äter ni två lagade mål mat om dagen?

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare piggelin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 9 482
Brukar oftast bara laga 1 mål om dagen men göra matlådor utav det och äta dagen efter som lunch.
Sedan brukar jag även kombinera mellanmål som flingor, stekta ägg, keso och knäckebröd osv. Varken jag eller sambon är särskilt.. Glada i mat utan gillar mer att gå och småäta på mellanmålen. :D

Äter minst ett lagat mål mat per dag. Är jag hemma på lunchen blir det på sin höjd stekt blodpudding/ägg. Har jag lång dag i skolan brukar jag ta med något som blivit över från middagen.

Arbetsdagar äter jag i regel nästan alltid två lagade mål mat. Jag skulle dö annars, men ibland händer det till exempel att jag äter sen lunch och därmed inte behöver middag eller att jag stressar och glömmer att äta. Standarden är dock frukost, lunch, middag och kvällsmat där lunch och middag är lagade. Mer eller mindre i alla fall, lunchen är ofta en liten portion och under sommarhalvåret lever jag på sallad ;)

På helgen är det lite olika, iblan äter vi både lunch och middag och ibland skippar vi lunchen och fikar istället eller äter sen frunkost. Varierar mer :)

Vi äter alltid två lagade mål mat om dagen. Under veckorna lagar vi middag efter jobbet som vi sen har som matlådor till lunch dagen efter. Dottern får lagad mat till lunch på dagis. På helgerna kan det bli något enklare men vi lagar alltid något till lunch, mycket för dotterns skull. Middag lagas varje dag runt 17-18 tiden :)

Jag äter oftast två lagade mål mat om dagen. Det kan bytas ut mot sallad, en rejälare macka eller liknande ibland, men aldrig vanliga smörgåsar eller yoghurt/annan "frukostmat".

Jag tillhör typen som inte är hungrig på morgonen, så oftast äter jag inte frukost (äter desto mer på kvällarna istället). Om jag äter frukost får det gärna vara lagad mat det med; gröt, ägg och bacon mm.

Jag äter frukost, lagad lunch, mellanmål och lagad middag som någon gång i veckan kan bytas ut mot mackor. Under uppväxten fick jag alltid frukost, skollunch, en extra lagad lunch när jag kom hem (främst för att mitt syskon totalvägrade skolmaten) och lagad middag. Skulle kännas konstigt att inte äta så, vanorna sitter stenhårt.

Det enkla svaret: Nope.

Det längre svaret: Under uppväxten åt jag frukost, lunch och middag (och mellanmål vid behov) på vardagar och frukost, senare lunch och kvällsmat (lättare middag typ) samt eventuellt mellanmål på helger/lov.

Nu när jag är stor och får bestämma själv vad och när jag ska äta, blir det oftast frukost, lättare lunch (yoghurt, macka, lätt sallad el. dyl.) och lagad middag. Jag får helt enkelt inte i mig mer, hinner inte bli hungrig. Kan dock tillägga också att jag har mångårig ätstörningsproblematik (om än bättre nu) och har som mål att äta lagad mat både till lunch och middag.

Sen jag flyttat hemifrån och själv ska planera inköp och matlagning har jag börjat fundera på detta. I min familj har vi alltid ätit "riktig" mat till lunch och inte lagat mat till middag utan macka, yoghurt, gröt eller liknande istället. Men känns som standard i Sverige är att man ska äta två lagade mål mat om dagen. Men är det så vanligt egentligen? Hur gör ni och hur har ni gjort under er uppväxt?

Under uppväxten åt vi mackor flera gånger om dagen :love: Ett lagat mål mat och det åt vi på tidigt eftermiddagen. Vid skolgång när man kom hem från skolan men aldirg på kvällen. Utan det var typ frukost o lunch, mackor. Middag vid typ 15. Kvällsmat mackor. Hembakat bröd :love:

Sambon åt alltid på kvällen så nu äter vi medhavd matlåda på jobbet (dagpass) och lagad mat på kvällen. Mackor till frukost och något liknande/lättare varmt till lunch lediga dagar.

Jobbar jag kväll eller natt är det ett lagat mål/dag. Matlåda på kvällarna och typ mackor till lunch. LAgad mat på kvällen när jag jobbar natt o mackor på natten.

Får jag äta som jag vill så vill jag ha mat var 3:dje timme, oavsett hur mycket jag ätit vid varje mål (om jag inte ätit för lite såklart, då oftare :p).

