ännu hellre - handla direkt från gården eller föd upp eget kött och ät mycket viltkött. Då är det färre djur som drabbas av "slakt-skräck-resor" oavsett vilken ras det rör sig om !
Ja det gör jag.. utan några som helst problem
Köper dessutom närproducerat.![]()
Min favoritkorv heter just "Hästkorv" och lokalt tillverkad här i Värmland och gick det att hitta hästbiff i butikerna skulle jag köpa det också.
För övrigt känns det som om folk sätter nån slax cred i att äta kött, det verkar nästan som om dom tycker det är lite coolt att slakta en lammunge för att sen käka upp den.
äter du hästkött?