Oftast ett lagat mål eftersom mina arbetstider är lite annorlunda så är inte lunch för mig kl 12, utan snarare 2. Så då är jag inte så hungrig på eftermiddagen och känner inte för att äta några mängder sent på kvällen.
Ibland äter jag lagad mat på jobbet runt 6 men då blir det ingen jättestor portion. Annars tar jag en macka, fil eller kvarg och frukt eller nåt sånt.

Det har växlat lite för mig, under större delen av uppväxten åt vi nog både lunch och middag.

Nu för tiden ska jag följa ett matschema och då ska det vara lagad mat till både lunch och middag och det är något jag kämpar med, har jätte svårt att få till det av flera anledningar. Dels att jag är rädd för att det blir för mycket mat, att jag är rädd för den sortens mat och för att jag verkligen hatar att laga mat och ingen mat smakar gott. Blir väl egentligen inga riktiga lagade måltider alls även om jag nu senaste veckan/veckorna börjat få in åtminstone en lagad måltid någon/några gånger i veckan. Men idag var första gången det blev "riktig" mat på flera månader. Men målet är två gånger per dag med lagad mat, kämpar ditåt iaf.

Känns som jag äter som en häst mot alla. Jobbar jag förmiddag blir det 2 frukostar, lagad lunch, mellis, mellis innan träning eller ridning och lagad kvällsmat. Efter styrketräning flyger det in en protteshake med:bow:
Vi har alltid ätit lagat mat på kvällarna sen jag var liten, hände ibland att vi åt gröt/soppa och smörgås då ingen orkade laga mat.

Sen jag flyttat hemifrån och själv ska planera inköp och matlagning har jag börjat fundera på detta. I min familj har vi alltid ätit "riktig" mat till lunch och inte lagat mat till middag utan macka, yoghurt, gröt eller liknande istället. Men känns som standard i Sverige är att man ska äta två lagade mål mat om dagen. Men är det så vanligt egentligen? Hur gör ni och hur har ni gjort under er uppväxt?

Lagad mat till lunch och middag. När jag jobbade på Island en sommar var det mackor till lunch, svårt att stå sig. Nu ibland kan det dock bli väldigt enkel middag när jag inte orkar laga... Inte riktigt "frukostmat" men nåt snabbt hopplock, typ; grönsaker, kikärtor och makrillburk + nån knäckemacka med ost. Likaså när jag lagar mat själv så blir det ofta typ stekt köttfärs, fetaost och grönsaker eller nåt annat snabbt.. :)

Och ja, alltså, jag äter såhär ungefär:

6:00 Frukost, gröt, m frukt, nötter och ägg
10:00 mellis, tex 1 ägg
12:00 Lunch, matlåda på jobbet
15:00 mellis nr 2: En bar, kvarg m bär e dyl. Fokus på protein!
18:00 Middag (lagad mat)
20-21 Kvällis

Ibland blir middagen runt 21 och då tar jag ett till mellis vid 18. (tex om det är träning/ridning på G)

jag äter ungefär som er @Prinzess och @yew98fq ,
lagad mat två gånger per dag och ofta varm frukost också.. visst händer det att vi äter soppa/fil/gröt med mackor när ingen orkar laga mat en kväll men 19/20 gånger lagar vi mat även på kvällen här..En vanlig matdag ser ungefär ut såhär:

Frukost: Gröt med massa frukt och toppings, Kvarg/chiagröt/acaismoothie/ägg, macka och thé
Mellis: tex banan, ägg, kvarg, macka.
Lunch: Något lagat (oftast iaf..) händer att jag äter en sallad eller frukostmat om jag är hemma och trött men i regel lagad mat från grunden antingen hemma eller i skolan.
Mellis: tex filmjölk med müsli och banan, något sött, gröt, macka eller något helt annat..
Middag: att jämföra med lunchen.
Kvällis: något gott som mättar hela natten och lugnar magen, kan även vara typ efterätt om man är på middag.. om jag är i stallet middagstid äter jag ofta ett mellis innan jag ska rida och sen middag efteråt.

utöver detta äter jag något extra om jag tränat, annars klarar jag mig inte, min kropp behöver massa näring ;) (precis som alla andras)

Varierar, just nu: frukost, enkel lunch(yoghurt+flingor/fryspizza/en frukt), lagad middag.
På helgerna brukar lunchen omvandlas till fika i form av kakor/frukt eller inget alls.

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 328
Senast: Tantan
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 948
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: Jeps
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken... 2
Svar
20
· Visningar
1 687
Senast: amsway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m